قیمت خودروهای داخلی همزمان با روند کاهش نرخ ارز همچنان در سرازیری قرار گرفت و باعث شد خودرویی مانند پراید۱۳۱ با کاهش ۴میلیونی به قیمت ۱۰۵میلیونتومان برسد. ازسویدیگر تا پایان سال و باتوجه به روند کاهشی نرخ ارز احتمال کاهش بیشتر قیمتها در بازار وجود دارد.
ادامه کاهش قیمت مطمسنا باعث کاهش بیشتر قیمت ها در بازار می شود و می توانیم شاهد باشیم که مصرف کنندگان واقعی توان خرید خودروهای مونتاژی داخلی را دوباره کسب کنند.
بازار خودرو در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن آرامش بیشتری داشت و قیمتها با شیب اندکی رو بهکاهش گذاشتند. بازار خودرو که بیشترین کاهش قیمت یعنی حدود ۳۳درصد را در آبان ماه داشته، همچنان شرایط را حفظ کرده است. در ماههای اخیر قیمتها همواره ۵درصد نوسان داشته بهطوری که تا همین حدود بالا رفته و دوباره به قیمت قبلی بازگشته است. باتوجه به روند کاهشی نرخ ارز، احتمال دارد تا پایان سال، شاهد افزایش چشمگیری در حوزه قیمت خودرو نباشیم. هرچند احتمال کاهش قیمتها میرود اما درنهایت بازار تابع نوسانات نرخ ارز است. درحالحاضر که ارز وارد کانال ۲۳هزارتومانی شده، احتمال دارد قیمت خودرو نیز حدود ۷ تا ۸درصد با کاهش روبهرو شود
این روند کاهشی در بازار آزاد باعث شده است باردیگر موج رکود روزهای ابتدای دیماه جان بگیرد و بسیاری از مصرفکنندگان واقعی برای خرید خودرو به بازار مراجعه نکنند.
ازسویدیگر بازگشت قیمت خودرو به وبسایتهای خریدوفروش باعث شده است شفافیت بیشتری در نرخگذاریها ایجاد شود و همین مساله تا حدی به کاهش قیمت روزانه خودروها نیز کمک کرده است. در صورت ثبات شرایط اقتصادی یا بهبود آن همچنان شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد خواهیم بود.
اگر بازار ارز نیز با نوسانهای روبهبالایی همراه نباشد، بنابراین بدیهی است حجم انبوه تقاضا از دوش خودروسازان برداشته میشود و به این ترتیب، فرآیند قرعهکشی و صفهای طولانی خرید از بین میرود. البته بازگشت قیمتها به سایتهای اینترنتی تاثیری در قیمت خودرو نخواهد داشت. زیرا این روزها تقاضای کاذب در بازار خودرو فروکش کرده و خریداران، مصرفکنندگان واقعی هستند.
زمانی واسطهها وارد بازار میشوند که نرخ ارز نوسان داشته باشد؛ بنابراین باتوجه به آرامش بازار سرمایه، پیشبینی میشود مشکلی پیش نیاید. ازسویدیگر خریدار هم نسبتبه خرید خود هوشیارانه عمل کرده و خودرو را با قیمت مناسب خریداری میکند. درواقع دیگر این روزها اگر برای خودرویی، قیمت بالایی در سایتها مطرح شود، قطعا خریداری نخواهد داشت. سوداگری دلالان در سایتهای اینترنتی؛ همزمان با نوسان نرخ ارز و تقاضای کاذب در بازار بود. حال باتوجه به آرامش بازار این افراد سودجو نمیتوانند بر بازار تاثیر بگذارند.
درحالحاضر پراید با افت ۴ میلیونی به قیمت ۱۰۵میلیون تومان رسیده و میتوانگفت بازار خودرو در سراشیبی متعادلی قرار گرفته است. پراید۱۳۱ که بهرغم توقف تولید همچنان در بازار جولان میدهد؛ ابتدای آذرماه با پرداخت ۱۰۵میلیونتومان قابلخریداری بود؛ اما این محصول پرطرفدار در روزهای آخر آذر و همزمان با شب یلدا ۱۰۱میلیونتومان در بازار قیمتگذاری میشد
مقایسه این دو قیمت از افت ۴درصدی بهای پراید ۱۳۱در بازه زمانی یادشده حکایت دارد. پراید۱۱۱ نیز افت ۵/ ۷درصدی را در آذرماه تجربه کرده است. ابتدای آذرماه این خودرو با قیمت ۱۲۳میلیونتومان قابل خریداری بود، اما به تدریج و در پایان همان ماه، ۱۱۷میلیونتومان قیمتگذاری شد. تیبا صندوقدار که جایگزینی برای خروج پراید از بازار است و میخواهد عنوان ارزانترین خودرو بازار را دراختیار داشته باشد، در بازه زمانی ابتدا و انتهای آخرین ماه فصل پاییز ۶درصد قیمت خود را از دست داد.
این خودرو که با شروع آذرماه با قیمت ۱۱۹ میلیونتومان در دسترس بود، در آخرین روز پاییز وارد بازه قیمتی ۱۱۵ میلیون تومان شد و با بهای ۱۰۹ میلیون تومانی در دسترس خریداران قرار داشت.
پژو۲۰۶ تیپ ۲ نیز افت ۷/ ۷ درصدی را در بازه زمانی یادشده به خود دید. این محصول پرطرفدار؛ آذر را با ۱۹۴ میلیون تومان آغاز کرد اما این ماه را با قیمت ۱۸۸ میلیونتومانی به پایان رساند. ۲۰۶ تیپ ۵ این خودرو نیز افت ۸درصدی را در کارنامه آذر خود به ثبت رساند.
این خودرو آخرین ماه فصل پاییز را با قیمت ۲۷۵ میلیون تومان شروع کرد اما با بهای ۲۶۵میلیونتومانی به میهمانی یلدا رفت. سمند LX نیز که بخشی از تقاضای بازار را پاسخ میدهد، در آذر ۹۹ مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۵ افت ۸درصدی را به خود دید.