1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. افت قیمت 70 میلیون تومانی شاهین در بازار از زمان عرضه تاکنون

افت قیمت 70 میلیون تومانی شاهین در بازار از زمان عرضه تاکنون

افت قیمت 70 میلیون تومانی شاهین در بازار طی 9 ماه
12 آبان 1400
  • 0

شاهین، جدیدرین خودروی ملی و پرچمدار فعلی محصولات سایپا در ایران ، خودرویی که سالها از زمان معرفی آن طول کشید تا به خط تولید برود و سپس در بازار عرضه شود. 

شاهین در اواخر اسفند پا به بازار خودروی کشور گذاشت البته در تعداد محدودی و با قیمت نهایی و تمام شده حدود 290 میلیون تومان در کارخانه تحویل مشتریان شد. این خودرو در اواخر بهار در آگهی های سایت های فروش اینترنتی حدود 390 تا 395 میلیون تومان آگهی شد ولی هرچه جلوتر رفتیم و تعداد عرضه بیشتر شد قیمت در بازار روند نزولی به خود گرفت . تا حدی که در اواخر تابستان 1400 به حدود 320 میلیون تومان رسید ولی باز با برگشت موج رشد قیمت خودرو در کشور قیمت شاهین هم صعودی شد و تا 350 میلیون تومان هم  بالا آمد.

در حال حاضر هم که  بازار خودرو در ثبات و رکود عمیقی به سر می برد قیمت شاهین در بازار در رنج 335 تا 345 میلیون تومان نوسان دارد. این موضوع نشان دهنده افت قیمت حدودی 70 میلیون تومان این خودرو در بازار داخلی می باشد.

نکته جالب توجه در مورد این خودرو ثابت ماندن قیمت در کارخانه است که گروه خودروسازی سایپا به دلیل عدم موافقت شورای رقابت نتوانست قیمت را بالا ببرد وگرنه که اعتقاد داشتند می بایستی این امر صورت بگیرد. همانطور که شاهد هستیم با عرضه بیشتر این خودرو به بازار و قیمت نهایی نسبتا بالای آن در کارخانه هر چه می گذرد ، قیمت در بازار آزاد و قیمت در کارخانه به هم نزدیکتر می شود.

رقیب اصلی و مسقتقیم شاهین در بازار کشور خودروی تارا ایران خودرو است که دارای قیمت کارخانه ای تقریبا یکسانی با شاهین است. قیمت این خودرو در بازار هم اکنون در حدود 430 میلیون تومان می باشد که حدود 100 میلیون تومان گرانتر از رقیب اصلی خود می باشد.

با نگاهی به این دو خودرو که دارای مشخصات فنی ، سایز و امکاناتی تقریبا شبیه به هم هستند( مقایسه فنی شاهین سایپا و تارا ایران خودرو) این تفاوت قیمت تا حدودی عجیب می باشد. سایپا سرمایه گذاری زیادی در تبلیغات برای شاهین انجام داده است برای جا انداختن و معرفی این خودرو به متقاضیان خرید خودرو. ولی آنطور که پیداست موفق نبوده است. البته اخبار منفی که پیرامون این خودرو در فضای مجازی در خصوص آتش گرفتن یک نسخه از ای این خودرو منتشر شده بود , انتقاد برخی از کارشناسانی که این خودرو را بررسی کرده اند درخصوص کیفیت پایین متریال داشبرد، هم شاید بی تاثیر نبوده است ولی هرچه هست به نظر می رسد که این خودرو هنوز مقبولیت زیادی را نتوانسته در بین مردم کسب کند.

 



نظرات