1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. نتیجه ۳۰ سال مونتاژکاری در سایه انحصار می شود دناپلاس ۶۰۰ میلیونی

نتیجه ۳۰ سال مونتاژکاری در سایه انحصار می شود دناپلاس ۶۰۰ میلیونی

8 مهر 1399
  • 7

 

 یک کارشناس خودرو گفت: دناپلاس ۶۰۰ میلیونی و سایر قیمت‌های نجومی این روزهای بازار، پیامد ۳۰ سال مونتاژکاری در بازار بزرگی است که فروش کالا در آن برای خودروسازان تضمین شده است.

مرتضی شجاعی درباره دلایل ناتوانی خودروسازان در تأمین بازار داخلی، گفت: 2 خودروساز بزرگ کشور از اواخر دهه 60 با اهدافی همچون دستیابی به دانش فنی به روش مهندسی معکوس، سراغ شرکای فرانسوی و کره‌ای رفتند. مونتاژ محصولاتی همچون پژو405 ، کیا پراید و بعدها رنو مگان و کیا سراتو زاییده همین تفکر و سیاست بود.

وی افزود: تجربه نشان داده است مونتاژکاری صرف خودروسازان نه تنها هیچ‌گاه به اهداف ترسیم شده برای صنعت خودرو منجر نشد، بلکه منافع مصرف‌کنندگان و دولت‌ها را نیز تضییع کرده است. مصرف‌کننده همواره به جهت گرانی و کاهش کیفیت اولیه خودروها با گذر زمان، متضرر و شاکی بوده و از طرفی منفعت دولت‌ها نیز با تخصیص حداکثری ارز و عدم‌النفع ناشی از تعرفه‌های ناچیز گمرکی برای تولیدات CKD خودروسازان نادیده گرفته شده است. به عنوان مثال در سال 1396، قطعات منفصله خودرو با بیش از یک میلیارد و 800 میلیون دلار ارز صدرنشین اقلام وارداتی به کشور بوده است!

شجاعی درباره دلایل ناکامی در دستیابی به اهداف ترسیم شده صنعت خودرو گفت: تمرکز مدیران صنعت خودرو در ادوار گذشته بر مانور تبلیغاتی و احیاناً جذابیت گردش‌های  مالی در جریان رونمایی از محصولات جدید مونتاژی بوده که این مهم ناشی از ساختار سیاسی و دولتی در صنعت خودروی کشور است.

این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: فارغ از اینکه چقدر بومی‌سازی تدریجی محصولات غالباً از رده خارج شرکای خارجی با شرایط اقتصادی ایران منطبق بوده، مسئله مهم‌تر این است که خودروسازان همواره در دستیابی به توفیق تولید خودروی باکیفیت و ایمن مبتنی‌بر دانش بومی به عنوان خروجی مونتاژ محصولات خارجی درمانده بوده‌اند. بماند که برای دستیابی به این مهم از دیرباز بیشترین تعرفه در سطح جهان بر روی کالای قاچاق‌ناپذیری به نام خودرو در کشور وضع شد. بنابراین، استمرار روند پیشین در صنعت خودرو حتی با وجود رفع کامل تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست!

این کارشناس صنعت خودرو گفت: با وجود اینکه در بازار ایران به ظاهر خودرو اهمیت بسزایی داده می‌شود، اما کلافگی مشتریان از کیفیت پایین محصولات و مراجعات مکرر به مراکز تعمیراتی و عقب ماندگی فاحش صنعت خودرو در فناوری، منجر شد تا مردم به خرید محصولات برخی خودروسازی های خارجی روی آورند.

وی درباره افزایش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو به عنوان یکی از مولفه‌های بروز التهاب در این بازار ناشی از فعل‌وانفعالات صنعت خودرو به عنوان تأمین‌کننده طرف عرضه و فشار سفته‌بازی در طرف تقاضا است. معتقدم دناپلاس 600 میلیونی و سایر قیمت‌های نجومی این روزهای بازار، پیامد 30 سال مونتاژکاری در بازار بزرگی است که فروش کالا در آن برای خودروساز تضمین شده است.

شجاعی با اشاره به ضرورت بازنگری در سیاست‌های صنعت خودرو گفت:  مهم‌ترین رخداد صنعت خودرو که بسیار صلب و آهسته پیش می‌رود و نسبتی با فشار وارده بر جیب مصرف‌کننده در شرایط سخت تحریمی ندارد، تنوع بخشیدن به سبد محصولات است که می‌تواند بساط احتکار و سوداگری در این بازار را جمع کند. از طرفی بازار خودرو نیازمند ایجاد شفافیت در حوزه معاملات است که طرح اخیر مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند در این راستا باشد.

 

 

منبع تسنیم


نظرات

  • 12313213 12313213 (8 مهر 1399 ساعت 12:27)

    دنا نه بگید شترگاوپلنگ بیشتر بهش میخوره

  • علی علی (8 مهر 1399 ساعت 11:31)

    این خر عبوس همون 405 که پالونش نو نوا شده...مگه سیستم تعلیقش مال 405 نیس؟همون کمک های 405 هست....این شرکت ******************************** بازی میکنه... موتور وانت آریسان موتور پیکان هستش...واقعا شرم آوره..آغا این دوشرکت ***** رو تبدیل کاربری کنن به تولید رب گوجه سنگین تره....بعدشم از عراق و افغانستان دس دوی پدرمادر دار بدون عوارض مسخره وارد کنن مشکل سوخت و آلودگی و...حل میشه...تلفات جاده ای هم کاهش چشمگیری پیدا میکنه...

  • علی علی (8 مهر 1399 ساعت 11:26)

    حالا شما ها چرا انقدر گیر دادید به دناپلاس!!!؟؟

    تو همین مدت 2008 یا 207 یا ساندرو یا ال90 یا هایما یا تیگو و آریزو چند بودند و الان چقدر شده ن؟؟

    جای تعجبه که با این همه گرونی چرا همه رسانه ها پیگیر گرونی دنا هستند
    در حالیکه ثبت نام کنندگان این محصول بیشتر از بقیه پول واریز کردن و بعد از 17 ماه انتظار و رسیدن دلار از 12 تومن به 30 تومن هنوز هم ماشینی تحویل نگرفته اند

    چون رضایت نمایندگان عزیز در اولویت بوده انگار

    منتقد منتقد (8 مهر 1399 ساعت 15:29)

    منم موافقم فقط خودرو های ایران نیست بلکه تمام خودرو های چینی که یه زمانی کسی بهشون محل نمیزاشت حالا شده یه رویا برای خریدشون

  • وطن وطن (8 مهر 1399 ساعت 10:51)

    دولتي كه به ملت خودش رحم نكند و مجلس و نهادهاي مسئولي كه مثلاً با نام و شعار امنيت ملي ، دولت فاسد را زير سوال نبرند چه بسا در آينده ادعاهاي ديگري از ملت داشته باشند .
    جان / اعتماد / سرمايه / اميد ملت شده بازيچه دست سياسيون و همگي شعار دولت خوب را در سرمي پرورانند اما در عمل هيــــــــــــــچ
    سكوت امروز مسئولين رده بالا نشان از فساد در دولت هاي بعدي خواهد بود .

  • رضا رضا (8 مهر 1399 ساعت 09:59)

    خدا كنه زودتر تكليف اين وزارتخانه مشخص بشه . بيچاره شديم از اين همه بي صاحب بودن اين وزارتخانه كه نه تو توليد خودرو موفق بوده نه تو ديگر موارد !!!!

  • علي اصغر سهرابفر علي اصغر سهرابفر (8 مهر 1399 ساعت 09:45)

    بنام خداوند يكتا
    با احترام ، يكي بگه نقش دولت و نمايندگي مجلس چرتي چيه ؟ آقا اگر سواد و تعهد خدمت به كشور را نداريد لااقل مرد باش استعفا بده به اندازه كافي از اين گوشت قرباني نوش جان كرده ايد.