1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. واردات خودروهای تشریفاتی در آستانه جام جهانی؟

واردات خودروهای تشریفاتی در آستانه جام جهانی؟

15 شهریور 1401
  • 0

طی روزهای گذشته، دبیر شورای عالی مناطق آزاد با نوشتن نامه‌ای از وزیر صمت خواست که با واردات ۸۲۲۰ دستگاه انواع خودرو برای جزیره کیش و قشم موافقت کند. در قسمتی از این نامه سعید محمد خطاب به وزیر صمت گفته است که سازمان های مناطق آزاد کیش و قشم به طور مبرم نیازمند بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و سازمانی خود در آستانه برگزاری مسابقات جام جهانی قطر هستند. وی درخواست کرد که در چارچوب قوانین و مقررات نسبت به صدور مجوزهای لازم جهت واردات خودرو به جزایر کیش و قشم موافقت و مساعدت حداکثری انجام شود. سعید محمد همچنین در رابطه با محدودیت های بیشتری که در آیین نامه واردات خودرو برای مناطق آزاد تعیین شده است نیز، انتقاد کرده بود.

با این حال امروز، 15 شهریور وزیرصمت گفت که بندهای مربوط به آیین‌نامه برای مناطق آزاد هم صادق است و تنها تفاوت واردات خودرو به مناطق آزاد، آن است که یک قید بیشتر دارد و خودرو باید برقی یا هیبریدی باشد. در حالی که دبیر شورای عالی مناطق آزاد از محدودیت های بیشتر در مناطق آزاد سخن گفته بود، وزیر صمت می گوید که در منطقه آزاد تنها  قید آن است که خودرو باید کاملا برقی یا هیبریدی باشد و قید دیگری در این زمینه وجود ندارد. به گفته فاطمی امین، در مناطق آزاد تاکنون واردات خودرو وجود نداشته که حالا قرار باشد قانون آن تغییر کند. از این رو فاطمی امین در پاسخ به نامه مذکور گفت که ممکن است مناطق آزاد پیشنهادی ارائه کنند و در وزارت صمت بررسی شود، اما این آیین‌نامه مصوب شده است.

خودروهای مورد درخواست سعید محمد شامل 8 هزار و 220 دستگاه خودرو حمل‌ونقل عمومی، ون تشریفاتی، سواری تشریفاتی، مینی بوس،‌ اتوبوس و سواری سازمانی است. طی روزهای گذشته نیز، این مقام مسئول در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، نسبت به آیین نامه مصوب واردات خودرو انتقاد کرده بود و با اشاره به این موضوع که جای سرزمین اصلی و مناطق آزاد عوض شده، این تصمیمات را اشتباهاتی خواند که سم مهلکی برای سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی کشور خواهند شد.

 

وی همچنین منتقد محدودیت های اعمال شده برای مناطق آزاد بوده و اعلام کرد که مشوق های در نظر گرفته شده برای سرزمین اصلی بیشتر از مناطق آزاد است. به عقیده وی، این مصوبه اجحاف در حق مناطق آزاد است که در نهایت بهبود وضعیت اقتصاد کلان کشور را با مشکل مواجه می‌کند. از این رو در خواست کرد که بازنگری جدی در مصوبه صورت بگیرد تا نقش موثر و حیاتی مناطق آزاد در واردات هدفمند خودرو نادیده گرفته نشود. 

مصرف کنندگان خودرو در کشور که طی سال ها نسبت به خودروهای داخلی ناراضی بوده و هزینه های بسیاری پرداخته اند. از سویی دیگر بسیاری از کشورها در رویدادهایی مانند جام جهانی، محصولات خود را درسطح جهان معرفی می کنند، ولی اکنون در آستانه برگزاری جام جهانی قطر 2022، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری، اعلام کرده است که سازمان های مناطق آزاد کیش و قشم به طور مبرم نیازمند بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و سازمانی و اعلام کرده کیفیت پایین این ناوگان با اعتراضات گسترده مردم مواجه شده شده است.

از این رو سوالاتی که به میان می آید آن است که آیا ورود خودروهایی از جمله ون تشریفات به تعداد 1050 عدد برای این دو جزیره و خودروهای سواری تشریفاتی به تعداد 700 عدد، تنها نیاز مهمانان خارجی است و مصرف کنندگان خودرو در کشور همچنان باید به ورود خودروی خارجی که البته اقتصادی و پایینتر از 10 هزار دلار هم هستند، راضی باشند؟

آنچه که از سخنان محمد می توان دریافت آن است که خودروهای داخلی با کیفیت بسیار پایینی ارائه می شوند، به میزانی که حتی در سطح برگزاری رویداد جام جهانی قرار ندارند و نیاز به واردات 8 هزار خودرو تنها برای این دو جزیره وجود دارد. این موضوع می تواند به این معنا باشد که خودروهای عرضه شده در بازار ایران و همچنین رونمایی از خودروهای جدید نتواسته است رضایت مردم و حتی سیاستگزاران حوزه های مربوطه را به دست آورد.

اگر خودروهای داخلی در سطح  مسافران کشورهای دیگر نیستند، چرا مردم کشور مجبور هستند که از این خودرو ها استفاده کنند و ورود خودروی تشریفاتی باید ممنوع باشد؟ چرا مردم کشور خودمان باید سالیانه با مال و جان خود تاوان دهند و اکنون نیز برنامه ای برای ورود خودروهایی بالاتر از 20 هزار دلار وجود نداشته باشد؟

منبع car.ir


نظرات