1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. دادفر: آیین نامه واردات، برای خودروهای چینی نوشته شده است

دادفر: آیین نامه واردات، برای خودروهای چینی نوشته شده است

8 آبان 1401
  • 0

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می گوید که طبق آیین‌نامه، ظرفیت ورود شاسی بلند، بنز، تویوتا را نخواهیم داشت و شرکت هایی که به عنوان وارد کننده خودرو معرفی شده اند، تاکنون خودروهای چینی را مونتاژ کرده اند. به گفته دادفر، بر اساس آیین نامه، بعید به نظر می‌رسد که بتوان CKD خودروهای برندهای اول جهان را وارد کرد.

اخیراً وزارت صمت، اسامی هفت شرکت واردکننده خودرو را رسانه‌ای کرده است. این شرکت ها که شرایط واردات خودرو را کسب کرده اند، شامل 7 شرکت سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، تجارت بین‌المللی کرمان خودرو، خودروسازی فردا، آریان موتور پویا، مکث موتور هستند که 3 شرکت در این لیست، زیرمجموعه خودروسازی سایپا به شمار می روند. از طرف دیگر، برخی شنیده ها حاکی از آن است که شرکت ایران خودرو نیز به این لیست افزوده خواهد شد. در حالی که بسیاری از کارشناسان در رابطه با احتمال ایجاد انحصار در واردات خودرو به واسطه خودروسازانی سخن می گویند که مجوز وزیر صمت را دریافت کرده اند، دبیرانجمن واردکنندگان خودرو می گوید که واردات توسط خودروسازان دولتی، کار واردات را پیچیده می کند.

دادفر معتقد است که امکان گشایش‌ برای واردات خودرو وجود دارد، اما اصرار به وجود دولتی‌ها در روند واردات، این اقدام را دشوار می کند؛ زیرا طرف‌های خارجی به علت پیچیدگی در فرآیند تصمیم‌گیری دولتی، مایل به مراودات با بخش دولتی نبوده و با بخش خصوصی راحت‌تر کار می‌کند؛ اما دوستان علاقه‌ای به این موضوع ندارند. 

وی پیشتر نیز بر این نکته تأکید کرد که امکان واردات خودرو از طریق آیین نامه مصوب شده امکانپذیر نخواهد بود. به گفته وی، این دستورالعمل، امکان واردات را سلب کرده و در نهایت نیز موفق نخواهد شد.

دادفر همچنین از علت منتشر نشدن اصلاحات آیین‌نامه واردات خودرو انتقاد کرده و می گوید: آیین‌نامه واردات خودرو دارای ابهاماتی است که نیاز به تجدیدنظر دارد. وی به موضوع اصلاح آیین نامه که از سوی سخنگوی وزارت صمت مطرح شده بود، اشاره کرد و گفت که مشخص نیست که آیین نامه واردات خودرو، اصلاحات مدنظر مجلس را اعمال کرده باشد.

وی با ابراز ناآگاهی از چگونگی اصلاحات صورت گرفته در آیین نامه اظهار کرد که وضعیت تعرفه، عوارض و اسقاط خودرو و نیز وضعیت سود واردکنندگان در این آیین‌نامه مشخص نیست؛ زیرا براساس آیین‌نامه مقرر شده است که بعد از فروش خودرو، یک سود عادلانه برای واردکننده در نظر گرفته شود.

دادفر با اشاره به اینکه وزارت صمت علاقه‌مند واردات خودرو است، بیان کرد: شرکت‌های واردکننده می‌خواهند خودروهای زیر 10 هزار یورو را به صورت CKD وارد کنند و همزمان اجازه ثبت سفارش سی وی یو را داده‌اند. ذیل بحث سرمایه‌گذاری فناورانه و انتقال تکنولوژی این مجوز را دریافت کرده‌اند.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، همزمان با واردات خودرو باید بحث مونتاژ و تولید دنبال شود. وی با بیان اینکه این دستورالعمل به خودروهای چینی منتهی خواهد شد، گفت: مطابق با آیین‌نامه ماشین‌های شاسی بلند، بنز، تویوتا را نخواهیم داشت و 7 شرکتی که می‌خواهند اقدام به واردات کنند هم‌اکنون خودرو چینی را مونتاژ می‌کنند و بعید به نظر می‌رسد که بتوانند CKD خودروهای برندهای اول جهان را بتوانند وارد کنند.

دادفر با اشاره به ضعف کشور در بخش مونتاژ و تکنولوژی، ادامه داد: سراتو تولید ساپیا با سراتو وارداتی زمین تا آسمان از لحاظ کیفیت و امکانات فاصله داشت و خلا ما در حوزه مونتاژ نیز قابل توجه است. وی با بیان اینکه قیمت خودرو در شعار مسئولان رو به کاهش است، گفت: نمی‌دانم با چه منطقی نمی‌خواهند متوجه افزایش قیمت خودرو در بازار باشند. تخصیص ارز برای واردات از سوی بانک مرکزی نیز موضوع دیگری است و وزارت صمت می‌تواند سلب مسئولیت کند و بگویید ما کار خود را انجام داده‌ایم و تخصیص ارز دیگر در حیطه وظایف ما نیست.

 

منبع car.ir


نظرات