شرکت خودروسازان راین، بعد از سال ها قرار است با تولید یک هاچ بک با نام راین R3 فعالیت خود را در بازار آغاز کند.
راین R3 همان چانگان CX20 است که در سال 2011 معرفی شد و پس از توقف تولید، شرکت لارک اتوچین با ریبج یا تغییر نشان جلو مونتاژ، آن را با نام اسکای لارک Q1 ادامه داد. این خودرو تولید با مدل 2011 نه تنها خودرویی قدیمی به شمار می رود، بلکه در سال 2011 در کشور چین هم نتوانسته است از نظر ایمنی، نمره مطلوبی را دریافت کند.
این خودرو از موتور 1.3 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی برخوردار است که قادر به تولید تنها 86 اسب بخاراست و انتقال قدرت نیز توسط گیربکس 4 سرعته اتوماتیک انجام می شود.
خودروسازان راین، که حالا در سایت رسمی نوید خبر خوشی را داده است که به نظر می رسد همان عرضه راین R3 به بازار باشد، سه سال پیش قراردادی را با لارک اتو امضا کرده بود و اکنون می خواهد محصولی قدیمی و مربوط به 12 سال پیش را به تولید برساند.
با این وجود این شرکت اعلام کرده خودرویی که قرار است به بازار کشور عرضه کند، نسبت به نسخه چینی امکانات بیشتر و مشخصات فنی بهتری دارد، اما در خصوص ایمنی خودرو، به نظر می رسد که تغییر چندانی ایجاد نشده است.
این خودرو در سال 2011، به سختی 3 ستاره ایمنی از انکپ چین دریافت کرد و الان با گذشت 11 سال، این سه ستاره را هم نمی تواند بگیرد.
نکته دیگری که در مورد این خودرو وجود دارد، قیمت بالای آن است. خودروسازی راین، قیمت راین R3 را 449 میلیون تومان اعلام کرده، در حالی که نسخه فول در چین 9500 دلار یا 290 میلیون تومان قیمت دارد.
در اسفند ماه سال ۱۳۸۲ و پس از عقد قرارداد همکاری بین شرکت خودروسازان راین و شرکت هیوندای موتور کره جنوبی ، شرکت خودروسازان راین به طور رسمی تولیدکننده خودروهای هیوندای در ایران شد. پس از آن، خط تولید خودروی هیوندای ورنا (اکسنت) در سال ۱۳۸۳ آغاز شد و در ادامه نیز تولید خودروی آوانته (النترا) طی چند سال انجام شد. سر انجام تولید خودروهای هیوندای در خودروسازان راین، سال 91 و با وقوع تحریم ها، به پایان رسید.