1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. بازار ایران در تصرف خودروهای چینی

بازار ایران در تصرف خودروهای چینی

26 فروردین 1401
  • 6

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با اشاره به اینکه خودروهای چینی بازار را قبضه کرده است گفت: متاسفانه از 14 فروردین تا کنون قیمت خودروهای ایرانی بین 5 تا 40 میلیون تومان افزایش یافته است.

حمیدرضا قندی در گفتگو با خبرنگاران در مورد روند افزایشی بازار خودرو اظهار کرد: متاسفانه در خصوص واردات خودرو شاهد ناهماهنگی بین قوای سه گانه هستیم و از سوی دیگر در بحث کیفیت خودرو مواد اولیه تولید قطعات مهم است.

وی توضیح داد: قطعه‌سازی که قصد تولید قطعه باکیفیت دارد نیازمند مواد اولیه باکیفیت است که بیشتر این مواد وارداتی است و اگر بخواهد قطعات را با مواد ایرانی تولید کند، متأسفانه همین قطعات موجود در بازار را شاهد خواهیم بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: متأسفانه اکنون در نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های خودرو به چشم شاهد وجود خودروهای بی‌کیفیت هستیم و بعضاً یک خودرو صفر کیلومتر که وارد نمایشگاه می‌شود در همان زمان تحویل دچار ایراد است؛ به‌عنوان‌مثال قفل خودرو باز نمی‌شود. شرکت خودروسازی که خودرو تحویل می‌دهد، حداقل باید کیفیت ظاهری خودرو را رعایت کند.

وی افزود: البته امروز گرانی‌ها تنها مربوط به خودرو نیست و از ابتدای امسال تاکنون تمام محصولات موجود در بازار بین ۱۰ تا ۳۰ درصد و حتی بیشتر گران شده است.

قندی با اشاره به ثبت‌نام‌های قرعه‌کشی خودرو، گفت: متأسفانه برای ۵ میلیون ثبت‌نام کننده خودروها تنها ۱۵ هزار خودرو موجود است و این شانس قرعه‌کشی را عملاً صفر کرده است.

وی با اشاره به رانت موجود در بازار خودرو، افزود: به نظر می‌رسد برخی فروش‌ خودروها توسط خودروسازان خارج از قرعه‌کشی انجام می شود که در عمل حق افراد ثبت‌نام کننده به برخی افراد خاص داده می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با تأکید بر اینکه قیمت خودرو باید هر روز به‌صورت آزاد از کف کارخانه اعلام شود و در همان روز ثبت‌نام و پرداخت وجه، خودرو تحویل مصرف‌کننده شود، تصریح کرد: تا زمانی خودرو وارد کشور نشود، ما همچنان شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار هستیم، چراکه مردم حق انتخاب هیچ خودرو دیگری را ندارند.وی با بیان اینکه امروز بسیاری از مردم روی به خرید خودروهای چینی آورده‌اند، گفت: امروز متأسفانه خودروهای چینی بازار ایران را قبضه کرده‌اند و تصمیم گیران به جای واردات خودرو، به خودروهای چینی دل‌خوش کرده‌اند.

قندی تصریح کرد: متاسفانه از ۱۴ فروردین‌ماه تاکنون قیمت خودروهای ایرانی بین ۵ تا ۴۰ میلیون تومان گران شده است.

وی با اشاره به قیمت خودروهای سایپا، قیمت پراید مدل ۹۹، حدود ۱۷۳ میلیون تومان، پراید وانت مدل ۱۴۰۰حدود ۱۷۵ میلیون تومان، کوییک ساده ۱۹۸ میلیون تومان، کوییک آر ۲۱۰ میلیون تومان، تیبا دو ۱۹۵ میلیون تومان، تیبا صندوق دار ۱۹۰ میلیون تومان، شاهین ۳۵۳ میلیون تومان و ساینا ۲۰۵ میلیون تومان است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان به قیمت خودروهای ایران‌خودرو تولید سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: سمند ۲۸۰ میلیون تومان، پژو پارس سال ۳۰۸ میلیون تومان، پژو پارس تیوفایو ۳۸۰ میلیون تومان، هایما اس فایو ۷۴۰ میلیون تومان، هایما اس هفت ۸۹۰ میلیون تومان، دنا اتومات ۴۸۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۹۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای پانوراما ۳۹۵ میلیون تومان است.

وی درباره وضعیت بازار خودروهای کارکرده، گفت: قیمت خودروهای دست دوم نسبت به خودروهای صفرکیلومتر نیز بالا است و با توجه به اینکه مردم قدرت خرید ندارند که با توجه به تقاضا در این بازار، قیمت‌ها افزایشی است.

قندی با اعتقاد بر اینکه در حال حاضر مصرف‌کننده واقعی در بازار نیست، تأکید کرد: در صورت افزایش تولید خودرو و تعادل عرضه و تقاضا احتمال کاهش قیمت خودرو وجود دارد، در غیر این صورت روند بازار همچنان افزایشی خواهد بود.

 

منبع ایسنا


نظرات

  • Mahdi Mahdi (26 فروردین 1401 ساعت 16:51)

    وجود تحریم، نداشتن برنامه جامع اقتصادی مطابق با شرایط تحریمی، ایجاد موقعیت سو استفاده از این شرایط بد برای بعضی افراد رانتخوار و نالایق و سو مدیریت مقدم داشتن واردات بر تولید داخلی به خاطر پرکردن جیب برخی، و مافیای اقتصادی در دارو کشاورزی صنعتی و غیره زندگی روزمره مردم را به فلاکت و بدبختی انداخته است و عملا هیچ کسی نیست که جوابگوی این همه مشکلات باشد گرانی هر روز شدیدتر و بیشتر، مملکت را به سپاه و نیروهای نظامی بسپارید تا برخورد قاطع تری نسبت به رانت و غارت و قلم و کاغذ بازی داشته باشند تنها راه نجات همین است و غیر این نیست

    safir1362 safir1362 (27 فروردین 1401 ساعت 12:41)

    یعنی الان مملکت دست برادرا نیست ؟

  • Tak Tak (26 فروردین 1401 ساعت 14:18)

    خلایق هر چه لایق

  • تاسف تاسف (26 فروردین 1401 ساعت 13:35)

    از صدقه سر یک سری وطن فروش خائن که فقط به دنبال منفعت شخصیشون هستن:
    کل ایران دست چینی هاست.............
    دریاهای شمال و جنوب رو که دارن جارو میکنن، لوازم خانگی رو کلا دستشون گرفتن و ملت از همه جا بی خبر فکر میکنن که این همه برند و تنوع شرکت های مختلف تو بازار، حاصل تولید ملی هست!!!!!!!!1
    90 درصد شرکت های لوازم خانگی، محصولات چینی رو دارن مونتاژ میکنن و میدن تو بازار .
    5 درصد از اون 10 درصد باقی مانده هم نیمی از کالای خودشون رو خودشون تولید میکنن و خیلی از قطعات دیگه رو از چین وارد میکنن.(منظورم به برخی قطعات الکترونیکی نیست که همه دنیا دارن از چین میخرن)

    از ماست که بر ماست
    خاک تو سر این ملت که سال هاست به خفت و خواری خو گرفتن...

  • کاربر سایت کاربر سایت (26 فروردین 1401 ساعت 13:24)

    واقعا باید به توانایی چین احسنت گفت که داره همچین آشغالایی رو به قیمت میلیاردی به ما میفروشه.
    حالا.... مارو باش!

  • کاربر سایت کاربر سایت (26 فروردین 1401 ساعت 13:21)

    عیبی نداره که!!!! ما درسته برا اقتصاد خودمون کاری نمی تونیم انجام بدیم. ولی برا اقتصاد چین هر کاری از دستمون بربیاد انجام میدیم. خدا توفیق بده بیشتر در خدمتشون باشیم.