1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. کامیون 12 تن فورس بهمن دیزل رونمایی شد + تصاویر و مشخصات فنی

کامیون 12 تن فورس بهمن دیزل رونمایی شد + تصاویر و مشخصات فنی

11 اردیبهشت 1402
  • 0

بهمن دیزل صبح امروز طی مراسمی با حضور نمایندگان و مدیران ارشد این گروه و اصحاب رسانه، ضمن تحویل سری نخست کامیون های امپاور BD300، از محصول جدید خود یعنی کامیون فورس 12 تن نیز رونمایی کرد.
همچنین در این مراسم که در هتل المپیک تهران برگزار شده بود، هدایایی به رسم یادبود به 3 نفر از مشتریان کامیونت فورس که بیشترین چیمایش را با این خودروها داشتند تقدیم شد.

3.webp

در ابتدای این مراسم حسین خضری مدیر عامل بهمن دیزل ضمن اشاره به سهم بالای این گروه در بازار خودروهای کار و تجاری به وجود حفره خالی میان کامیونت ها و کامیون های بازار اشاره کرد و فورس 12 تن بهمن دیزل را حلقه گم شده بازار دانست؛ پیش از عرضه فورس 12 تن، فاصله ی بزرگی مکیان کامیونت های 8 تن و کامیون های 18 تن وجود داشت که تولید فورس 12 تن در راستای تامین نیاز این بخش بازار و همچنین از جمله برنامه های توسعه بهمن دیزل است.

15.webp
وی در ادامه گفت: «سعی ما بر این است تا بخشی از نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور را با تولید محصولات باری و کشنده بر عهده بگیریم، ما در حال حاضر، کامیونت و کامیون‌های را تولید می کنیم که ظرفیت باری آن ها از سه و نیم تن تا چهل و چهار تن است.» خضری آمار تولید محصولات بهمن دیزل در سال گذشته را ۲۰هزار دستگاه اعلام کرد، در سال گذشته، ۳۴هزار و ۱۳۶ دستکاه خودرو تجاری در کشور تولید شده است که نشان می دهد، بهمن دیزل همچنان سهم بالایی دارد و تلاش این گروه حفظ همین روند است.

وی با اشاره به نقشه راه این شرکت ادامه داد: «بر این اساس، برای تولید محصولات ۳.۵تا ۴۴ تن برنامه تدوین شده است. محصولاتی مانند ام پاور و کامیونت های فورسی که به بازار آمده اند نیز بخشی از این نقشه راه هستند.»
خضری ادامه داد: «فورس ۱۲ تن نه تنها بخشی از نیاز به نوسازی ناوگان فرسوده است، بلکه نیاز بازار را نیز با توجه به خلأ موجود برطرف خواهد کرد.»

17.webp

مدبرعامل بهمن دیزل در مورد مطالعات بازار انجام شده در مورد فورس 12 تن گفت: این خودرو  برای پاسخ‌گویی به نیازی افرادی در نظر گرفته شده است که بحث تناژ و قیمت برای آنان بسیار مهم است.این محصول با توجه به مشخصاتی که دارد، حداقل دو برابر ۶ تن می تواند پاسخ‌گوی نیازها باشد.

خضری در مورد ظرفیت های بهمن دیزل نیز گفت: «ظرفیت تولید فعلی مجموعه ما در هر شیفت ۲۰ دستگاه و در مجموع، دو شیفت ۴۰ دستگاه است که ظرفیت سالیانه ۱۰هزار دستگاه را داریم و در حال حاضر، بیش از دو هزار نیرو در این مجموعه مشغول به کار هستند.»

 خضری اضافه کرد: «در حوزه ساخت داخل باید گفت کابین ها در داخل کشور تولید می شود و با توجه زیرساخت تولید شاسی در بهمن دیزل این بخش نیز در بهمن دیزل به تولید خواهد رسید و ساخت داخل را به سی درصد خواهیم رساند.»

13.webp

معرفی کامیون فورس 12 تن

کامیون باری فورس ۱۲ تن دارای طراحی متناسب با متد روز است‌؛ اتاق در نظر گرفته شده برای این خودرو دارای ابعاد به نسبت بزرگی است و جای خواب نیز دارد. فورس ۱۲ تن دارای طول، عرض و ارتفاعی (بدون احتساب بادگیر) به ترتیب، برابر با ۸۹۲۰، ۲۴۹۰ و ۲۸۴۰ میلی متر است و فاصله محوری و فاصله از پشت کامیون تا انتهای شاسی هم ۵۱۵۰ و ۶۸۰۰ میلی متر است.

4.webp

این کامیون دارای یک پیشرانه ۴۵۰۰ سی سی توربو دیزل ۴ سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ کامینز است. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۲۱۰ اسب بخار در دور ۲۳۰۰ و گشتاور ۷۶۰ نیوتن متر در دور ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ است. گیربکس فورس هم از نوع ۸ سرعته دستی Fast است. سیستم سوخت رسانی پیشرانه فورس ۱۲ تن هم محصول بوش آلمان است.
فورس ۱۲ تن همان طور که از نامش مشخص است دارای ظرفیت مجاز ۱۲ هزار کیلوگرم ناخالص است. وزن خالص خودرو ۵۱۵۵ کیلوگرم و حداکثر ظرفیت محور جلو و عقب آن هم ۵۲۵۰ و ۹۷۵۰ کیلوگرم است. این اعداد یعنی مجموع وزن ناخالص فورس جدید به حدود ۱۵ تن نیز می تواند برسد.

6.webp

مخزن سوخت فورس ۱۲ تن از نوع آلومینیومی با حجم ۶۰۰ لیتر و ظرفیت مخزن ادبلو آن هم ۲۵ لیتر است.
اما برویم سراغ سیستم تعلیق و فنربندی این کامیون؛ کامیون جدید بهمن دیزل دارای سیستم تعلیق فنر تخت چندلایه پارابولیک مجهز به کمک فنر در جلو و فنر تخت چندلایه در عقب است.

سیستم های ایمنی و امکانات رفاهی فورس ۱۲ تن

فورس ۱۲ تن با نام تجاری F210 دارای امکانات ایمنی و رفاهی همچون سیستم کنترل الکترونیکی ترمز، سیستم ضد لغزش، سیستم ترمز اضطراری هوشمند، سیستم کنترل پایداری، ترمز اگزوز، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم هشدار برخورد از جلو، کروز کنترل، آینه های کناری برقی، یک تخت خواب، صندلی پنوماتیک راننده با تنظیم شش جهته، سیستم مالتی مدیا لمسی، سیستم تهویه مطبوع، اتو لایت، دی لایت، قطع کن باتری، جک بالابر برقی کابین، بادگیر سقف و… است.

11.webp

کلیدسپاری امپاور ۱۹ تن BD300 گروه بهمن

در خلال این مراسم کلیدسپاری کامیون ۱۹ تن BD300 نیز صورت پذیرفت. این کامیون دومین عضو از خودروهای کار و تجاری بهمن، موسوم به امپاور، است. کامیون امپاور BD300 به پیشرانه ۶۷۰۰ سی سی توربودیزل مجهز شده است که این موتور توان تولید نهایت قدرت ۳۰۰ اسب بخار (در دور ۲۵۰۰ rpm) و نهایت گشتاور ۱,۱۰۰ نیوتن متر (در دور ۱,۲۰۰ تا ۱,۸۰۰ rpm) را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۸+۱ سرعته دستی (ساخت کمپانی FAST) به چرخ های عقب منتقل می شود. در قسمت جلو سیستم تعلیق فنر تخت پارابولیک را در این کامیون می بینیم و در عقب هم سیستم تعلیق بادی (با دو مخزن هوا) به کار رفته است. همچنین در عقب و جلو، پایدارکننده ها هم در سیستم تعلیق به کار رفته است تا کیفیت سواری با اضافه شدن بار بالا باشد.

20.webp

کامیون جدید بهمن دیزل به امکانات ایمنی خوبی نظیر دو کیسه هوا، رادار خطی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم ترمز اضطراری و کابین مستحکم با بالاترین اروپا مجهز می شود. علاوه بر این، در کامیون امپاور BD300 امکانات رفاهی خوبی مثل نمایشگر مالتی مدیا، تخت استراحت پشتی، آینه های کناری برقی و گرم کن دار، کروزکنترل، تعلیق پنوماتیکی صندلی راننده، گرم کن و سردکن صندلی راننده و سیستم تهویه مطبوع را می بینیم که از این نظر، کامیون بهمن دیزل یکی از کامیون های پرآپشن و مناسب بازار خودروهای کار و تجاری به حساب می آید.

قیمت فورس اس ۲۱۰ و امپاور ۱۹ تن

14.webp

منبع car.ir


نظرات