1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. رونمایی سایپا و ایرانسل از خودرو شاهین متصل

رونمایی سایپا و ایرانسل از خودرو شاهین متصل

26 مهر 1401
  • 0

همزمان با برگزاری رویداد فناورانه خودروهای آینده، رونمایی از خودروی شاهین متصل (Connected car) سایپا انجام شد.

در مراسم رونمایی از خودرو شاهین متصل سایپا به معرفی فناوری جدید خودروی شاهین پرداخت که با همکاری اپراتور ارتباطی ایرانسل طراحی شده است. هدف این رویداد فناورانه که در ۲۵ و ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱برگزار شد، استفاده از ظرفیت شرکت‌های توانمند و دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه در توسعه خودروهای آینده عنوان شد.

خودروی متصل وسیله نقلیه ای است که به فناوری اینترنت اشیا متصل شده است. اجزای مختلف آن حسگرهای هوشمندی دارد که امکان تبادل داده‌ها با خودروهای دیگر یا با سامانه‌های مدیریتی را فراهم می کنند. شاهین متصل می تواند از طریق به اشتراک‌گذاری دسترسی اینترنتی، با دستگاه‌های داخل و خارج از خودرو ارتباط برقرار کند. تکنولوژی های جدید در شاهین متصل شامل مکان‌یابی و امکان ارسال اطلاعات مکانی، برخورداری از سرویس اشکال جهت برقراری ارتباط با مراکز خدماتی و امدادی در مواقع اضطراری و نیز، امکان ارسال گزارش دیاگ خودرو به سرویس نظارت بر اطلاعات و اعلام نتیجه به کاربر از طریق تلفن همراه راننده است. 

در این مراسم، شرکت ایرانسل، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروی سایپا، یک تفاهم‌نامه همکاری در حوزه خودروهای متصل نیز امضا کردند.

سایپا علاوه بر رونمایی از شاهین متصل، خودرو آریا را هم به نمایش گذاشت؛ خودرویی که سایپا قصد دارد مدل بنزینی آن را سال آتی وارد بازار کشور کند. این شرکت در خصوص نسخه تمام برقی آریا گفته که بر اساس پلتفرم SP ساخته و تولید خواهد شد.

از جمله امکانات و مزایای خودروهای متصل می‌توان به امـکان اتصال به خـودروهای دیگر، امکان مشاهده مشـکلات فنـی خـودرو از طریق سیسـتم ردیابی و حل مشـکلات خودرو از راه دور، قابلیت فعال یا غیرفعال کردن برخی تنظیمات از راه دور، امکان ثبت سفارشات، برنامه‌ریزی برای سفر و دسترسی به امکاناتی مانند رزرو هتل، امکان ثبت تخلفات رانندگی، امکان ارسال پیام و امکان بررسی آسیب‌های وارده به خودرو برای شرکت‌های بیمه، اشاره کرد.

خودروسازی سایپا مدعی شده که فناوری‌ها و آپشن‌های جدیدی از جمله خودرو متصل، سیستم پیشگیری از برخورد، سیستم هشدار نقاط کور و غیره را به محصولات جدید خود می افزاید.

اولین بار موضوع رونمایی از شاهین متصل، در نشست عمومی در تاریخ ۲۰ مهرماه مطرح شده بود. سایپا گفته بود که در رویداد فناورانه خودروهای آینده که در روزهای ۲۵ و ۲۶ مهرماه برگزار می‌شود، از این فناوری جدید خود رونمایی خواهد کرد.

 

منبع car.ir


نظرات