تارا یا شاهین، استحکام بدنه کدام خودرو بهتر است؟

16 خرداد 140315:40
10 دقیقه


تارا یا شاهین، استحکام بدنه کدام خودرو بهتر است؟

در دنیای امروز، ایمنی و استحکام بدنه خودرو، نوع ورقه، مواد استفاده‌شده، نوع آلیاژ آن و همچنین تکنولوژی استفاده شده در ساخت آن‌ها می‌تواند یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب خودرو باشد. ازآنجایی‌که فرایند تعمیر و صافکاری خودرو به حد قابل‌توجهی پرهزینه و البته وقت‌گیر است، انتخاب خودرویی که از بدنه مقاوم‌تر و بهتری ساخته شده باشد، تا حد زیادی می‌تواند در هزینه‌های آتی نگهداری خودرو مؤثر باشد.

خودروهای تارا و شاهین که دو خودروی محبوب این روزهای بازار ایران است، هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. اگر به دنبال اطلاعات جامعی درباره بدنه خودرو، استحکام بدنه، و کیفیت بدنه و همچنین قیمت ورق مورداستفاده در هر ماشین هستید، این مقاله مناسب شماست. در این مقاله، ما به بررسی و مقایسه کیفیت بدنه این دو خودرو پرداخته و مشخص می‌کنیم کدام یک بر اساس استانداردهای روز دنیا کیفیت مطلوب‌تری دارد.

بررسی کیفیت بدنه خودرو تارا

طبق ادعای کارشناسان تولید و همچنین خبرنگارانی که در حوزه خودرو فعالیت می‌کنند، بدنه خودرو تارا با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و مواد باکیفیت طراحی و ساخته می‌شود. در بدنه خودرو، فولاد تقویت‌شده استفاده‌شده است که این امر موجب استحکام بدنه و امنیت سرنشینان در تصادفات می‌شود. ورق‌های بدنه این خودرو با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا و جوشکاری لیزری تولید شده‌اند که موجب افزایش مقاومت بدنه خودرو در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود.

یکی از ویژگی‌های بارز بدنه خودرو تارا استفاده از ورق‌های Bake hardening (BH) است که در آن از فولادهای کم‌آلیاژ پر استحکام و فولادهای کربن-منگنز استفاده‌شده است. این ورق‌ها در ساخت قطعات رویه درهای جانبی، در موتور و در صندوق به کار می‌روند که پس از مراحل رنگ‌آمیزی و پخت در کوره، به استحکام تنشی تا ۵۰ مگاپاسکال می‌رسند. ورق‌های BH در عین انعطاف‌پذیری، دارای استحکام بالایی هستند که امنیت خودرو را بالا می‌برند. همچنین، ۱۲ تا ۱۵ قطعه از ورق‌های DUAL PHASE (DP) در قطعات شاسی و ستون‌های اصلی خودرو استفاده می‌شوند که استحکام بسیار بالایی بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ مگاپاسکال دارند و به حفاظت از سرنشینان کمک می‌کنند.

در بدنه ماشین تارا از به‌روزترین مواد اولیه شامل ورق‌های دوفازی و فناوری جدید موسوم به Tailor Welded Blank استفاده‌شده است. استفاده از این فناوری‌ها علاوه بر افزایش مقاومت ورقه بدنه ماشین، موجب بهبود کارایی سوخت خودرو نیز می‌شود. شرکت آیکید ایران‌خودرو به‌عنوان نخستین شرکت دانش‌بنیان موفق به شبیه‌سازی، طراحی و ساخت این قالب‌ها شده است.

ورق بدنه ماشین تارا به‌گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر استحکام بالا، دارای خاصیت انعطاف‌پذیری و فنری نیز است. این ویژگی باعث می‌شود که خودرو در مواجهه با ضربات و فشارهای مختلف، دچار فرو‌رفتگی‌های کنترل‌شده شود و به‌این‌ترتیب از آسیب جدی به سرنشینان جلوگیری کند. ضخامت ورق‌های بدنه تارا نیز بر اساس استانداردهای خودروسازی جهانی انتخاب‌شده است که به طول عمر و دوام بیشتر خودرو کمک می‌کند.

2.jpg

بررسی کیفیت بدنه خودرو شاهین

طبق ادعای مدیران و کارشناسان تولید شرکت خودروسازی سایپا، بدنه خودرو شاهین با استفاده از فولاد مقاوم و تقویت‌شده ساخته می‌شود که این امر موجب افزایش ایمنی و استحکام بدنه این خودرو می‌شود. استفاده از این نوع فولاد در نقاط حیاتی نظیر ستون‌ها و سقف، ایمنی سرنشینان را در تصادفات تضمین می‌کند. ورق‌های بدنه شاهین با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته تولید شده‌اند که به افزایش مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی کمک می‌کنند. این ورق‌ها علاوه بر استحکام بالا، وزن خودرو را نیز در حد مطلوب نگه می‌دارند.

در فرایند تولید بدنه خودرو شاهین، از تکنولوژی‌های پیشرفته و مدرنی استفاده شده که شامل جوشکاری رباتیک و پرس‌های هیدرولیک می‌شود. این فناوری‌ها باعث افزایش دقت و استحکام در نقاط مختلف بدنه خودرو می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، جوشکاری رباتیک به‌وسیله دستگاه‌های کامپیوتری و ابزارآلات پیشرفته انجام می‌شود که دقت بالایی دارند و می‌توانند نقاط دشوار بدنه را بادقت بسیار بالا جوش دهند. از طرفی، پرس‌های هیدرولیک در فرایند تولید بدنه برای فشردن و شکل‌دادن ورق‌های فلزی به کار می‌روند که باعث بهبود استحکام و مقاومت بدنه می‌شوند.

همچنین، طراحی مدرن و محاسبات دقیق مهندسی نیز در فرایند تولید بدنه شاهین نقش مهمی دارند. طراحی‌های مدرن با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته و تکنیک‌های سه‌بعدی، به ایجاد ساختاری مناسب برای بدنه منجر می‌شود که به کاهش نقاط ضعف و افزایش استحکام بدنه کمک می‌کنند. همچنین، محاسبات دقیق مهندسی برای انتخاب بهترین مواد و فناوری‌ها در فرایند تولید، باعث می‌شود که بدنه شاهین از نقاط ضعف کمتری برخوردار باشد و در مقابل ضربات و فشارهای مختلف، عملکرد بهتری از خود نشان دهد. به‌طورکلی، این تکنولوژی‌ها و روش‌های مدرن در فرایند تولید بدنه خودرو شاهین بهبود قابل‌ملاحظه‌ای ایجاد کرده‌اند که در نتیجه نهایی، کیفیت و عملکرد بالاتری به مصرف‌کنندگان این خودرو ارائه می‌دهند.

ورق بدنه شاهین با آلیاژهای جدیدی تولید می‌شود که باعث ارتقای فرایند پرس‌کاری و اتصال اجزای بدنه شده و کیفیت ساخت را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. در بدنه شاهین از آلیاژهایی مثل فولاد دوفازی (Dual Phase Steel) و فولاد BH (Bake Hardened Steel) استفاده شده است. این آلیاژها از ترکیبات اصلی آهن (Fe) با افزودنی‌هایی مانند کربن (C)، منگنز (Mn)، سیلیکون (Si)، کروم (Cr) و مولیبدن (Mo) تشکیل شده‌اند که هر کدام می‌تواند به‌نوعی باعث بهبود خواص مکانیکی و افزایش استحکام و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی شوند. همچنین، فناوری Tailor Welded Blanks (TWB) برای استفاده از ورق‌های فولادی با ضخامت‌ها و خواص مختلف به کار گرفته شده است که این تنوع در ترکیبات فلزی به بهبود خواص متفاوت و افزایش ایمنی و استحکام بدنه خودرو کمک کرده است. نقاط جوش بدنه شاهین نیز به دلیل استفاده از این آلیاژهای جدید، متفاوت از سایر محصولات تولیدی در خودروسازان کشور است. زمان تولید یک بدنه و اتاق شاهین از مرحله پرس‌کاری تا اتصال اجزا توسط ربات‌ها و نیروی انسانی، بیشتر از سایر محصولات داخلی است که نشان‌دهنده دقت و کیفیت بالای ساخت این خودرو است.

استفاده از فناوری تولید به‌روز و آلیاژهای جدید در بدنه شاهین، این خودرو را به یکی از ایمن‌ترین خودروهای ملی تبدیل کرده است. شاهین توانسته است استانداردهای ۸۵گانه را با اعتبارنامه‌های ECE اخذ کند و تست‌های تصادف ECE را با موفقیت پشت سر بگذراند. این خودرو باتوجه‌به استفاده از مواد باکیفیت و فناوری‌های مدرن، از استحکام و ایمنی بالایی برخوردار است. ویژگی‌های بدنه شاهین، آن را به یک گزینه مناسب برای افرادی که به دنبال خودرویی مقاوم و ایمن هستند، تبدیل کرده است. شاهین به‌عنوان یک سدان مدرن کلاس C، نمایانگر پیشرفت‌های قابل‌توجه در صنعت خودروی کشور و توانایی‌های مهندسان ایرانی است.

3.jpg

مقایسه بدنه تارا و شاهین

اگر بخواهیم این دو خودرو را از نظر استحکام بدنه، نوع ورق بدنه مورداستفاده و همچنین آلیاژ استفاده شده در بدنه خودرو‌ها مقایسه بکنیم، می‌توان گفت با اینکه بدنه تارا از مواد مقاوم و تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده می‌کند و در زمینه استحکام و ایمنی بسیار عالی عمل می‌کند، اما وزن خودرو به نسبت ورق و همچنین آلیاژ استفاده‌شده در مقایسه با خودرو شاهین، سنگین‌تر است. از سوی دیگر، بدنه شاهین با استفاده از آلیاژهای پیشرفته و فناوری‌های مدرن تولید شده که به افزایش استحکام، کاهش وزن و بهبود عملکرد خودرو کمک می‌کند. پس در مقایسه وزن این دو خودرو، شاهین نسبت بر تارا وزن کمتری دارد.

در زمینه مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، هر دو خودرو از آلیاژهای مقاوم استفاده کرده‌اند که این امر برای استحکام و دوام بدنه‌ها بسیار مهم است. از نظر طراحی و جزئیات فنی، در تولید هر دو خودرو از فناوری‌های پیشرفته استفاده شده است که به بهبود استحکام و ایمنی بدنه کمک کرده است. اما باتوجه‌به استفاده از تکنولوژی به‌روزتر و آلیاژهای جدید در شاهین، این خودرو از نظر مهندسی و کیفیت ساخت، مزایای بیشتری دارد.

همچنین درباره قیمت ورق مورداستفاده در بدنه باید عوامل مختلفی از جمله نوع و آلیاژ فولاد مورداستفاده، تکنولوژی‌های تولید، ضخامت ورق‌ها و دیگر مشخصه‌های تولیدی را در نظر داشت. استفاده از آلیاژهای پیشرفته و فناوری‌های مدرن در بدنه خودرو شاهین باعث شده است که نسبت به خودرو تارا، قیمت نسبتاً بالاتری داشته باشد. اما، برای کسب اطلاعات دقیق درباره قیمت ورق مورداستفاده در این دو خودرو، باید به سایت رسمی و معتبر در حوزه فروش آنلاین آهن‌آلات تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

طبق آنچه که در این مقاله بررسی کردیم، متوجه شدیم که طبق ادعای منابع رسمی در دو کارخانه بزرگ خودروسازی ایران یعنی سایپا و ایران‌خودرو، در تولید بدنه‌‎ی شاهین و تارا، از مواد باکیفیت و فناوری‌های روز دنیا استفاده شده است، اما بر اساس اطلاعات فعلی، خودرو شاهین به نظر می‌رسد که در زمینه کیفیت بدنه و آلیاژهای متنوع و ورقه‌های مطلوب‌تر جایگاه بالاتری دارد. از نظر مقاومت در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی و استحکام بدنه، هر دو خودرو تقریباً جایگاه یکسانی دارند.

اما به‌طورکلی، می‌توان گفت که در ساخت شاهین از فناوری‌های مدرن، آلیاژهای جدید، و روش‌های تولید پیشرفته‌تر استفاده شده است و یکی از خودروهای مقاوم و ایمن در بازار خودروهای ایران محسوب شود. در مقابل، تارا نیز از آلیاژها و تکنولوژی‌های پیشرفته برای ساخت بدنه استفاده می‌کند، اما به نظر می‌رسد که شاهین در برخی جنبه‌ها از قبیل استفاده از آلیاژهای متنوع‌تر و نوع تکنولوژی تولید، می‌تواند کیفیت بهتری داشته باشد. بااین‌حال، این نتیجه ممکن است باتوجه‌به اطلاعات جدید و به‌روز شده در آینده تغییر کند.

نظرات کاربران
تاسف
تاسف
20 خرداد 1403
آفرین... به این میگن یک مقاله سفارشی خوب برای سرپوش گذاشتن به کیفیت پایین این دو خودرو اگر مطالب شما واقعیت داره چرا این خودرو سازها یک ویدیو واقعی از تست تصادف این خودرو ها در یک شرکت معتبر پخش نمی کنند؟؟؟؟؟!!!!! 5ستاره ای که تو استاندارد ایران گرفتن با رانت و زد و بند گرفته شده و هیچ اعتباری نداره..............