ب ام و سری 7 پرچمدار محصولات این کمپانی است. این خودروی لوکس و گران قیمت اخیرا در نسخه جدید خود معرفی شد.
پس از عرضه نسل جدید مرسدس بنز S کلاس و همینطور فیسلیفت آئودی A8، حالا در بین سدانهای پرچمدار آلمانی، بامو سری ۷ از همه سالخوردهتر است؛ اما باواریاییها هم بیکار ننشسته و در حال آمادهسازی نسل جدید سدان پرچمدار خود هستند. نسل جدید سری ۷ سال آینده رونمایی خواهد شد اما هنوز تا پیش از آنکه روی خط تولید برود باید آزمایشهای زیادی را پشت سر بگذارد. حال اما در ادامه قصد داریم به هر آنچه که تاکنون از این پرچمدار آلمانی میدانیم مروری داشته باشیم.
طراحی بیرونی
هرچند رقبای اصلی سری ۷ یعنی S کلاس و A8 در نسخههای جدید خود طراحی تکاملی داشتهاند، پرچمدار جدید باواریاییها در طراحی یک انقلاب به راه خواهد انداخت. بااینکه هنوز در رابطه با استفاده از چراغهای جلوی دوقسمتی بحثبرانگیز در نسل جدید سری ۷ تردید وجود دارد اما در یکی از پروتوتایپهای آن که در پیست نوربرگرینگ دیده شده است، نوارهای LED باریکی بهعنوان دیلایت بهخوبی در بالای دماغه مشخص هستند. کمی پایینتر هم چراغهای اصلی جای گرفتهاند که به نظر نمیرسد با دیلایتها در یک مجموعه قرار گرفته باشند؛ بنابراین، بهاحتمالزیاد در سری ۷ جدید شاهد چراغهای جلوی دوقسمتی خواهیم بود.
البته بامو اولین خودروسازی نیست که از این طرح غیرمعمول برای چراغهای جلو استفاده میکند زیرا پیشگام استفاده از چراغهای جلوی دوقسمتی سیتروئن با مدل C4 پیکاسو سال ۲۰۱۳ بود. از آن زمان تاکنون شرکتهای زیادی از این طرح استفاده کردهاند اما هنوز هم دیدن آن در خودرویی مثل بامو سری ۷ عجیب به نظر میرسد. این در حالی است که بامو بهتازگی کانسپت XM را هم با همین چراغها معرفی کرده که انتقادات زیادی را هم به دنبال داشته است.
از چراغها که بگذریم، از زیر روکشهای استتاری جلوپنجرهٔ بسیار بزرگی هم خودنمایی میکند که هرچند به بزرگی جلوپنجرهٔ بحثبرانگیز مدلهای M4 و iX نیست اما بسیار بزرگتر از جلوپنجرهٔ کنونی سری ۷ به نظر میرسد. در پروفیل جانبی خودرو موضوع مهمی به چشم نمیخورد و تنها نکتهٔ قابلذکر دستگیرهای مخفی درها هستند. در عقب نیز به نظر نمیرسد مثل جلو تحول بزرگی رخ داده باشد اما طراحی چراغهای عقب قطعاً تغییر خواهد کرد و به نظر میرسد باریکتر شده باشند.
داخل و تکنولوژی
مثل بیرون که تغییر بزرگی را نسبت به قبل تجربه کرده است، کابین سری ۷ جدید هم متحول شده و در آن مثل کانسپت XM شاهد دو نمایشگر منحنی کنار هم برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خواهیم بود. این نمایشگرها اکثر کنترلهای فیزیکی را خواهند بلعید و بنابراین داشبورد خودرو بسیار خلوتتر خواهد شد. همانطور که از خودروی سطح بالایی مثل سری ۷ انتظار میرود، در نسل بعدی این ماشین تکنولوژیهای پیشرفتهای مثل سیستم نیمه خودران سطح سه هم ارائه خواهد شد. این سیستم میتواند تحت شرایطی کنترل خودرو را در دست بگیرد اما راننده باید همچنان هوشیار باشد. البته استفاده از خودران سطح سه در ایالاتمتحده قانونی نیست و این سیستم فعلاً فقط در اروپا ارائه خواهد شد.
پیشرانهها
چندی پیش گزارشی منتشر شد که به پیشرانههای نسل بعدی سری ۷ اشاره میکرد. طبق این گزارش، نسخهٔ پایهٔ سری ۷ جدید با نسخهای ارتقاءیافته از پیشرانهٔ شش سیلندر خطی B58 ارائه خواهد شد. این موتور در مدل ۷۳۵i حدود ۲۷۰ اسب بخار و در ۷۴۰i حدود ۳۷۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت. علاوه بر این، یک پیشرانهٔ V8 هم برای این پرچمدار ارائه خواهد شد که با کد S68 شناخته میشود. این موتور بر اساس پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری توئین توربوی N63 کنونی ساخته خواهد شد و از سیستم هیبریدی برخوردار خواهد بود. خروجی این موتور باید حدود ۵۳۵ اسب بخار باشد.
اما متأسفانه در نسل بعدی سری ۷ خبری از پیشرانهٔ دوازده سیلندر نخواهد بود و بهاحتمالزیاد قویترین عضو خانوادهٔ این خودرو مدلی تمام الکتریکی خواهد بود. این مدل که i7 نام دارد، گفته میشود دو یا سه موتور الکتریکی خواهد داشت که مجموعاً حدود ۶۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند. اگر گزارشات درست باشند، نسل جدید بامو سری ۷ با کد G70 در جولای ۲۰۲۲ راهی خط تولید خواهد شد که این یعنی رونمایی آن احتمالاً در بهار یا اوایل تابستان آینده انجام خواهد گرفت.