مانیان ترا محصول جدید پرشیا خودرو است که در کارخانه مانیان خودرو واقع در شهر آبیک استان قزوین مونتاژ خواهد شد، این خودرو در واقع همان نیسان ترا بازار چین است که با برند مانیان در ایران عرضه خواهد شد. در این مطلب به معرفی کامل مانیان ترا و سایت تولید این خودرو یعنی مانیان خودرو خواهیم پرداخت.
مانیان خودرو کارخانه جدید شرکت پرشیا خودرو (نمایندگی BMW و MINI) است که به تازگی تاسیس شده و به مونتاژ خودرو مشغول است.
کارخانه مانیان خودرو در استان قزوین و در منطقه آبیک واقع شده و با هدف تولید خودروهای با کیفیت و مدرن تاسیس شده است. این کارخانه ظرفیت اسمی تولید 30 هزار دستگاه خود رو در سال را دارد. اما در حال حاضر، برنامه فعلی شرکت تولید 2000 دستگاه نیسان ترا تا پایان سال جاری است.
جدول اطلاعات جامع کارخانه مانیان خودرو
پیست تست خودرو | 4000 متر مربع |
سالن تاسیسات | 630 متر مربع |
انبار | 3950 متر مربع |
محوطه انبارش بدنه های رنگ شده | 8300 متر مربع |
سالن آماده سازی بدنه | 440 متر مربع |
سالن مونتاژ | 3750 متر مربع |
ساختمان اداری جدید | 1600 + 250 متر مربع |
ساختمان آدیت | 60 متر مربع |
پارکینگ محصول | 1500 متر مربع |
هدف اصلی مانیان خودرو تولید خودروهای سواری، تولید خودروهای SUV شاسی مستقل در سگمنت های مختلف و تولید پیکاپ تراک در سایزهای گوناگون است.
این کارخانه با هدف ایجاد زیرساختهای مناسب و بهرهبرداری از نیروی انسانی جوان و متخصص، به دنبال رونق در صنعت خودروسازی کشور است.
مانیان ترا خودرویی است که در چین با نام نیسان ترا شناخته می شود. این خودرو در خط تولید مشترک نیسان-دانگ فنگ به تولید رسیده و از پلتفرم شاسی نردبانی نیسان و موتور میتسوبیشی بهره می برد. شرکت مانیان خودرو ضمن مذاکره با دانگ فنگ، مجوز مونتاژ این خودرو در خاک ایران را دریافت کرده است.
نیسان ترا از یک موتور 2 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی بهره می برد که توانایی تولید 228 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT به چرخ های عقب منتقل شده و در صورت صلاحدید، راننده می تواند این نیرو را از طریق کمک سبک یا سنگین به هر چهار چرخ خودرو نیز منتقل کند.
سیستم تعلیق دو جناغی در جلو، مولتی لینک با دیفرانسیل سالید در عقب و قفل دیفرانسیل مرکزی و برقی عقب نیز تضمین کننده توانایی های آفرودی این خودرو خواهند بود.
مونتاژ مانیان ترا به صورت SKD انجام شده و قطعات خودرو به صورت پکیج های کامل از کشور چین وارد شده و وارد خط مونتاژ می شوند. به همین علت، قطعات بدنه در کشور مبدا رنگ شده اند و موتور و گیربکس و دیفرانسیل خودرو نیز به صورت کامل در چین تولید شده و حتی روغن های موتور، گیربکس، دیفرانسیل و ترنسفرکیس نیز در مبدا افزوده شده اند.
مونتاژ هر خودرو در یک سالن روی سه خط مختلف صورت می گیرد.
ابتدا بدنه خام خودرو روی نخستین خط قرار گرفته و به مرور قطعات داخلی بدنه نظیر شیشه ها، سیم کشی اتاق و کاپوت، داشبورد، تودری ها و موکت ها نصب می شوند.
به طور همزمان، شاسی خام روی خط دوم قرار گرفته و ابتدا قطعاتی نظیر سیستم تعلیق و دیفرانسیل روی آن نصب می شوند. سپس نوبت به نصب باک و شلنگ ها رسیده و در نهایت موتور و گیربکس روی شاسی نصب می شوند.
در خط سوم اتاق روی شاسی نصب شده و موارد باقی مانده نظیر چرخ ها، صندلی ها و کنسول وسط روی آن نصب می شوند. در انتهای خط نیز مایعات خودرو نظیر بنزین، مایع رادیاتور، روغن ترمز و... اضافه و کنترل می شوند. سپس ماژول های خودرو با دستگاه تعریف شده و پس از استارت، خودرو به بخش کنترل کیفی خط منتقل می شود تا ایرادات احتمالی آن شناسایی و رفع شوند.
پس از عبور از کنترل کیفی، مانیان ترا به به لاینی دیگر منتقل خواهد شد تا مواردی نظیر تنظیم چراغ ها، میزان فرمان و تست ترمز روی آن انجام شود.
در آخر خودرو تولید شده به اتاق تست نفوذ آب می رود و پس از پاس کردن تست ها و بازدید نهایی و PDI، به انبارمنتقل شده تا پس از دریافت پلاک و مدارک برا مشتری ارسال شود.