1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. احتمال حذف قرعه کشی تا پایان سال وجود دارد؟

احتمال حذف قرعه کشی تا پایان سال وجود دارد؟

4 مهر 1401
  • 0

وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار تولید محصولات خودروسازان در 5 ماهه نخست سال جاری را اعلام کرد. طبق این آمار افزایش میزان تولید خودروهای سواری، کمترین درصد را به خود اختصاص داده که حذف قرعه کشی را تا پایان سال با تردید مواجه می کند.

وزارت صمت به تازگی، آمار وضعیت شاخص‌های صنعت، معدن و تجارت را به روزرسانی و آمار ۵ ماهه این حوزه را منتشر کرده است. براساس آمارهای وزارت صمت، در پنج ماهه نخست امسال، خودروسازان داخلی ۳۶۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو سواری‌ تولید کرده‌اند که در مقایسه با سال گذشته، فقط ۵.۷ درصد افزایش را نشان می دهند؛ این کمترین میزان افزایش تولید در میان انواع محصولات خودروسازان است.

بررسی میزان تولید و فروش خودروسازان در هر ماه نشان می‌دهد که خودروسازان توانسته اند از تعداد بسیار زیاد خودروهای ناقص در هر ماه بکاهند، اما این موضوع آمار تولید را افزایش نمی دهد. در پنج ماهی که از ابتدای سال جاری گذشت، خودروسازان در خصوص خودروهای سواری، بیش از آنکه تولیدکننده باشند، فروشنده بوده اند. 

ایران‌خودرو و سایپا و سایر خودروسازان در سال ۱۴۰۰،  تعداد ۹۶۳‌ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو تولید کردند. مطابق آمارهای رسمی منتشره وزارت صمت، این آمار با افت ۲.۹ درصدی در مقایسه با سال 99 همراه بوده است که تعداد ۹۹۱ هزار و ۶۹۸ دستگاه خودرو را شامل می شد. با این حال، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در سال 99 خبر داده بود.

سعید مدنی کارشناس حوزه خودرو معتقد است که وعده حذف قرعه‌کشی خودرو فاقد یک چارچوب منطقی است. به عنوان مثال افزایش تولید خودرو به تعداد یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال ۱۴۰۱ پیش‌شرط بسیار مهمی در حذف قرعه‌کشی خودرو تا پایان سال جاری است. در حالی که هیچ یک از عوامل اساسی، نشان‌دهنده این افزایش در تولید خودرو نبوده تا از این مسیر، تقاضای کاذب کاهش یابد و به دنبال آن قرعه‌کشی خودرو حذف شود.

بنابراین گویا این بار هم بر موضوعی پافشاری می شود که هنوز زیرساخت های اساسی برای تحقق آن ایجاد نشده است و از سوی دیگر، بررسی آمار و عملکرد موجود در 5 ماه ابتدای سال نیز، به تحقق این موضوع کمک قابل توجهی نخواهد کرد.

تنها با یک شرط، احتمال حذف قرعه کشی قوی تر خواهد شد ؛ اینکه مسیر واردات خودرو هموار شود تا از طریق کاهش فشار تقاضا، بتوان دست به حذف قرعه کشی زد. در حال حاضر این موضوع هم، تحت تاثیر اخبار مذاکرات وین قرار دارد. 

 

منبع car.ir


نظرات