1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. واردات خودروهای سنگین به کشور تصویب شد

واردات خودروهای سنگین به کشور تصویب شد

25 مهر 1401
  • 0

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تأیید واردات کامیون، کامیونت و کشنده های تریلر خبر داد.

در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس که با حضور وزیر صمت و رئیس سازمان قضائی صورت گرفت، مقرر شده است که همانند خودروهای تولید داخل، 1.5 درصد برای اسقاط این خودروها  پرداخت شود تا شماره گذاری آنان انجام شود.

علی جدی در مورد واردات کامیون، کامیونت و کشنده های تریلر گفت که این موضوع توسط اعضای مجلس تأیید شده است. 

گفتنی است که در سال ۱۳۹۸ و بر اساس ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، با هدف نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، شرایط واردات  تعدادی کامیون از سوی وزارت راه و شهرسازی به گمرک اعلام شد و بعد از آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت صمت طی ابلاغیه‌هایی شرایط واردات از جمله ردیف تعرفه کامیون‌های وارداتی، نحوه واردات، کامیون‌های اسقاطی، مجوزهای قانونی و مقرراتی و همچنین تائید منشأ ارز این کامیون‌ها را مشخص و ابلاغ کردند، ولی ورود کامیون‌ها با موانعی مواجه شده و در گمرک دپو باقی ماند و صاحبان آنها نتوانستند این خودروها را ترخیص کنند

سال گذشته، معاون امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد که از سال ۱۳۹۹ واردات کامیون‌های زیر سه سال در دستور کار قرار گرفته و حدود ۱۶ هزار و ۹۰۰ دستگاه وارد گمرک شده است. به گفته او، بیش از ۱۱ هزار دستگاه ترخیص و ۵۰۰۰ دستگاه دیگر باقی مانده است و تعیین تکلیفی در خصوص این خودروها صورت نگرفته است.

معاون پیشین گمرک ایران، در آن زمان اعلام کرد که گرچه ترخیص سایر کامیون‌های وارداتی از گمرک‌ها در حال انجام بوده است، اما تعلل، قصور و تخلفات متعددی از طرف برخی از دستگاه‌ها و مراجع ذیصلاح و نیز برخی از واردکنندگان این کامیون‌ها منجر به تعلل در تعیین تکلیف و ترخیص این کامیون‌ها شده است.

در روزهای گذشته، نمایندگان مجلس از مهلت دو هفته ای وزیر صمت برای اجرای واردات خودرو خبر داده بودند. براساس اعلام وزیر صمت، واردات خودرو قرار بود که تا پایان شهریورماه انجام شود که طبق آخرین اعلام وزیر صمت، به پایان آذرماه موکول شد.

 

منبع car.ir


نظرات