1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. حذف کشورهای تحریم کننده ایران از لیست واردکنندگان خودرو

حذف کشورهای تحریم کننده ایران از لیست واردکنندگان خودرو

14 شهریور 1401
  • 12

به گفته معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، کشورهایی که در تحریم های آمریکا علیه ایران شرکت کرده اند، می بایست از لیست کشورهای صادرکننده خودرو به کشور حذف شوند. وی گفت که این موضوع اکنون در حال پیگیری است. 

ابوالفضل خلخالی، معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت معتقد است که آئین نامه وزارت صمت برای واردات خودرو اشکالاتی دارد و وزارت صمت قادر نیست که بخش هایی از آیین نامه را بنویسد، زیرا قانون منجر به ایجاد محدودیت هایی خواهد شد.

آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد و دولت نیز در خصوص واردات خودرو از آذرماه سال جاری خبر داد. بر اساس اعلام وزارت صمت اولین گروه خودروهای خارجی در آذرماه وارد کشور می شوند. سوالی که طی چندماه گذشته مطرح می شد این بود که با توجه به تحریم‌ها، ایران قادر به واردات خودرو از کدام کشورها است.

در همین راستا، در جلسات و گفت و گو های متعدد کشورهای هند، روسیه، چین و ژاپن عنوان شده بود و برخی اظهارنظرهای خوش بینانه در رابطه با عدم وجود محدودیت در رابطه با کشورهای واردکننده وجود داشت.  

قالیباف در همین خصوص اعلام کرد که با خودروساز‌هایی مانند تویوتا ژاپن و همچنین شرکت‌های خودروساز آلمانی، چینی و هندی برای واردات خودرو مذاکراتی صورت گرفته است. در رابطه با واردات خودرو از کشور روسیه هم، مذاکراتی صورت گرفته است. با این حال اما سوال مهمی درباره کشور مبدا وارد کننده خودرو در خصوص اینکه آیا با وجود تحریم‌ها اجازه صدور خودرو از کشورهای اروپایی و ژاپن وجود دارد یا خیر، مطرح می شد. اکنون با توجه به صحبت اخیر معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، به نظر می رسد که در این رابطه تعیین تکلیف صورت گرفته است.

مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با این موضوع گفته بود که صنعت خودروسازی روسیه بسیار شبیه به صنعت خودروسازی کشور ما بوده و زیان ده است. وی گفت: در حال حاضر گزینه ای که در وهله اول مطرح می شود، کشور چین است. در رابطه با کشورهایی مثل ژاپن، آلمان و کره نیز همه چیز به نتیجه مذاکرات برجام بستگی دارد. اگر برجام به نتیجه نرسد، این کشورها و همچنین کشورهای اروپایی به دلیل روابط نزدیکی که با آمریکا دارند، حاضر به وارد کردن خودرو به ایران نمی‌شوند. حتی بسیاری از شرکت‌های چینی نیز سهامداران آمریکایی دارند و دست آنها برای همکاری با ما بسته است.

خلخالی این محدودیت ها را شامل بحث انتقال فناوری و اولویت واردات خودروهای اقتصادی برای عامه مردم عنوان کرد و یک محدویت دیگر را، میزان ارزی دانست که سازمان برنامه و بودجه برای این موضوع تخصیص داده که می بایست متناسب با شرایط کشور باشد.

معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت همچنین گفت: تاکنون آئین نامه ای به معنای آئین نامه اجرایی واردات، مصوب نکرده ایم، بلکه مصوبه هیئت وزیران با پیشنهاد وزارتخانه را داریم که در راستای آن مصوبه، دستورالعمل های واردات در حال نگارش است و اتفاقاً جلساتی را هم با بخش خصوصی که واردات انجام دادند برگزار کردیم.

خلخالی با تأکید بر این موضوع که انتقال فناوری در اولویت این طرح قرار گرفته افزود: افراد می توانند طرح کسب و کار خود را ارائه کنند و درصورتی که شرایط خدمات پس از فروش و نمایندگی را دارا باشند، ما هم برای تأمین مالی واردات به آنها کمک می کنیم.

خلخالی گفت: سقف دلاری که در این آئین نامه تعیین شده متناسب با تصمیم گیری های کلان کشور در حوزه اقتصاد است، ضمن اینکه ما در این بخش، توان تولید داریم.

منبع car.ir


نظرات

  • محمد محمد (21 شهریور 1401 ساعت 21:34)

    ....تو سیاستهاتون

  • حسینی حسینی (21 شهریور 1401 ساعت 13:23)

    اگه ژاپن و کره وفرانسه والمان حذف بشن بفرمایید کل مصوبه برای آشغال های چین و روسیه وضع شده و خلاص.

  • فرهاد فرهاد (21 شهریور 1401 ساعت 08:41)

    ما خودرو برا چی مون هس که وارد کنید.. همین که بچه های مسوولین عزیزمون برای گسترش اسلام و علم آموزی به کانادا و آمریکا می رن و اونجا با ماشین های خارجی زندگی خوب و راحتی دارن.. کافیه



    ما هم در نعمت تحریم برا رفتن به بهشت همه سختی ها را تحمل خواهیم کرد

  • کارشناس کارشناس (20 شهریور 1401 ساعت 18:07)

    فقط وعده تو خالی و پوچ. بشکل های مختلف دروغ گفتین اینم یکی دیگه.
    فقط از چین بشکل محدود وارد می‌کنند و بس تمام.

  • محمد محمد (20 شهریور 1401 ساعت 17:10)

    ... مردم را گروگان دو شرکت مافیایی کرده‌اند ، مردم از ابتدایی‌ترین حق خود که انتخاب خودرو است محروم شده‌اند ، شما نوکر ملت هستید ، کجای دنیا نوکر برای ارباب تعیین تکلیف می‌کند ج

  • کامران کامران (20 شهریور 1401 ساعت 15:09)

    فقط موند روسیه و چین اونم با قیمت چندین برابر قیمت خرید.. حاکمیت فقط بفکر جیب خودش نه ملت

  • خان داداش خان داداش (19 شهریور 1401 ساعت 23:16)

    بهترین کاره
    دمتون گرم
    چطور غیرتشون قبول می‌کرد برن منت کشوری رو بکشن ک با ناجوانمردی برای نابودی و رنج ملتمون تلاش کرده

    ما مردم عادی با نان و پنیر خود می‌سازیم،. اما زیر بار منت و یا کرنش در مقابل دشمن نامرد نمیرویم
    این حرف دل تمام مردم عادی تا متوسطه
    اما اقشار مرفه‌تر شاید نظر دیگه ای داشته باشن

  • رسول رسول (19 شهریور 1401 ساعت 15:03)

    مسخره بازیه

  • عبدالله عبدالله (19 شهریور 1401 ساعت 10:42)

    روزبه روز عرضه بر مردم را تنگ می کنید،اما بقول حضرت امام خمینی بترسید از آن روزی که مردم برعلیه فساد شما قیام کند

  • یا حسین یا حسین (19 شهریور 1401 ساعت 09:48)

    کشورهای مد نظر چین و روسیه است و کشورهای هند و ژاپن رد گم کنی هستند????????????

  • مهدی مهدی (18 شهریور 1401 ساعت 14:57)

    اتفاقا کاره خوبی میکنن اگه واقعا اجرا بشه نه اینکه کره ای بیاد از کشور دیگه باز همون میشه با تمام کشورهای تحت تحریم حتی نفت و گاز هیچی نباید داد تمام کشورها از این سیاست پیروی کنن

  • ناصر ناصر (15 شهریور 1401 ساعت 10:57)

    صنعت ومعدن ملت راگروگان گرفته هرکاری دوست داردمیکنداخه بتوچه برای ملت تصمیم میگیری چه خودرویی ازکدام کشورواردشود..مثلا کره که کل اقتصادش باامریکاگره خورده چگونه میتواندازامریکاپیروی نکنددرثانی دردنیابرای حفظ منافع کشورشان تابع قوانین واصول بین المللی هستندنه مثل شمابه خاطردرکرسی نشاندن حرف خودتون حاضرهستیدملت فشارهاراتحمل ومیلیاردهادلارتلف شودکمی بخودتان بیاییددیگربس است