مدیرعامل ایران خودرو در خصوص از رده خارج کردن محصولات قدیمی خود یعنی پژو ۴۰۵ و سمند سخن گفت و این اقدام را دستاورد بزرگ ایرانخودرو دانست. به گفته خطیبی در چند روز آینده، برای همیشه با این دو خودرو خداحافظی خواهیم کرد. مدیرعامل این شرکت همچنین از آغاز تولید انبوه و افتتاح خط تولید هایما ۸S در روزهای آینده خبر داد و اعلام کرد: براساس وعدههایی که داده شده ، در هر ماه یک دستاورد گروه صنعتی ایرانخودرو معرفی خواهد شد.
خطیبی همچنین به تشریح مطالبی در خصوص افزایش تولید خودروهای کامل پرداخت. در حالی که این شرکت در سال گذشته، اعلام کرده بود که عمده مشکلات خودروهای ناقص، وجود مسئله ای در صنعت خودروسازی تمام دنیا است و آن عدم تامین به موقع تراشهها (قطعات) الکترونیکی است. این شرکت مسئله عدم تولید خودروهای کامل را ناشی از همهگیری ویروس کرونا در دنیا و تعطیلیهای ناشی از آن عنوان کرده بود.
به گفته خطیبی از ابتدای امسال تا ۲۷ شهریورماه، تعداد ۲۸۱ هزار دستگاه خودرو کامل در بخشهای سواری، نیمهسنگین و سنگین تولید شده و عبور مستقیم خودرو از خط تولید تا ۲۷ شهریورماه، برابر با ۶۱ درصد از کل تولید کامل سال گذشته است.
وی ضمن اشاره به ورود تعداد خودروهای ناقص گروه به کانال ۲۰۰۰ دستگاه که بهزودی وارد کانال ۱۰۰۰ دستگاه نیز خواهد شد، دقت در تکمیل خودروهای ناقص را از تولید خودرو مهمتر دانست. وی گفت: تجاریسازی هر یک از این خودروها به دو برابر زمان تولید خودرو کامل نیاز دارد تا خودرویی که چند ماه از توقف آن در پارکینگ میگذرد، با حفظ شرایط کیفی به دست مشتریان برسد.
خطیبی درهمین خصوص اعلام کرد: تولید روزانه خودرو از ابتدای مهرماه به بیش از ۲۸۰۰ دستگاه رسیده است و گفت: با حذف خودروهای ناقص و عبور از شرایط سختی که تبدیل به یک معضل ملی شده بود، فرآیند تولید شتاب گرفته و در نیمه دوم سال هدف تولید روزانه ۲۸۰۰ دستگاه خودرو را دنبال خواهیم کرد. عرضه و تحویل خودرو به مشتریان از ابتدای سال تا ۲۷ شهریورماه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۳ درصدی را تجربه کرده است؛ افزایش عرضه و تامین نیاز مشتریان سبب ایجاد تعادل در بازار خودرو خواهد شد.
در این باره ایران خودرو توضیح داده است: آمار تولید بالغ بر ۳۱۰۰ دستگاه رکورد تولید و مختص یک روز بوده است و برنامه تولید ماهانه نبوده است اما اکنون مقرر شده تا ازمهرماه به صورت روزانه ۲۸۰۰ دستگاه تولید شود.
البته میتوان احتمال داد که منظور از این وعده، تولید روزانه خودروهای کامل است که در این رابطه هم میتوان گفت که ایرانخودرو مدعی است از ابتدای خرداد ماه امسال، هیچ خودروی ناقصی تولید نکرده است.
عملکرد ایرانخودرو و سایپا در مرداد امسال نشان میدهد که این خودروسازان در مجموع قریب به ۷۷ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کردهاند که بررسی نقطه به نقطه آمار تولید و فروش خودروسازان در هر ماه و مقایسه با آمار تولید در ماههای تیر و خرداد نشان میدهد که تولید خودروسازان ماه به ماه کمتر شده است.
این اظهارنظر مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو که تولید روزانه ۲۸۰۰ دستگاه در روز از ابتدای مهر ماه را وعده کرده و از آن بهعنوان افزایش تولید یاد میکند، نشان میدهد که احتمالا طی این مدت (ابتدای تیرماه تا به امروز) تولید روزانهای کمتر از ۳۰۰۰ دستگاه داشته است.
خطیبی تاکید کرد: ارائه خدمات پس از فروش برای بازارهای صادراتی از صادرات محصول مهمتر است. برای محصول کشنده آتامان در کنار قطعات یدکی مورد نیاز، خدمات پس از فروش مناسبی تدارک دیده شده تا به اعتبار ایرانخودرو در سایر کشورها لطمهای وارد نشود. رویکرد ایرانخودرو برای محصول پروژه TF۲۱ نیز رویکردی صادراتی است. به تولید رسیدن این محصول در فاصله زمانی ۱۸ ماهه به معنای عبور ایرانخودرو از استانداردهای خودروسازان جهانی است.
وی گفت: مراحل تعریف پروژه تا تولید انبوه محصول TF۲۱، بازه ۱۸ ماهه پیشبینی شده که بیسابقه بوده و مسیری برای جهانی شدن صنعت خودرو کشور است. بلافاصله پس از تولید انبوه ریرا، این محصول تولید و روانه بازار خواهد شد.
وی افزود: کیفیت محصولات هیچگاه مورد تایید و دفاع نبوده است؛ بنابراین با نگاه انتقادی که نسبت به مقوله کیفیت وجود داشت و با هدف بهبود شرایط و جلب رضایت مشتریان مدیریت مجموعه را بر عهده گرفتهام و در تحقق اهداف تعیین شده نیز از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد.