1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تکذیب شد! رونمایی از شاهکار سایپا در آفریقا + عکس

تکذیب شد! رونمایی از شاهکار سایپا در آفریقا + عکس

28 بهمن 1399
  • 4

سرپرست معاونت صادرات گروه سايپا مي‌گويد كه این گروه خودروسازی هنوز هیچ خودروی فرمان راستی به آفریقا صادر نکرده اما يك شركت در آفریقای جنوبی كه مذاكراتي براي صادرات محصولات سايپا با آن صورت گرفته در حال بررسي و مناسب سازی خودرو کوییک براي عرضه در بازار آفريقاي جنوبي است.

به گزارش سايپانيوز، علي كريمي، درباره فيلم و عكسي كه در فضای مجازی منتشر شده و در آن گروه سایپا مورد هجمه قرار گرفته است، توضیح داد: اخيرا فيلم و عكس هايی از یک خودرو كویيك در برخی سایت ها و فضاي مجازي منتشر شده كه فرمان آن سمت راست اما دکمه‌های کنترل آینه و بالابر شیشه‌ها، سمت چپ است.

در این خصوص ابتدا بايد تاكيد كنم كه سايپا هيچ خودروي فرمان راستی به كشورهاي آفريقايی صادر نكرده و انتشار تغییرات کارگاهی توسط شرکت آفریقایی به نام سایپا، کذب و یک بداخلاقی رسانه‌ای است.

کریمی با انتقاد از رسانه‌ها و پیج‌های فضای مجازی که به صورت غیرمستند و با هدف تخریب صنعت خودرو کشور چنین اخبار مضحکی را منتشر می‌کنند، ادامه داد: یک شركت استارتاپی به نام مورزا چند دستگاه خودرو کوییک را از سایپا خریداری کرده و به عنوان نمونه به زيمباوه و آفریقای جنوبی برده است تا با توجه به نياز آن كشور‌ها تحقيقات توسعه‌ای متناسب با نیاز خود را روي آن انجام دهد لذا تغییرات صورت گرفته توسط آنها هیچ ارتباطی با گروه خودروسازی سایپا ندارد.

وي با بيان اينكه قرارگيری فرمان خودرو در سمت راست توسط مهندسان شركت مورزا و به صورت کارگاهی صورت گرفته، افزود: اقدامات این شرکت تنها در مرحله تحقيقاتي است و با تجاري‌سازي فاصله زيادي دارد و اگر قرار باشد تغييراتي روي خودروي كویيك صورت گيرد، سايپا بايد آن را تائید کند تا اين خودرو بر اساس استانداردهای موجود در آفريقاي جنوبي عرضه شود.

وي افزود: صادرات يكي از مقوله هاي بسيار مهمي است كه گروه خودروسازي سايپا دنبال مي كند؛ از اين رو در راستاي توسعه صادرات به كشورهاي آفريقايی همكاري هاي مشترك در حال پيگيري است.

کریمی گفت: در حال حاضر مجموعه سايپا به صورت مستقل پروژه تحقيقاتي براي توليد خودروي فرمان راست ندارد اما اگر قرار باشد چنين امري پيگيري شود در قالب سرمايه‌گذار مشترك امكان‌پذير خواهد بود.

 

پیش از این خبری در خصوص صادرات کوییک به آفریقا در فضای مجازی منتشر شده بود:

اینطور که مشخص است سایپا قصد دارد با شرکت خودروسازی مورزا در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی اقدام به تولید کوییک کند که خودروسازی مطرح در سطح قاره آفریقا محسوب می‌شود. بنابر اعلام این شرکت، خودرو کوییک با نام Mureza Prim۸ به تولید خواهد رسید و در فاز اول در کشور زیمباوه به فروش خواهد رسید.

در گزارش تنظیم شده توسط رسانه‌های آفریقایی، به همکاری مورزا با سایپا و قدمت این خودروسازی اشاره شده که به نیم قرن می‌رسد. سایپا کوییک نیز هاچ‌ بکی مناسب در تمام شرایط توصیف شده و مردم این کشور استقبال خوبی هم  از این خودرو کرده اند.

بازار خودرو در زیمباوه و بسیاری از کشور‌های آفریقایی، در انحصار خودرو‌های دست دوم ژاپنی و اروپایی است و حال شرکت‌های خودروسازی آفریقایی قصد دارند با عرضه خودرو‌های ارزان قیمت، مشتریان را به خرید خودرو‌های صفر کیلومتر ترغیب کنند.

موضوعی که اکنون پررنگ است، تفاوت های ظاهری در این خودرو است، اینطور که مشخص است فرمان این خودرو در کوییک یا همان پرایم 8  جا به جا شده و از سمت چپ به سمت راست رفته است ، اما نکته جالب این جاست که فرمان سمت راست شده اما دکمه های کنترل آینه و بالابر کماکان در سمت چپ است.

4.jpg

عرضه خودرویی همچون کوییک می‌تواند مشتریان آفریقایی را وسوسه کند تا از خرید خودرو‌های دست دوم ژاپنی دست کشیده و با همان بودجه، یک خودرو صفر کیلومتر ارزان قیمت را خریداری کنند. البته مشخص نیست که سایپا کوییک در خودروسازی مورزا با چه کیفیتی به تولید می‌رسد و آیا قادر است با خودرو‌های ژاپنی دست دوم از نظر کیفی رقابت کند یا خیر.

 



نظرات

  • امیر هستم امیر هستم (29 بهمن 1399 ساعت 00:22)

    هوا بس ناجوان‌ مردانه سرد است... !

  • dddddddd dddddddd (28 بهمن 1399 ساعت 23:23)

    به آفریقایی ها ظلم نکنید. با فروش خودروی ایرانی مخصوصا سایپا، آخرت خودتون رو خراب نکنید. خودرو های دست دوم اونها صد بار بهتر از ماشین های نو ما هست

  • Ali Ali (28 بهمن 1399 ساعت 12:07)

    واقعا ما کجای قصه ایم؟
    حتی افریقایی ها که محرومن باز حق انتخاب دارن که خودروی دست دوم ژاپنی سوار شن....
    اگه راست میگین واردات همین خودروهای دست دوم ژاپنی رو آزاد کنید اونوقت ببینید مردم خودمون هم کوییک صفر کیلومتر یا ماشینهای صفرکیلومتر دیگه اتون رو میخرن؟

  • تاسف تاسف (28 بهمن 1399 ساعت 09:13)

    آقایان که ورشکسته هستن پس این همکاری ها چیه؟!
    بد سوتی هم بود!
    حتما کیفیتش از اونی که به ایرانی ها میدن بالاتره و امکاناتش هم بیشتر و گرنه توجیهی نداره ماشین ژاپنی رو نخری بیایی ماشین سایپارو بخری!
    احتمال زیاد ارزون تر هم هست چون مابه التفاوتش رو اینجا از ملت گرفتن....