1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. ملاقات با لاماری ایما، جدیدترین کراس اور چینی بازار در پیست آزادی + تست شتاب و ترمز

ملاقات با لاماری ایما، جدیدترین کراس اور چینی بازار در پیست آزادی + تست شتاب و ترمز

تست درایو جدید ترین کراس اور چینی بازار در پیست آزادی
17 اسفند 1400
  • 0

لاماری، نام زیر شاخه جدید محصولات تولیدی توسط آرین موتور است که در کارخانه آرین پارس موتور در شهر خمین مونتاژ می شود. نخستین محصول این برند جدید نیز ایما نام دارد، لاماری ایما در واقع نسخه ایرانیزه دانگ فنگ T5 اوو است که در بهمن ماه سال 1400 توسط آرین موتور به بازار ایران معرفی شد، پیش فروش این کراس اور سایز متوسط دیفرانسیل جلو قرار است به زودی انجام شود، اما آرین موتور همچنان از اعلام قیمت لاماری ایما خودداری کرده است.

تست درایو لاماری.webp

مشخصات فنی لاماری ایما

کاتالوگ منتشر شده توسط آرین موتور نشان می دهد که لاماری ایما نیز مانند دیگر رقبای هموطن، به یک موتور 1.5 لیتری توربو مجهز شده، اما تمایز مهم پیشرانه لاماری ایما، مجهز بودن به سیستم پاشش مستقیم سوخت است که به ایما کمک می کند تا یکی از قدرتمند ترین محصولات مونتاژ داخل باشد. این پیشرانه می تواند 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور تولید کرده و به وسیله یک گیربکس 7 سرعته دو کلاجه این کراس اور 1550 کیلوگرمی را به حرکت درآورد.

موتور لاماری ایما.webp

در کاتالوگ آرین موتور اشاره ای به شتاب صفر تا صد لاماری ایما نشده، اما زمان ثبت شده در منابع خارجی برای این خودرو، عددی بین 8.7 تا 9.2 ثانیه است که لاماری ایما را در میان خودروهای نسبتا تند و تیز بازار قرار می دهد. البته این اعداد در شرایط استاندارد دما، ارتفاع از سطح دریا و سوخت بدست آمده و احتمالا در ایران شاهد ثبت عددی بالاتر خواهیم بود.
مصرف سوخت ایما نیز در منابع چینی در شرایط استاندارد حدود 6 لیتر در هر صد کیلومتر است که برای کراس اوری با این جثه، رقم بسیار قابل قبولی به نظر می رسد.

لاماری مشکی.webp

تست درایو لاماری ایما

با توجه به در پیش بودن پیش فروش این خودرو، آرین موتور در روز هفدهم اسفند ماه برنامه ای ترتیب داد تا اصحاب رسانه بتوانند تجربه رانندگی کوتاهی با لاماری ایما به دست آورند. تست درایو لاماری ایما عصر امروز در پیست اتومبیل رانی آزادی تهران برگزار شد و ما نیز توانستیم تجربه سواری کوتاهی با این خودرو داشته باشیم...، همچنین با استفاده از دستگاه درگی، تست شتاب و ترمز لاماری ایما را نیز انجام دادیم.

از آنجایی که افراد زیادی از جمله اصحاب رسانه و خبرنگاران حوزه خودرو در روز تست رانندگی لاماری ایما حضور داشته و تنها یک خودرو (از اوایسط برنامه دو خودرو) از جانب شرکت برای تست رانندگی در نظر گرفته شده بود، فرصت زیادی برای بررسی دقیق تر عملکرد لاماری وجود نداشت.
اما در همین رانندگی کوتاه با لاماری ایما در پیست آزادی شتاب و کشش مناسب خودرو اولین نکته ای بود که جلب نظر میکرد.
عملکرد گیربکس دوکلاجه ایما مناسب بوده و لختی هنگام شروع حرکت که برای این نوع جعبه دنده ها تا حدی شایع است، در رانندگی با ایما کمتر حس می شد. دنده ها نیز با سرعت و نرمی مناسبی تعویض شده و ایما با وزن تقریبا 1 و نیم تنی قادر است در حدودا 10 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

w1.jpg

اما فراهم نبودن امکان تعویض دستی دنده (تیپترونیک)، راننده را برای داشتن تسلط بیشتر با انتخاب دنده مناسب خلع سلاح می کند. با رسیدن به پیچ ها راننده برای کنترل سرعت تنها می تواند بر روی ترمز حساب کند که البته عملکرد آن قابل اعتماد است.
ایما برای رسیدن به حالت سکون از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به حدود 40 متر مسافت نیاز دارد که از این حیث در رده خوبی قرار می گیرد.

w2.jpg
با ورود به پیچ، سیستم کنترل پایداری خیلی زودتر از موعدی که انتظار دارید سرعت خودرو را کاهش می دهد و به راننده کمک میکند خودرو در مسیر باقی بماند. انتهای خودرو کمی بیش از آنچه انتظار می رود تمایل به انحراف دارد و در ستاپ خودرو سعی شده این مورد در سایه عملکرد زودهنگام کنترل پایداری کمتر حس شود. در هنگام پیچیدن، کابین متوجه تکان های نامتعارفی نمی شود و سرنیشنان حس نا امنی نخواهند داشت.
بررسی راحتی سواری ایما، موردیست که برای تشریح دقیق آن نیاز به تجربه رانندگی طولانی تر و البته مسیر های ناهموار است که در مسیر پیست وجود ندارد. اما از تجربه اولیه و نشان هایی که از سیستم تعلیق به راننده منتقل میشد، انتظار میرود که سیستم تعلیق در سطح جاده نیز عملکرد نسبتا معقولی داشته باشد.

زمان عرضه و قیمت لاماری

قیمت لاماری تا کنون از سوی شرکت آرین موتوراعلام نشده، اما پیش بینی میشود این خودرو با قیمتی حدود 900 تا 980 میلیون تومان به بازار عرضه شود. احتمالا فروش این خودرو از شنبه هفته آینده و به تعداد محدود آغاز خواهد شد. 
برنامه اصلی فروش لاماری در اردیبهشت ماه سال 1401 خواهد بود و در این طرح نسخه فول آپشن این خودرو مجهز به گرمکن صندلی، رادار بین خطوط، ترمز اضطراری، دوربین 360 درجه و سنسور جلو با قیمت بیش از 1 میلیارد تومان عرضه خواهد شد.

 

منبع car.ir


نظرات