1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. فاطمی امین می تواند مجلس را قانع کند؟

فاطمی امین می تواند مجلس را قانع کند؟

24 خرداد 1401
  • 0

وزیر صمت با اشاره به اینکه صنعت خودرو در وضعیت خوبی قرار ندارد اما روند خوبی داشته است، گفت: صنعت خودرو در حال حرکت است و از نمایندگان درخواست که ما را از لحاظ وضعیت موجود ارزیابی نکنند، بهتر است که به حرکت، سرعت و جهت توجه کنید، ما دچارروزمرگی دچار نشده ایم، البته می توانیم کارهای عوام فریبانه و ویترینی هم انجام بدهیم، اما این کار را انجام نمی دهیم و تا ساختارها درست نشود مشکلات ما نیز حل نخواهد شد. ما نقشه راه داریم، مشکلاتی که وجود دارد همه ما را رنج می دهد و ضروری است که با همراهی و و همدلی مجلس و دولت بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

سیدرضا فاطمی امین امروز، سه شنبه 23 خرداد 1401 در پاسخ به سوالات محمد وحیدی نماینده بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم، گرمه و رازوجرگلان در مورد ضعف عملکرد وزارت صمت در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره برداران معدن، اعلام کرد: این سوالات چند بعد دارد و در ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که در بحث صنعت، معدن و تجارت با چه موضوعاتی مواجه هستیم. ما با ۱۴ مسئله اصلی در این بخش روبه رو هستیم.

وی گفت: می توانستیم عوام فریبی کنیم ولی یکی ازمباحثی که در وزارت صمت به آن افتخار می کنیم، ارائه برنامه و گزارش است. ما برنامه سه ماه اول و دوم را برای اعضای مجلس ارسال کرده ایم و به پای ریز کارها و قول هایی که داده ایم هستیم، اگر نتوانیم اجرا کنیم اعتراف می کنیم که توانایی اجرای برنامه ای را نداریم. ما برنامه های خود را به صورت عدد و رقم مشخص مطرح می کنیم و زمانی هم که عدد و رقم گذاشته ایم به معنی آن است که می خواهیم پاسخگو باشیم. 
وی با بیان اینکه خودرو مسئله امروز و دیروز ما نیست بلکه مربوط به ۴۰ سال گذشته است، گفت: ما برنامه ۲ ساله برای اصلاح تنظیم خودرو داریم و این برنامه مرحله بندی شده است و تا هفته گذشته تا ۱۸ خردادماه امسال نسبت به سال قبل تولید و عرضه خودرو ۳۵ درصد افزایش یافته است؛ میزان تولید خودروهای کف و ناقص در ۱۸ خرداد سال گذشته ۱۳۵ هزار اما در حال حاضر ۴۸ هزار است و همچنین تولید روزانه ایران خودرو به بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه در روز رسیده و رئیس جمهور دستور ویژه ای را در ۱۱ اسفند در مورد خودرو دادند که ما مو به مو آن را اجرا کردیم.

دستوری که رئیس جمهور در 11 اسفند سال گذشته ابلاغ کرده اند، مو به مو اجرا کرده ایم. صنعت خودرو الان وضعیت مطلوبی ندارد ولی روند مطلوبی دارد؛ یعنی در حال حرکت است. ما از لحاظ کمبود و کیفیت، قیمت دچار چالش هستیم ولی این موضوعات در حال چاره اندیشی است.

وزیر صمت افزود: یکی از موارد اصلاح ساختاری بحث دلار است، زیرا زمانی که قیمت دلار افزایش می یابد تورم هم بالا می رود و از ۳ مسیر نسبت به قیمت ارز کشور را تحت تاثیر قرار می دهیم. یکی به خاطر مواد اولیه و کالاهای وارداتی است زیرا با افزایش قیمت دلار، قیمت مواد اولیه و تولید داخل افزایش می یابد و این امری بدیهی و مشخص است اما موضوعی که پنهان است و کمتر به آن توجه می شود این است که در قوانین و مقررات و سازوکارها قیمت های داخلی را به دلار متصل کردیم.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو وضعیت خوبی ندارد اما روند خوبی دارد، گفت: این صنعت در حال حرکت است و از نمایندگان تقاضا داریم ما را به لحاظ وضعیت موجود ارزیابی نکنید، باید به حرکت، سرعت و جهت توجه کنید، ما به روزمرگی دچار نشدیم البته می توانیم کارهای عوام فریبانه و ویترینی انجام دهیم اما این کار را انجام نمی دهیم و تا ساختارها حل نشود مشکلات حل نخواهد شد؛ ما نقشه راهی داریم، مشکلات همه ما را رنج می دهد و باید با همراهی و و همدلی مجلس و دولت بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

رحیمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم امروز گفت وزارت صمت مدتی است که وعده‌هایی در خصوص ساماندهی بازار خودرو ارائه داده، اما به هیچ کدام از آنها عمل نکرده است. برخی نمایندگان تصمیم بر عملیاتی کردن استیضاح وزیر صمت گرفته اند، وی نیز  در حال ارائه مستندات برای توجیه فعالیت هایی که انجام نداده است.در تاریخ 18 خرداد وزارت صمت مقابل عرضه خودرو در بورس کالا را گرفت؛ آن طور که این سازمان اعلام کرده، علیرغم آماده سازی زیرساخت‌های لازم، عرضه خودرو در بورس کالا نیز تعلیق شده است.

باید گفت که سخنان امروز وزیر صمت امروز درحالی مطرح شد که بر طبق گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، این وزارتخانه که در گذشته، ماهیانه  آمار مربوط به تولید خودروهای داخلی را منتشر می‌کرد که بیانگر آن بود که شرکت های دولتی‌ و خصوصی‌، چه تیراژی را به ثبت رسانده‌اند، اما از ابتدای امسال، آمار مذکور توسط وزارت صمت منتشر نشده است. به نظر می رسد که این وزارتخانه در حال حاضر قصد انتشار آمار موردنظر را ندارد. همچنین علاوه بر تولید، آمار مربوط به کیفیت خودروها نیز طی چندماه گذشته، منتشر نمی‌شود. با این حال وزارت صمت توضیحی درباره عدم‌انتشار آمار نمی‌دهد و این موضوع باعث شده است که گمانه‌زنی‌های مختلفی در این ماجرا مطرح شود. برخی اعتقاد دارند که افت کیفیت و تولید، دلیل اصلی وزارت صمت برای عدم‌انتشار آمار است. آخرین باری که وزارت صمت آمار مربوط به تولید خودروهای داخلی را منتشر کرده است، مربوط به اسفندماه سال گذشته است و بعد از آن، گزارش دیگری از میزان تولید خودروسازان کشور در سال ‌جاری امنتشر نشده است. علاوه بر این از آخرین گزارش کیفی منتشره نیز حدودا شش ماه می‌گذرد و وزارت صمت اجازه انتشار گزارش جدید در این بخش را از دی‌ماه سال گذشته نداده است. 

گفتنی است که از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در جلسه امروزمجلس، ۹۱ نفر از پاسخ های فاطمی امین قانع شدند و توضیحات وزیر صمت برای ۱۴۱ نفر از آنها قانع کننده نبوده است. بسیاری معتقدند فاطمی امین، دومین وزیری است که در آینده نه چندان دور، کابینه را ترک می کند.

 


نظرات