بنزین معمولی؛ دشمن موتور بسیاری از خودرو های کشور

8 آبان 139810:02
4 دقیقه


بنزین معمولی؛ دشمن موتور بسیاری از خودرو های کشور

متاسفانه بنزین معمولی عرضه شده در جایگاه‌های سوخت کشور سازگاری مناسبی با بسیاری از خودروهای وارداتی و مونتاژ داخل ندارد و می‌تواند در بلند مدت صدمات شدیدی به موتور این محصولات وارد نماید. در ایران دو نوع بنزین به‌صورت معمولی و سوپر عرضه می‌شود. بنزین معمولی دارای اکتان 87 و بنزین سوپر دارای اکتان 95 هست که متاسفانه چند ماهی میشود این بنزین نیز نایاب شده است. اما تنوع بنزین عرضه‌شده در سطح اروپا بیشتر است.

بنزین دارای یک درجه کیفی است که اصطلاحاً به آن اکتان گفته می‌شود. اکتان، مشخص کننده میزان مقاومت بنزین در مقابل ضربه موتور است و هرچه این امتیاز بالاتر باشد بنزین در مقابل ضربه موتور مقاومت بیشتری دارد، به‌زبانی ساده‌تر، بنزینی که اکتان بالاتری دارد، بیشتر می‌تواند فشرده شود (به‌همراه هوا) و دیرتر به‌دلیل حرارت تولیدی از عمل فشرده‌سازی منفجر شود.

طبق گزارش رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با استفاده از بنزین اکتان بالا، می‌توان از نرخ‌های فشرده‌سازی بالاتری استفاده کرد، شایان ذکر است که نرخ فشرده‌سازی مستقیماً با مقرون به صرفه بودن حرارتی در ارتباط است و هرچه نرخ فشرده‌سازی بالاتر باشد، پیشرانه مقرون به‌صرفه‌تر عمل خواهد کرد. همچنین زمان‌بندی پیشرفته احتراق، به‌کمک بنزین اکتان بالا ممکن می‌شود، یعنی شمع به‌خوبی هنگامی که پیستون به بالاترین وضعیت فشرده‌سازی می‌رسد عمل می‌کند.

خودروهای شهری با بنزین اکتان بالاتر عملکرد بهتری دارند به‌شرطی که برای بنزین اکتان بالا طراحی شده باشند (خودروهای تولید داخل با بنزین اکتان بالا سازگار نیستند)، اگر سازنده خودروی شما گفته باشد که بنزین معمولی استفاده کنید، بنزین اکتان بالا در عملکرد آن تفاوت قابل توجهی نخواهد داشت ولی اگر خودرویی توصیه شده باشد که از بنزین اکتان بالا در آن استفاده کنید، عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت.

در تصویر زیر شرکت ایران خودرو برای خودرو هایما با موتور توربو اکیدا تاکید نموده است که "فقط بنزین بدون سرب با اکتان 93 به بالا" استفاده شود.
haima-octane.jpg

حال که بنزین با اکتان 93 به بالا در جایگاه‌های سوخت یافت نمیشود چاره چیست؟

در چنین شرایطی تنها راه حل موجود خرید "اکتان" از فروشگاه های معتبر است و به شما این قابلیت را خواهد داد که واحد اکتان بنزین خودرو شما بین 5 تا 12 واحد افزایش پیدا کند. میزان افزایش واحد اکتان بنزین شما در کاتالوگ "اکتان بوستر" خریداری شده ذکر است.

"اکتان‌" در حجم‌های 200 و 300 میلی‌لیتر در بازار موجود می باشد که ریختن کل محصول داخل باک قبل از هر بار سوخت‌گیری کامل (باک پر) لازم می باشد.

+.jpg 

مزایای استفاده از "اکتان" برای خودروهای وارداتی و مونتاژ داخل:

1– افزایش عدد اکتان سوخت به میزان 5 تا 12 واحد
2– کاهنده صدور میزان ذرات ، هیدروکربن ها، مونوکسید کربن و اکسید های نیتروژن
3– بهبود عملکرد سیستم سوخت و تمیز کردن برخی از بخش‌های آن
4– افزایش بازدهی موتور
5– عدم ایجاد رسوب
6– کمک به کاهش میزان مصرف سوخت
7– تمیز کننده موتور خودرو
8– جلوگیری از آسیب های ناشی از مصرف بنزین با اوکتان پایین
9– عدم ایجاد آسیب برای کاتالیزور اگزوز و سنسور اکسیژن
10– تراکم سوخت را در موتور بالا برده و بدون تغییر در اندازه آن، قدرت بیشتری به خودرو می دهد
11– حفاظت از سوپاپ ها
12– کاهش ریپ زدن

لازم به ذکراست، در اروپا بنزین‌هایی با اکتان 95، 97، 98، 99 و 100 عرضه می‌شوند که قیمت‌های متفاوتی دارند و کیفیت آنها با نماد اختصاری RON به‌معنای Research Octane Number مشخص می‌شود.

نظرات کاربران
علی
علی
9 آبان 1398
این هم از عجائب است وقتی خودمان به هم رحم نمی کنیم چه انتظاری از دیگران همین امروز در خبرها دیدیم که خودروی سمند با برخورد به کنار جدول چگونه متلاشی شده بود وقتی برای پول نه برای جان شهروند خود از خودروهای تولیدی همه چیز را می زنند نگاه کنید در داخل موتور پزو و...بجای یک جعبه انهم از پلاستیک از یک مشمای سطل اشغال استفاده کرده اند چه انتطار از دیگران باید خودمان بحال خودمان گریه کند همه چیز شده پول پول نهایتا فساد فساد رانت