1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. تأمین ارز واردات خودرو؛ چند دستگاه خودرو امسال وارد کشور می شود؟

تأمین ارز واردات خودرو؛ چند دستگاه خودرو امسال وارد کشور می شود؟

7 آبان 1401
  • 0

پس از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو، بارها این موضوع مطرح شد که بانک مرکزی، توانایی تأمین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را ندارد. اما طبق گفته های رئیس کل بانک مرکزی در حال حاضر این میزان ارز برای واردات خودرو تأمین شده است.

در هفته های گذشته و پس از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو، سخنگوی وزرات صمت از مشکل تأمین ارز واردات خودرو خبر داد و افزود: واردات خودرو به یک میلیارد یورو ارز نیاز دارد و بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی برای تأمین آن است.

به نظر می رسید که پس از آن ابلاغ آیین نامه واردات خودرو، مهمترین مشکل آن تأمین منابع ارزی توسط بانک مرکزی است. از آنجا که خودرو در گروه کالای لوکس قرار گرفته بود و نه کالای مصرفی، تأمین ارز مورد نیاز همواره با مشکل مواجه بوده است. برخی از مخالفان خودرو نیز معتقد بوده اند که این کار منجر به خروج ارز بیشتر از کشور خواهد شد. در مقابل، موافقان می گویند که خودروسازان داخلی برای تأمین قطعه برخی از قطعات را از خارج وارد کرده و در این مرحله با توجه به مزیت‌های خودرو با کیفیت خارجی و نارضایتی مردم از کیفیت خودروسازهای داخلی باید واردات صورت بگیرد.حالاعلی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران خبر از تأمین ارز لازم برای واردات خودرو داده است.

طبق گفته‌های صالح آبادی سقف واردات مبلغ یک میلیارد دلار خواهد بود که براساس برآیند وزارت صمت، تقریباً ۹۰ هزار خودرو امسال وارد کشور خواهد شد. این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد بازار خودرو، امروز نیازمند واردات تا یک میلیون خودرو به صورت سالانه است که این میزان واردات به بیش از ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی نیاز دارد.

منبع car.ir


نظرات