1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. طراحی‌های تکراری خودرو‌های ایرانی و کیفیت پایین صدای وزیر را هم درآورد!

طراحی‌های تکراری خودرو‌های ایرانی و کیفیت پایین صدای وزیر را هم درآورد!

8 دی 1399
  • 3

۲ ماهی می شود که رزم حسینی، وزیر صمت شده و با روی کار آمدن او صحبت های جدیدی درباره خودرو صورت گرفته است. صنعتی که چندین سال رویکرد ثابتی داشت، اکنون دچار تحولات اساسی شده است چرا که وزیر صمت جدید از کیفیت خودروهای داخلی رضایت ندارد.

در سایه کیفیت پایین خودروهای مونتاژی که در طی سالیان گذشته ارتقا و بهبودی هم نیافته اند، باید به طراحی های تکراری آنها اشاره کرد که هر از گاهی با تغییر رنگ سقف یا شکل چراغ ها و یا سپرها اقدام به رونمایی از محصولات جدید خود می کنند . در ۲، ۳ اخیر هم با ذکر کلمه کراس در نام خودرو و اضافه کردن روف ریل به سقف محصولات قدیمی سعی در معرفی  خودرویی جدید و با قیمت بالاتر می کنند .

این مقام مسئول تاکنون در هر مجمعی که قرار گرفته، از کیفیت پایین خودروهای داخلی اعلام نارضایتی کرده و گویا درد دل مردم که سال های طولانی از کیفیت پایین خودروها ناراضی بودند را شنیده و اکنون به دنبال افزایش کیفیت است تا شاید رضایتی از صنعت خودرو جلب شود. 

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت معدن تجارت در این خصوص گفته است:  متاسفانه در حوزه صنعت خودرو عقب افتادگی داریم و آن طور که باید در ساخت داخل پیش نرفته ایم که  این رویه نتیجه تحریم هاست و در نهایت نشان داد صنعت خودرو چقدر وابستگی به ارز دارد. بابت خودرو‌های بی کیفیت از مردم عذرخواهی می‌کنم و شرمنده ایم که نتوانستیم برای مردم خودرو باکیفیت تولید کنیم.

وزیر صمت ادامه داد: امیدواریم در جهت ساخت داخل بهتر حرکت کنیم و  در زمینه خودرو تصمیمات خوبی می‌گیریم و شرکت‌های دولتی را باید ایجاد کنیم.  

از طرفی پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد هم گویی به دنبال توقف تولید خودرو‌های بی کیفیت است و این موضوع می‌تواند تهدیدی برای خودروسازان باشد.


کیفیت خودرو‌ها باید ارتقا یابد

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی، گفت: با توجه به رویکرد‌های جدیدی که اکنون در وزارت صمت و همینطور در واحد‌های خودروسازی اتفاق افتاده و البته پیگیری‌های سازمان ملی استاندارد، لازم بود هماهنگی بین سازمان ملی استاندارد و از خودروسازان انجام شود.

او بیان کرد: به نظر می‌آید که خودروسازان اکنون واقعا در جهت ارتقای کیفیت فعالیت می‌کنند و در حال پیشرفت هستند و رعایت استاندارد‌های لازم را در دستور کار دارند. شرایط کشور با توجه به تحریم‌ها واقعا سخت است و باید دست به دست هم دهیم تا این صنعت عظیم بتواند کار را پیش ببرد و مردم هم راضی باشند.

رئیس سازمان ملی استاندارد تشریح کرد: سازمان ملی استاندارد حامی مصرف کننده است و باید در حمایت از مصرف کننده با خودروسازان در ارتباط باشیم. امیدواریم که تحریم‌ها کمتر شود و دست تولیدکنندگان در این صنعت باز شود تا شاهد تولید خودرو‌های با کیفیت تری باشیم.

231.jpg

پیروزبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کیفیت خودرو‌ها مورد تایید است یا خیر، گفت: سال گذشته برنامه‌ای را برای شورای استاندارد تصویب کردیم که به موجب آن خودروسازان هر کدام از مدل‌های خودرو را باید به استاندارد لازم آن برسانند و اگر نرسانند باید توقف تولید داشته باشند. باید هماهنگی‌ها صورت گیرد شاید یکی از برنامه‌های بازدید این باشد که بیشتر در جریان استاندارد‌ها باشیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو گفت: استاندار‌های ۸۵ گانه تغییر نکرده است و با همان برنامه قبل پیش می‌رود. در این برنامه یک تا ۲ برنامه تقدم یا تاخیر دارد که انجام می‌شود.

وزیر صمت که بسیار از کیفیت خودرو‌ها ناراضی است از  خودروسازان داخلی بازدید کرد. بازدیدی که برای بسیاری نفس گیر و لحظه لحظه آن حساس و تعیین کننده بود. پس از آن مدیر عامل‌های ۲ خودروسازی بزرگ  هر کدام محصولات جدید خودرو را رونمایی کردند و نظراتی هم دادند.  


سایپا: تا ۳ سال دیگر خودرو جدید داریم!

سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درخصوص افزایش کیفیت محصولات این گروه خودروسازی، گفت: وزارت صمت افزایش کمیت و کیفیت محصولات داخلی را از مسیر رقابتی کردن فضای صنعت خودرو هدف گذاری کرده است، در همین راستا  سایپا برنامه ریزی‌هایی برای تحقق این هدف‌گذاری در دستور کار قرار داده که براساس آن در ۳ سال آینده، ۱۰ محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد.


ارتقای محصولات قدیمی در دستور کار است

فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو گفت: در بحث ارتقا محصولات جدید، ۲ مسیر را پیش گرفته ایم، یک مسیر بحث ایجاد و تولید محصول جدید بود و مسیر دیگر هم در جهت ارتقا محصولات فعلی بوده است. در ارتقا محصولات فعلی توانستیم قدم‌های خوبی برداریم به عنوان مثال توانمان را گذاشتیم به اینکه ارتقا در محصول رانا را به گونه‌ای انجام دهیم که بتواند رضایت بیشتری را برای مشتریان فراهم کند.

مدیر عامل ایران خودرو گفت: امروز خوشبختانه توانستیم خودرو رانا را با سقف شیشه‌ای و گیربکس ۶ سرعته طراحی کنیم و تغییراتی هم در سیستم قوای محرکه آن ایجاد کنیم. موتور این خودرو را توانستیم تقویت کنیم و موتور TU ۵ پلاس را توانستیم روی این خودرو جانمایی کنیم که می‌تواند هم از قدرت و گشتاور بیشتری عرضه شود و رضایت بیشتری را برای مشتریان فراهم خواهد کرد.  

او گفت: برنامه در جهت ارتقا محصولات، تغییراتی روی خودروهایمان ایجاد کنیم به طور مثال خودرو ۲۰۶ پژو با سقف شیشه‌ای و پژو ۲۰۷ با سقف شیشه‌ای مجهز به فرمان برقی و خودرو رانا با سقف شیشه‌ای با تغییراتی در ظاهر خودرو به زودی عرضه خواهند شد، که یکی پس از دیگری به بازار عرضه خواهد شد.


تأسف از اُفتِ کیفی برخی از خودرو‌های پرتیراژ

منصور حقیقی، یکی از فعالان عرصه فروش خودرو ضمن اظهار تأسف از اُفتِ کیفی برخی از خودرو‌های پرتیراژ در مقایسه با نمونه هایِ تولید شده در یک دهه گذشته، عنوان کرد: با نیم نگاهی به خودرو‌های خارجی، به این واقعیت پی می‌بریم که خودروسازان، هر ساله تلاش می‌کنند با ارتقای سطح کیفی خودرو و افزایش امکانات موجود در آن، رضایتمندی هر چه بیشتر جامعه مصرف کننده را جلب نمایند.

وی افزود: نحوه طراحی و شکل ظاهری خودروها، کیفیت قطعات، آپشن‌های تعریف و لحاظ شده در خودرو از مواردی است که سال به سال با ارتقای هر چه بیشتری همراه می‌شود، اما متأسفانه خودروسازان داخلی، متناسب با این روند رو به رشد گام بر نمی‌دارند.

این فعال حوزه خرید و فروش خودرو گفت: اگرچه در طول سالیان اخیر برخی تغییرات در خودرو‌های تولید داخل اعمال شده، اما در مقایسه با تغییراتی که در دیگر کشور‌ها لحاظ می‌شود به هیچ عنوان امیدوار کننده نیست.

حقیقی عنوان کرد: استمرار وضعیت موجود، زیبنده و شایسته کشور ایران نیست و در شرایطی که بسیاری از دانشمندان ایرانی در اقصی نقاط جهان افتخار آفرینی می‌کنند و نخبگان داخلی در عرصه‌ها و حوزه‌های بین المللی می‌درخشند، حرکت لاک پشت وارانه در تولید خودرو از حیث رشد کمی و کیفی، رضایت بخش به نظر نمی‌رسد.

این فعال در عرصه خرید و فروش خودرو گفت: کم نیستند خودرو‌هایی که بعد از گذشت سالیان متمادی از تولید آنها، همچنان به همان سبک و سیاق به بازار عرضه می‌شوند و تغییرات جزئیِ داخل خودرو و یا طراحی چراغ‌ها به عنوان مدل جدید به بازار مصرف معرفی می‌شوند.

وی افزود: بعضاً عنوان می‌شود که خودروسازان ناچار هستند به فراخور قدرت خرید مردم، اتومبیل مناسب و مقتضی را تولید کنند که به اعتقاد بنده، طرح چنین توجیهی به هیچ عنوان قانع کننده نیست.

جدیدترین گزارش کیفی خودرو‌های داخلی در حالی منتشر شد که باز هم تغییر خاصی در سطح کیفی محصولات شرکت‌های خودروساز به چشم نیامد. طبق گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر کرده، سطح کیفی خودرو‌های داخلی در آبان درست مانند ماه‌های گذشته هیچ تغییری نسبت به مهر نکرده  است.

با توجه به تکرار این اتفاق، این پرسش پیش آمده که آیا واقعا صنعت خودرو ایران به درجه‌ای از بلوغ رسیده که حتی با وجود تحریم و مشکلات مالی نیز کیفیت را حفظ کرده است؟ مرور وضعیت صنعت خودرو طی دو سال و نیمی که از تحریم آن گذشته، احتمالا پاسخ این پرسش را مشخص خواهد کرد.



نظرات

  • mamad mamad (8 دی 1399 ساعت 18:45)

    حتما منظور افزایش کیفیت خودرو هایی مثل تارا هست که قیمت از بنز بیشتر امکانات و کیفیت نصف هم نیست

  • حسین حسین (8 دی 1399 ساعت 16:15)

    با سلام
    من فکر کنم سازمان استاندارد غیر از توجه به سطح آلایندگی و دیگر ظواهر خودرو باید مسئولیت کیفیتِ کارکردِ قطعات و دوام اونها را نیز به عهده بگیره نه اینکه من ماشین پراید با ۱۳هزار کارکرد را ۳-۴ ساعت در دمای ۷-۸ درجه تو کوچه بذارم و بعد هنگام روشن کردن چراغ ماشین، اهرم گیر داشته باشه و کلید هرز بشه(یا فنرش در بره) و الان هزینه تعویضش حداقل ۴۰۰ هزار تومن باشه!! اول اصل را درست کنین فرع پیشکش!

  • منتقد منتقد (8 دی 1399 ساعت 12:07)

    وزیر تازه صداش دراومده مردم چند ساله که مینالن و تو جاده ها کشته میشن هربار یه بهونه واسه گند کاریا اوردین ولی زیر بار بیکیفیتی نرفتین