1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. تصویب قیمت دناپلاس اتوماتیک با نظر خبرگان منتخب شورای رقابت

تصویب قیمت دناپلاس اتوماتیک با نظر خبرگان منتخب شورای رقابت

16 شهریور 1399
  • 6

 

قیمت گذاری محصولات جدید ایران خودرو از جمله دناپلاس اتوماتیک طبق نظر تیم تخصصی قیمت گذاری شورای رقابت بوده و قیمت فروش محصول براساس دستورالعمل این شورا تدوین و ابلاغ شده است.

 مستندات بهای تمام شده محصولات ایران خودرو برای شورای رقابت به عنوان متولی قیمت گذاری خودرو ارسال شده و این شورا پس از ارزیابی و اعلام نظر متخصصان قیمت گذاری و تایید سازمان حسابرسی، قیمت محصول را تصویب کرده است. 
این فرآیند در دومرحله و براساس درخواست شورای رقابت با انجام کلینیک تخصصی با حضور خبرگان منتخب شورای رقابت و همچنین با ارسال مستندات و مدارک و صورت ریز هزینه و کنترل و تایید همه مدارک توسط حسابرس مستقل در دستور کار این شورا قرار گرفته است. ایران خودرو نیز ابلاغیه مصوب شورای رقابت را دریافت و اجرایی کرده است. 

از سویی دیگر، طبق مصوبات کمیته خودرو، فروشنده می تواند تا سقف 50 درصد از قیمت محصول را به عنوان پیش پرداخت دریافت کند در صورتی که در زمان ثبت نام وجه دریافتی به عنوان 50 درصد از قیمت فروش خودرو مطرح نشده است. بنابراین ادعای برخی از مشتریان مبنی بر این که براساس مبلغ پیش پرداخت قیمت خودرو باید 160 میلیون تومان باشد، منطقی به نظر نمی رسد.

همچنین تغییرات نرخ ارز و بهای تمام شده تولید محصول با توجه به افزایش روزانه مواد اولیه افزایش قیمت محصول را قابل پیش بینی کرده است.

هر چند که داخلی سازی کامل تولید محصولات گروه صنعتی ایران خودرو با همکاری سازندگان داخلی در دست اقدام است، اما درحال حاضر بخشی از تولیدات به ویژه در بخش مواد اولیه و قطعات "های تک" از منابع خارجی تامین شده و ارز بری آن اجتناب ناپذیر است. محصول دناپلاس اتوماتیک نیز به دلیل دارا بودن امکانات مطابق با خودروهای روز جهانی از این قاعده مستثنی نیست. 

قیمت محاسبه شده در این محصول طبق فرمول شورای رقابت با ارز 17 هزار تومانی است، درحالی که این عدد تفاوت قابل ملاحظه ای با قیمت واقعی ارز در بازار دارد. 

مقایسه دناپلاس اتوماتیک که دارای طراحی زیبا و مشتری پسند و بالاترین سطح امکانات رفاهی و ایمنی است، با خودروهای هم کلاس موجود در بازار که در برخی موارد حتی امکانات کمتری از این محصول دارند نشان می دهد، قیمت مصوب شورای رقابت نه تنها مناسب بوده بلکه نگاه منصفانه در این مقایسه، ارزش بالاتری را هم برای آن قایل می شود. 

دناپلاس نخستین خودروی داخلی است که به گیربکس اتوماتیک مجهز شده و دارا بودن شبکه خدمات پس از فروش متخصص و حرفه ای و آموزش دیده مزیت رقابتی ویژه ای را در خودروهای هم کلاس خارجی برای آن ایجاد کرده است.

 

 

منبع ایسنا


نظرات

  • هادی هادی (18 شهریور 1399 ساعت 14:10)

    باید بگم که سزای گرانفروش نخریدن است .
    خب نخرید جانم نخرید ...نخرید ...نخرید تا با این وضع زار و بدبختی وقرار داد ننگین جنس آشغال بهتون نفروشن.

  • محمد محمد (16 شهریور 1399 ساعت 22:22)

    برابر قانون کلیه قوانین ومصوبات عطف به ما سبق نمی شود. جگونه است که قیمت گذاری خودرو عطف به ماسبق شده است.
    دوم آنکه تمام قیمت گذاری ها باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد. اگر به تصویب اعضا ستاد رسیده است صورت جلسه مربوطه را منتشر نمایند.

  • هادی هادی (16 شهریور 1399 ساعت 18:55)

    یه جوری برا ایران‌خودرو تبلیغ میکنین که لامبورگینی برامحصولاتش تبلیغ نمیکنه
    آخه مومن از دوساله پیش انواع خودرو پیش فروش شده چرا همون موقع قطعات نخریدن که الان بخوان برن گرون بخرند اگه اون موقع تحریم بودیم الانم تحریمیم
    الان چندین ساله یارانه ملت یه قیمت مونده چرا دادنی هاتون با تورم بالا نمیره
    اینو تاریخ ثبت میکنه که همیشه دستتون تو جیب مردم بوده

  • منتقد منتقد (16 شهریور 1399 ساعت 12:30)

    اگه بین این قیمت گذاریزی به جیب و وضع مردم نگاه کنن خیلی بهتر میشه تا فکر خودشون

  • علی علی (16 شهریور 1399 ساعت 09:39)

    برای اجحاف در حق خریداران این محصول کافی بود بگویند چون زورمان میرسد شما را می چاپیم
    اینهمه مغالطه و آدرس غلط دادن و توجیه لازم نبود

    اولا خودرویی که برای فروردین 99 پیش فروش شده
    قطعاتش می بایست پیش تر و با دلار ارزان تر خریداری شده و (در تابستان 98) در انبار موجود می بود تا مجوز پیش فروش محصول را صادر نمایند
    در غیر اینصورت فرآیند قانونی طی نشده و لذا این بهانه های ذکر شده بی معنی است

    ثانیا کارشناسان شورای رقابت باید معرفی شده و توضیح دهند که بر چه مبنای عقلایی و منطقی چنین قیمت نجومی را برای این محصول درنظر گرفته اند؟؟ (یک مقایسه با قیمت سایر محصولات داخلی در موعد تحویل مقرر بد نیست)

    فراموش نباید کرد که این محصول با تاخیر عرضه شده و در خلال این مدت قیمتها در بازار بسیار افزایش داشته اند، اینکه بخواهیم قیمتهای امروز بازار را ملاک تصمیم قرار دهیم ظلمی است مضاعف

    جالب آنکه این محصول بلافاصله پس از تعیین قیمت آماده عرضه به مشتریان شده و دعوتنامه صادر شده است
    آیا این مصداق احتکار و گرانفروشی نیست؟؟؟

    شورای رقابت ، سازمان حمایت، وزارت صمت و سازمان بازرسی باید مشخص نمایند قیمت تمام شده این محصول در شرایط زمان مقرر چقدر می بود؟ (با فرض خرید قطعات پیش از اعلام پیش فروش و طی مراحل تولید در سال 98)
    و این نکته را نیز در نظر داشته باشند خریداران این محصول مشارکت در تولید نموده اند
    اینکه یک طرف شراکت سود آنچنانی از بازار آشفته خودرو ببرد و طرف دیگر که هیچ نقشی در تصمیم گیری ها، گرانی و تورم و آشفتگی بازار نداشته تاوان پس بدهد در کجای قاموس نظام اسلامی می گنجد؟!؟!

    اساسا طبق اصول شرعی وقتی ثمن معامله نامشخص باشد آن معامله باطل است
    مسئولین امر توضیح دهند چرا فرآیند تامین قطعات لازم و قیمت گذاری محصول، بدرستی صورت نگرفته و هیچگاه قیمت قطعی پیش از پیش فروشها مشخص نیست

    تنها چند روز قبل خبری در رسانه ها منعکس شد که قیمت این محصول برای مشتریان سه ماهه اول 178 میلیون تومان و برای سه ماهه دوم بین 220 تا 245 میلیون تومان تعیین گردیده
    اگر این خبر کذب بوده چرا منتشر شده و چرا با گویندگان و منتشرکنندگان خبر برخوردی صورت نپذیرفته
    اگر هم صحت داشته با چه منطق و عدالتی به ناگهان دعوتنامه ای با مبلغ گزاف به دست مشتریان رسیده است؟؟؟

    جای دارد که وکلای مردم در مجلس و دستگاه های اطلاعاتی و نظارتی ذیربط به موضوع ورود کرده و اندکی به اثرات همین یک قلم قیمت گذاری دنا پلاس اتومات بر بازار خودرو که تنها از پنجشنبه هفته گذشته تا کنون منجربه خط دهی به بازار و افزایش مجدد قیمتها گردیده نیم نگاهی داشته باشند
    و این نکته را هم مدنظر قرار دهند که دلار پیش از این قیمتهای بالاتری را تجربه کرده بود و لذا یقینا این افزایش اخیر قیمتها در بازار تنها متاثر از قیمت دلار نبوده است

    باقی فحش است و لعنت بر بانیان و مسببان و دسیسه چینان پشت صحنه
    والسلام

  • مهرداد مهرداد (16 شهریور 1399 ساعت 07:03)

    به نظر من این خودرو به علت بسیار به روز بودن !
    در حیطه پورشه و بوگاتی بایت قیمت گذاری شود
    زیرا از برداشتی که از سخنان نویسنده و ناشر مشخص
    است . خودشان از اعضای مافیای خودرو میباشند.
    که سیری ناپذیر است.