1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. رشد قیمت مدل‌های نوبرانه ۱۴۰۰ خودروها بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان در بازار

رشد قیمت مدل‌های نوبرانه ۱۴۰۰ خودروها بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان در بازار

19 فروردین 1400
  • 0

طی ساعات دیروز، قیمت خودروهای سال ۱۴۰۰ در اغلب مدل‌ها یک تا دو میلیون‌تومان نسبت به‌قیمت‌های اعلامی در روزهای قبل کمتر بود که می‌توان این مساله را با توجه به افت نرخ دلار و طلا قابل توجیه دانست

درحالی که در روزهای ابتدایی بعد از تعطیلات سال جدید، مسئولان صنعت‌خودرو کشور درمورد افزایش قیمت محصولات خودرویی در بهار امسال هشدار دادند، اما این پیش‌بینی‌ها تاکنون روی بازار تاثیری نداشته و در یکی دو روز نخست از زمان بازگشایی کسب‌وکارها، بازار از ثبات قیمت برخوردار است.

درشرایط فعلی باید گفت حدود شش ماه است که افزایش قیمت محسوسی را درمورد خودرو شاهد نبوده‌ایم و سه‌ماه آخر سال به‌دلیل این‌که نرخ تورم پایین بود، شورای‌رقابت نیز با افزایش قیمت خودرو موافقت نکرد. اتفاقی که سبب شد ثبات قیمت دربازار خودرو حفظ شود و درعین حال همین امر سبب نارضایتی برخی فعالان در این بازار شد.

باید به‌این نکته توجه داشت که تورم ۱۴درصدی در زمستان ۹۹ شامل محصولات خودروسازها در نمایندگی‌ها نشد چرا که سیاست جدید این شورا هماهنگی میان تورم و میزان افزایش قیمت خودرو است. این درحالی است که طی سال ۹۹ محصولات ایران‌خودرو و سایپا ۸۲ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و باید به‌این نکته نیز توجه داشت که میزان تورم سالانه در همین سال ازسوی مرکز آمار حدود ۳۶ درصد اعلام شده است.

بنابراین ادعای عدم‌اعمال تورم ۱۴درصدی در زمستان ۹۹ روی محصولات خودرویی که از سوی شورای‌رقابت مطرح شده است، چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. از طرف دیگر گفته می‌شود آمار ارائه‌شده درمورد تولید و فروش محصول از سوی خودروسازان، حکایت از آن دارد که از کل خودروهای تولیدی، تعداد ۳۴ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۹ احتمالا فروش نرفته است و این ظن را تقویت می‌کند که این خودروها  شاید هنگام عرضه با افزایش قیمت مواجه شوند.

در بازار خودرو قیمت خودروهای مدل ۱۴۰۰ نوبرانه است و حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون از مدل‌های سال گذشته گران‌تر به‌فروش می‌رسند. با این حال طی ساعات دیروز، قیمت خودروهای سال ۱۴۰۰ در اغلب مدل‌ها یک تا دو میلیون‌تومان نسبت به‌قیمت‌های اعلامی در روزهای قبل کمتر بود که می‌توان این مساله را با توجه به افت نرخ دلار و طلا قابل توجیه دانست. درچنین شرایطی کارشناسان حوزه خودرو معتقدند که این روند می‌تواند در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد. با این وجود روز گذشته مسئولان صنعت‌خودرو از افزایش بهای محصولات خودرویی در کارخانه‌های کشور خبر دادند.

با این تفاصیل و با توجه به این‌که از شش ماه مانده تا آغاز سال ۱۴۰۰ هیچ افزایش قیمتی برای خودروهای تولید داخل نداشته‌ایم و در بهار امسال نیز میزان تورم‌ فصلی به‌رقم تورم در زمستان سال ۹۹ اضافه خواهد شد، بنابراین شرکت‌ها انتظار افزایش بهای خودرو طی  ماه‌های آینده را دارند. 

شاید درحال حاضر تصمیم‌گیران درحوزه خودرو منتظر تعیین تورم‌ فصلی (همان تورمی که از ابتدای سال ۹۹ از سوی شورای‌رقابت مبنای قیمت‌گذاری سه‌ماه‌یک‌بار محصولات تولیدشده اعلام ‌شد) از سوی بانک‌مرکزی هستند تا براساس آن تورم‌بخشی قیمت خودرو را محاسبه کنند. با این وجود باید گفت به‌رغم این‌که برخی مسئولین حوزه خودرو دررابطه با افزایش قیمت در ماه‌های جاری اظهارنظر کردند، اما طی روزهای اخیر بهای خودرو از ثبات برخوردار بوده و نوسان بازار بیش‌تر به‌سمت کاهش قیمت رفته است. با این حال شاهد خرید و فروش چندانی در این بخش نیستیم و درعین حال این احتمال وجود دارد که در چند روز آینده وضیت بازار بهتر شود.

درحال حاضر کارشناسان معتقدند اتحادیه نمایشگاه‌داران باید به‌دنبال راه‌اندازی سامانه‌ای باشد تا مردم با مراجعه به‌آن بتوانند با خیال راحت اقدام به‌خرید خودرو کنند و از قیمت منطقی و رایج آگاه باشند.

درآخر گفتنی است روز گذشته پراید ۱۳۱، پژو ۲۰۶ تیپ‌های ۲ و ۵ و پژو ۲۰۷ پاناروما به‌ترتیب با قیمت ۱۰۹، ۱۹۰، ۲۴۳ و ۳۷۸ میلیون‌تومان در بازار آزاد خرید و فروش ‌شدند. همچنین سمند ال‌ایکس، پژو ۴۰۵ و کوئیک دنده‌ای نیز به‌ترتیب ۱۸۰، ۱۸۲ و ۱۴۳ میلیون‌تومان در بازار خرید و فروش شد.



نظرات