1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. خودروی سدان جدید سایپا با چه مشخصاتی می‌آید؟ + عکس

آخرین اخبار


خودروی سدان جدید سایپا با چه مشخصاتی می‌آید؟ + عکس

11 دی 1400
  • 16
  • 21632

یکنواختی و عدم تنوع محصولات در سبد خودروهای مونتاژی در گروه خودروسازی سایپا یکی از موضوعاتی است که به شدت جلب توجه می کند. یکی از عواملی هم که مردم از طرح های فروش فوری و همچنین پیش فروش این شرکت استقبال کمی می کنند همین موضوع می باشد. با نگاهی مجدد به طرح های فروش این شرکت، مشاهده می شود که حضور انواع کوییک ، تیبا و ساینا در این طرح ها همیشه به چشم می خورد، در حالیکه این خودروها همگی تقریبا مشخصات فنی یکسانی را دارند و تنها طراحی ظاهری آنها متفاوت است. در کنار این خودروها شاهین هم هر از چند گاهی در این طرح ها حاضر می شود ولی این خودرو نتوانست محبوبیت زیادی را در بین متقاضیان خرید خودرو کسب کند. در خصوص شاهین، می توان به قیمت این خودرو در بازار اشاره کرد که کمترین تغییر را در چند ماه گذشته طی نوساناتی که اتفاق افتاده است، داشته است.

قرار است گروه خودروسازی سایپا طی سه‌سال آینده ۱۰ محصول جدید و منطبق با فناوری روز تولید کند. در میان این فهرست ده‌گانه یک محصول در کلاس بی‌پلاس روی پلت‌فرم ساینا وجود دارد که هنوز نامی برای انتخاب نشده است و مهندسان سایپا از آن با عنوان «نیوسدان» یاد می‌کنند. این محصول که کار طراحی آن نهایی شده، در مرحله ساخت قالب‌هاست و با فاصله حداکثر شش‌ماه از تولید اطلس (هاچ‌بک‌کراسی در کلاس B روی پلت‌فرم ساینا) عرضه می‌شود.

بر این اساس و از آن‌جاکه سایپا اطلس در نیمه‌دوم سال ۱۴۰۱ عرضه خواهد شد، نیوسدان نیز اواسط سال ۱۴۰۲ معرفی شده و اواخر همان سال یا اوایل سال ۱۴۰۳ عرضه خواهد شد. بنابراعلام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، با ورود اطلس و نیوسدان، تیبا و ساینا معمولی به مرور از رده خارج می‌شوند. باتوجه به این‌که اطلس به‌عنوان یک فیس‌لیفت کامل از خودرو کوییک معرفی شده است، به نظر می‌رسد نیوسدان سایپا نیز نسخه صندوق‌دار همین خودرو و به‌نوعی فیس‌لیفتی کامل از خودرو ساینا یا ساینا اس خواهد بود.


از نیوسدان چه می‌دانیم؟

گروه خودروسازی سایپا وعده عرضه ۱۰ محصول جدید سواری و تجاری را طی سه سال آینده داده و اعلام کرده است پس از آن سالی یک محصول جدید خواهد داشت. یکی از این محصولات، همین سدانی است که فعلا نام نهایی ندارد و به‌صورت داخلی با نام NewSedan شناخته می شود. البته سایپا همین حالا هم یک فیس‌لیفت روی ساینا دارد که «ساینا اس» نام گرفته و از اسفند سال گذشته وارد بازار شده است. اما با توجه برنامه توقف تولید تیبا و ساینا معمولی، به نظر می‌رسد فیس‌لیفت بعدی ساینا یک مدل خودرو جدید محسوب خواهد شد که بازار هدفش به‌رغم همپوشانی با دیگر سدان‌های اقتصادی، تفاوت‌هایی نیز خواهد داشت.

37319.jpg
ویژگی‌های ظاهری

تنها تصاویر منتشرشده از نیوسدان، دو تصویر رندر از جلو و عقب خودرو است که در قسمت چراغ‌ها، سپرها، جلوپنجره، ورودی‌های هوا، صندوق، درِ موتور، دیفیوزر و گلگیرهای آن شاهد تغییرات کلی نسبت به ساینا اس و به‌ویژه ساینا معمولی هستیم. بدین‌ترتیب حدس ما این است که طراحی فیس‌لیفت جدید ساینا جذاب‌تر از دو نسل قبلی خواهد بود.

یکی دیگر از مواردی که در این تصاویر مشاهده می‌شود، طراحی دورنگ سقف و بدنه است که می‌تواند حال‌وهوای نسبتا اسپرت و لوکسی را به این خودرو بدهد. البته این احتمال نیز وجود دارد که نیوسدان در تیپ‌های بالاتر با سقف شیشه‌ای نیز عرضه شود. علاوه‌بر ورودی هوای همخوان با جلوپنجره در قسمت پایین سپر جلو، دو ورودی در طرفین سپر عقب نیز مشاهده می‌شود.

جلوپنجره ماتریسی نگینی، چراغ‌های ال‌ای‌دی، جانمایی دی‌لایت در فرورفتگی طرفین سپر جلو، خطوط حجم‌دهنده روی سپر و طراحی مقعر (فرورفته) بین دو چراغ عقب، از دیگر ویژگی‌های مشهود در این تصاویر است.

همچنین محل قرارگیری پلاک عقب نیز برخلاف ساینا و ساینا اس که روی درِ صندوق بود، روی دیفیوزر تعبیه شده است. ازسوی‌دیگر، در نیوسدان سایپا جایگاه ویژه‌ای برای اگزوز در دیفیوزر تعبیه شده است و برخلاف بسیاری از محصولات این خودروساز، منبع اگزوز حالت آویزان ندارد و در دیدرس بیننده نیست.

در نمای جانبی نیز به‌رغم پیروی از کلیات طراحی درها در محصولات خانواده ایکس۲۰۰ سایپا، شاهد ستون‌های همرنگ سقف، دستگیره‌های آسان‌بازشو همرنگ بدنه، رینگ‌های پنج‌پره آلومینیومی، خطوط موازی بالای چرخ‌های عقب در قسمت گلگیر و چراغ‌های راهنمای روی گلگیر و آینه‌های بغل هستیم.


امکانات و تجهیزات بیشتر

سایپا قصد دارد این خودرو را با آپشن‌های متنوع‌تری در مقایسه با ساینا روانه بازار کند. بر این اساس، می‌توان احتمال داد استارت دکمه‌ای،‌ سانروف یا سقف شیشه‌ای، کروزکنترل، پنل کیلومترشمار دیجیتال،‌ فرمان برقی، صفحه نمایشگر لمسی، دوربین عقب و روکش چرمی صندلی‌ها ازجمله این امکانات باشند. همچنین با توجه به این‌که سایپا پیش از این نسخه اتوماتیک ساینا را به بازار عرضه کرده و هم‌اکنون نیز عرضه کوییک‌پلاس اتومات را از سر گرفته، این احتمال نیز وجود دارد که نیوسدان را هم مانند برنامه‌ای که برای «اطلس» اعلام کرده است، در دو نسخه دستی و اتومات به بازار عرضه کند.

مشخصات فنی قوای محرکه

موتوری که برای این خودرو استفاده خواهد شد احتمالا M۱۵GSI است که نسخه اصلاح‌شده و ارتقایافته موتور M۱۵ است و هم‌اکنون روی خودروهای ساینا اس و کوییک اس قرار دارد و درواقع موتور شاهین نیز نسخه مجهزشده به توربوشارژ همین پیشرانه است. این پیشرانه ۱.۵ لیتری که مصرف سوخت پایینی دارد و تعمیرکاران هم به‌راحتی از پس تعمیر آن برمی‌آیند، در نسخه M۱۵GSI مجهز به دریچه گاز برقی (به‌جای مکانیکی) شده است.

علاوه بر بهره‌گیری از کوئل‌های جدید، بالانسر شفت این موتور ارتقا یافته و به‌رغم شتاب اولیه و قدرت حرکتی بهتر، لرزش و صدای آن نیز کاهش پیدا کرده است. خروجی دود این موتور نیز از نوع استیل (هدرز) به حساب می‌آید. همچنین سرسیلندر این پیشرانه متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه‌زنی هم در آن تغییراتی داشته است.

رینگ‌های موتور جدید سایپا هم نسبت به M۱۵ معمولی تقویت شده است و می‌تواند عملکرد بهتری را در طولانی‌مدت از خود نشان دهد. اما یکی از اصلی‌ترین تغییرات قابل مشاهده در این موتور، تجهیز آن به سامانه VVT یا همان زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های سوخت است.

همچنین امکان تطبیق این موتور یورو۵ با استاندارد آلایندگی یورو۶ هم وجود دارد. موتور M۱۵GSI می‌تواند تا ۱۳۵ نیوتون‌متر گشتاور را با قدرت ۸۸.۵ تا حدود ۹۰ اسب‌بخار تولید کند.

البته به گفته مهندسان مگاموتور و سایپا، این ویژگی‌ها مربوط به نسخه‌های اولیه این پیشرانه است و می‌توان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب‌بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتون‌متر از این پیشرانه دریافت کرد.

همچنین به‌گفته مهندسان این گروه خودروسازی، موتور مذکور نسبت به M۱۵ معمولی، حدود ۷درصد مصرف سوخت کمتری دارد. علاوه بر این، در کنار نصب این پیشرانه در شاهین، مدل‌های اس ساینا و کوییک، اطلس و نیوسدان، تغییراتی نیز در نسبت و ضرایب جعبه‌دنده، پلوس و... این خودروها اعمال شده است.ابزارک نیوسدان سایپا با چه مشخصاتی می‌آید؟ 




نظرات

  • ایمان ایمان (20 دی 1400 ساعت 12:25)

    ساینا ماشین خوبیه از لحاظ موتوری فقط صدای موتوروکولرکه توماشین میادمن ۵سال ساینا دارم موتوری اصلا اذیت نکرده ونیوسدان از لحاظ ظاهری طرحش قابل قبول ۱۶سوپاپ بشه که معرکه من بیادمی خرمش هرکس می خوادنخره نخره حرف هیچ کس برام مهم نیست کسی ادعا می کنه که خودش بتونه. طرح بهتربده افتاد

  • امین امین (19 دی 1400 ساعت 19:08)

    چرا موتور تیبا رو ۱۶ سوپاپ نمیسازه ، الان موتور چهار سوپاپ تقریبا بخاطر بازدهی پایینش منسوخ شده!!

  • شما شما (17 دی 1400 ساعت 13:58)

    ساینا رو بزکش کردند با اضافه کردن ۴تا چراغ پودینگ و... بعد اسمش عوض می کنند با پسوند پلاس اون موقع ۲۰تا۳۰ درصد روی قیمتش می زارند ،یاد گرفتند چطوری با ظاهر خودرو مردم رو فریب دهند

  • ناشناس ناشناس (14 دی 1400 ساعت 10:11)

    هی خدا،سایپا و ایران فرغون فقط بلدن بدنه ماشین های خارجی رو گیر بیارن و آرم اصلیش رو جدا کنن
    و آرم خودشون رو روی اون ماشین بزنن و بعد بگن
    ما ماشین ملی ساختیم،خسته شدیم بابا.چجوری باید
    به شما کله خراب ها ثابت کرد که ما نمیخواییم خودکفا باشیم؟

  • پرهام پرهام (14 دی 1400 ساعت 04:52)

    واقعا یک نگاه از بقل بکنین ببینین نمیشه این تیبای مسخره رو ی تغییر آدمیزادی دادش؟!!!!! ی صافکار با جک هیدرولیک ستون عقبشو بکوبه به خدا ریبا تر میشه سایپا هنوز این رو نفهمیده!!! پول مفت میدن به طراح های نامه گرفته همین میشه

  • رنجبر رنجبر (13 دی 1400 ساعت 06:35)

    از لحاظ ظاهری زیباست فقط صدای موتورکه داخل کابین میادولرزشش راکم کنید وگیربکس بهتروکمکهای قوی ترخیلی خوب چون من ساینا دارم اصلا موتوری وگیربکسی اذیتم نکردخیلی راضیم

  • بهروز بهروز (13 دی 1400 ساعت 00:00)

    خاک برسرتون خجالت بکشید بااین خودروهای زپرتی وتخمیتون که میسازید وهمشم کپی برداریه از طراحی ماشینهای خارجی نزدیک پنجاه شصت سال ناسلامتی شدین خودروسازهنوز نه کیفیت دارن نه مدرنن فقط بلدین داشبورت وچراغ عوض بکنید یه اسم مزخرف بزارین روشون جمعش بکنید دکانتونو مردم احمقن اگه نیان خودروهای مزخرف وغیراستاندارد شمارو نخرن ورشکست میشین میاین میفتین رو دستوپای مردم به قیمت واقعیش میفروشین نه این قیمتهای سرگردنه ای

  • سید سید (12 دی 1400 ساعت 20:15)

    خواهش می کنم به شرکت سایپا بگویید ستون عقب ساینا را مانند ستون عقب ۲۰۶ اس دی طراحی کنن .

  • تاسف تاسف (12 دی 1400 ساعت 16:06)

    فقط کافیه پیش فروش اعلام کنن، ببینید ملت همیشه در صحنه چطوری صف میکشن برای ثبت نام....
    سانتافه مدل های قبلیش با جدیدش اصلا قابل مقایسه نیستند، فقط داره میگه فیس لیفت کرده، اینا با عوض کردن دو تا کاپوت و چهارتا چرخ، میگن مدل جدید طراحی کردیم( شما بخوانید طِراحی) بعد به قیمت پدرشون میفروشن...

    تا وقتی مخرید اوضاع همینه، بدتر هم میشه
    نگید چاره ای نیست مجبوریم، اگر مجبوری خودروی دسته دوم بگیر....
    خود دانید.....

  • مصطفی مصطفی (12 دی 1400 ساعت 11:55)

    شرم باد بر لگن سازان ،مردم هجوم ببرید ارازن تر از بازار

  • Omid Omid (12 دی 1400 ساعت 11:24)

    اکنون که من این مطلب رو می‌خوانم توی میکانیکی هستم .گیربکس تیبا مدل ۹۹رو که فقط ۱۲۰۰۰ کار کرده باز کردم و کلی خرج روی دستم گذاشته

  • amir amir (12 دی 1400 ساعت 09:42)

    خوایا منو بکش این آشغال رو تو خیابون نبینم

  • safir1362 safir1362 (12 دی 1400 ساعت 07:42)

    سلام.
    خداوکیلی این طراح سایپا کیه ؟
    چی میزنه ؟ ساقیس کیه ؟ از کجاش این طرح ها رو میاره ؟ الان این تصویر هم که گذاشتین (شاید یه پیش نمایش بیشتر نباشه و باز تغییر کنه) ولی بازم ساینا با مخلوط شاهین ؟!!
    تو ایران دو شرکت لگن سازی اینجوری ماشین طراحی میکنن که میان پلتفرم ها و ماشین های قبلی شون رو قاطی میکنن و میگن ما ماشین جدید ساختیم و N میلیارد تومن هزینه طراحیش شده و با بومی سازی تکنولوژی اونجاش NX میلیارد تومن هم صرفه جویی ارزی داشتیم !!!
    لامصبا دین و مذهب تون چیه ؟ باور و اعتقادتون کیه ؟ خداتون کیه ؟!

  • لطفی لطفی (12 دی 1400 ساعت 01:14)

    یه آشغال دیگه...اونم سه سال بعد!!!

  • Ali Ali (12 دی 1400 ساعت 00:14)

    یک شاهکار من درآوردی دیگر از ابرخودروساز ایران!
    استفراغ به تمام معنا

  • مهران همدان مهران همدان (11 دی 1400 ساعت 19:33)

    مردم خودتون دارید میبینید دیگه
    والله این وضع در شان شما نیست
    ما از حکومت های پادشاهی منطقه چی کم داریم
    چرا نمیخواید وضعو عوض کنید؟