1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. در مورد قیمت خودرو، تصمیمات دولت خوب خواهد بود یا بد؟

در مورد قیمت خودرو، تصمیمات دولت خوب خواهد بود یا بد؟

13 آذر 1400
  • 3

برخلاف انتظارات در هفته قبل ستاد تنظیم بازار درباره قیمت خودرو در کارخانه تصمیمی را اتخاذ نکرد و این موضوع را موکول به روزهای آینده کرد. از صحبت‌های مسئولین این امر به نظر می‌رسد که تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای در وین این ستاد کاری را انجام نخواهد داد و این تعلل باعث می‌شود که بلاتکلیفی در صنعت خودرو ادامه داشته باشد تا زمانی نامشخص. ادامه سردرگمی مردم و خودروسازان قطعاً به نفع هیچ یک نخواهد بود.

در شرایطی قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی هفته گذشته از احتمال ثبات قیمت خودرو خبر داد که رئیس سازمان بورس پنجشنبه در گفت‌وگویی اعلام کرد که در دولت تصمیمات خوبی در مورد قیمت‌گذاری خودرو گرفته شده و در چند روز آینده اجرایی خواهد شد.

محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت چهارشنبه گذشته نمایی کلی از بلاتکلیفی قیمت‌گذاری خودرو به نمایش گذاشت. سه گزینه «احتمال جلسه ستاد تنظیم بازار در هفته آتی»، «احتمال عدم تغییر قیمت» و «احتمال ‌بسته شدن پرونده خودرو در جلسه چهارشنبه ستاد تنظیم بازار» تنها در یک هفته از سوی این مقام مسوول در وزارت صمت در مورد قیمت خودرو عنوان شده است. به این ترتیب در شرایطی قرار بود چهارشنبه هفته گذشته جلسه ستاد تنظیم بازار تشکیل و تکلیف قیمت‌گذاری خودروهای داخلی مشخص و تصمیم نهایی اعلام شود، که نه از جلسه این ستاد خبری شد و نه از تعیین تکلیف قیمت خودرو. در این زمینه برخی از رسانه‌ها فاش کردند مسوولان همچنان در این حوزه به توافق و اتفاق نظر نرسیده‌اند.

با این حال اما رئیس سازمان بورس روز جمعه به نقل از صدا‌و‌سیما برخلاف مسوولان صنعتی با خوش‌بینی نسبت به تعیین تکلیف قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرده که در دولت تصمیمات خوبی در مورد قیمت‌گذاری خودرو گرفته شده و در چند روز آینده اجرایی خواهد شد که به نفع مردم، بورس و خودروساز است.  

مجید عشقی هم به ناهماهنگی تعیین قیمت خودرو اذعان دارد و این مساله را باعث تاخیر در اعلام قیمت‌ها می‌خواند.  رئیس سازمان بورس با اشاره به اتفاقات اخیر ناشی از قیمت‌گذاری دستوری خودرو اظهار کرده که قیمت‌گذاری دستوری در خیلی از صنایع حذف شده و فقط در چند صنعت گرفتار این موضوع هستیم، اما در دولت تصمیمات خوبی گرفته شده و در چند روز آینده اجرایی خواهد شد. وی تکرار کرده که مشخصا در خصوص نحوه اجرای آن ناهماهنگی پیش آمد که مشکل هم اکنون حل شده و نحوه اجرای آن به نحوی است که در نهایت هم مصرف‌کننده و هم سهامداران سود خواهند برد و تولیدکنندگان هم می‌توانند نفسی بکشند و در نهایت به افزایش تولید منجر خواهد شد و تصمیمات اتخاذ شده به نفع بازار خواهد بود. 

اظهارات عشقی و مفتح آن هم به فاصله کوتاهی از یکدیگر نشان از بی‌برنامگی و همچنین عدم توجه سیاست‌گذار نسبت به زیان تولید‌کننده و مصرف‌کننده خودرو دارد. در حال حاضر خودروسازان به‌طور روزانه با توجه به بلاتکلیفی قیمت خودرو زیانی هنگفت در صورت‌های مالی خود ثبت می‌کنند این در شرایطی است که مشتریان نیز چشم به جلسات ستاد تنظیم بازار دوخته‌اند تا برنامه‌ریزی برای خرید خودرو از بازار داشته باشند.

 بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو عنوان می‌کنند اگر از همان ۱۸ آبان که خودروسازان همراه با مجوز سیاست‌گذار خودرو، نسبت به افزایش ۱۵‌تا‌۱۹ درصدی قیمت اقدام کردند، مانعی از سوی رئیس‌جمهور ایجاد نمی‌شد حالا مصرف‌کننده و تولید‌کننده تکلیف خود را می‌دانستند. این در شرایطی است که در وضعیت کنونی، بازار با رشد سرسام‌آور قیمت‌ها روبه‌رو شده و خودروساز نیز انگیزه‌ای برای تولید با زیان ندارد.



نظرات

  • ایرانی ایرانی (14 آذر 1400 ساعت 11:40)

    یعنی چی ؟؟؟!!!! نقش دولت و رییس جمهور چیه الان که میگین اگه دخالت نمیکرد وضعیت مشخص میشد....یعنی این دست اندرکارن میگن خودرو ساز گرون کنه مردم هم از جیب ضرر و زیان اونا رو جبران کنن...بسه دیگه خسته شدیم از گرونی و ناکارمدی و دزدی

  • یکی از مردم یکی از مردم (13 آذر 1400 ساعت 22:46)

    نمی‌دونم چطوریه که فقط با افزایش قیمت کارخونه قراره همه چیز درست بشه .
    همیشه همین کار و کردین از رو نرفتین واقعا ؟؟!!!
    نمی‌دونم نویسندگان که این متن ها رو مینویسن نفهمن یا پول که میگیرن خودشون رو میزنن به نفهمی .
    یه اصل خیلی ساده هست به اسم عرضه و تقاضا که کلا خودرو سازی ما بسیار عالی این کار و انجام میده .
    اصلا این وسط هیچ چیز و هیچ کس هم جلودارشون نیس
    اینقد مار خوردن که افعی شدن .
    حالا مردم هر چقدم ناراضی باشن براشون مهم نیس که
    هزارتا متن اعتراضی هم بنویسی هیچ فرقی نداره فقط هر روز بیشتر اعصاب مردم خورد میشه .
    و حتی مردم هم کمپین بزنن و خودرو نخرن بازم دولت میاد ازشون حمایت می‌کنه و مردم به ناچار مجبورن با هر ساز اونا بسازن .
    بالاخره پول حق ماموریتها و پاداش های میلیونی و غیره رو یجوری از ما مردم باید بگیرن .

  • عاطفه عاطفه (13 آذر 1400 ساعت 12:52)

    دولت باید بطور جدی و قاطع نگذاره قیمت کارخانه ای خودرو بالا بره. این دولت مردمیه پس باید مردمو در نظر داشته باشند. مردم ندارند مردم مونده اند والا. باید جلوی خودروسازان سود جو و فرصت طلب ایستاد.