1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. یک میلیارد یورو بودجه به واردات خودرو اختصاص یافت

یک میلیارد یورو بودجه به واردات خودرو اختصاص یافت

6 شهریور 1401
  • 1

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه درخصوص واردات خودرو گفت: با توجه به مصوبه هیئت وزیران، سازمان برنامه و بودجه با همکاری معاون اقتصادی رئیس جمهور، وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دستورالعمل اجرایی واردات خودرو را نهایی کرده که با ابلاغ دولت در گام نخست حدود یک میلیارد یورو به این منظور در نظر گرفته شده است.

مسأله واردات خودرو که از چهار سال قبل ممنوع شده بود، در بهمن و اسفند سال گذشته و در زمان بررسی بودجه 1401 حاشیه های زیادی را به دنبال داشت. نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق، تاکید داشتند که بحث آزادسازی واردات خودرو در بودجه لحاظ شده و درآمدی در حدود 60 هزار میلیارد تومان نیز بابت صدور مجوز ترخیص 70 هزار دستگاه خودرو سواری در منابع بودجه 1401 لحاظ کردند. آنجا بود که بحث آزادسازی واردات خودرو قوت گرفت. 

کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی بند مربوط به آزادسازی واردات خودرو را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گنجاند. طرح آزادسازی واردات خودرو سرانجام در اواخر شهریور سال گذشته، با رای بالای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد. این شورا اما آن را به دلیل ابهاماتی که داشت، رد کرد و به مجلس بازگرداند. در همان زمان، هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نیز مخالفت خود را با مصوبه موردنظر اعلام و آن را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانست. با این حال اما بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان معتقد بودند این موضوع نمی‌تواند مانعی برای اجرایی شدن مصوبه (در صورت تایید شورای نگهبان) باشد.

بر اساس متن ارسالی مجلس شورای اسلامی به مجلس شورای نگهبان، 50 هزار دستگاه خودرو سواری و 20 هزار دستگاه سواری دو گانه سوز به علاوه 10 هزار دستگاه  کامیون، 10 هزار دستگاه اتوبوس برون شهری، 5000 دستگاه ماشین آلات معدن و راه سازی در کنار 1000 دستگاه یخچال دار در مصوبه نهایی مجلس لحاظ شده بود، ولی در قانون نهایی بودجه 1401 که از سوی رئیس مجلس به رییس جمهور ابلاغ شد، 70 هزار دستگاه خودرو سواری از قانون بودجه حذف شد.

در حال حاضر با ابلاغ و انتشار مصوبه آیین نامه واردات خودرو که شرایط و چارچوب مشخص این اقدام را تعیین می کند، رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه درخصوص واردات خودرو اعلام کرد که با توجه به مصوبه هیئت وزیران، سازمان برنامه و بودجه با همکاری معاون اقتصادی رئیس جمهور، وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دستورالعمل اجرایی واردات خودرو را نهایی کرده و با ابلاغ دولت در گام نخست حدود یک میلیارد یورو به این منظور در نظر گرفته شده است.

 



نظرات

  • Ali Ali (6 شهریور 1401 ساعت 21:43)

    با این شرایطی که برای واردات گذاشتن و عرضه خودرو در بورس کالا که باعث میشه خودروی مورد نظر به چند برابر قیمت جهانی برسه، فقط حیف و میل کردن یک میلیارد دلار معادل ۲۸ هزار میلیارد تومان پول بی‌زبون است که هیچ نفعی برای مردم نداره.
    چون نیاز بازار خودرو سالیانه یک و نیم میلیون خودرو هست و با این میزان واردات نهایت بشه ۱۰۰ هزار تا خودرو وارد کرد که هیچ تاثیر خاصی روی بازار نخواهد گذاشت.
    تنها راه نجات تحریم خرید خودرو است تا تکلیفمون برای همیشه با این گاریسازها روشن بشه.