هیوندای: رانندگی با دکمه های قدیمی ایمن تر است

5 آذر 140315:04
4 دقیقه


مانند تویوتا، هیوندای یکی از معدود خودروسازانی است که به طور کامل از داشبورد سنتی دست برنداشته است. حتی در جدیدترین محصولات این برند، تعداد مناسبی از دکمه‌های فیزیکی را می‌توان مشاهده کرد. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، حتی جدیدترین خودروهای هیوندای مثل Ioniq 5 و Tucson نیز با انبوهی از دکمه‌ها در روی داشبورد همراه هستند. تحقیقات جدید انجام شده توسط کمپانی نشان داده که مشتریان بیشتر تمایل دارند دکمه‌های روی داشبورد را لمس کنند تا نمایشگر لمسی را .

اخیرا رسانه Korea JoongAng Daily از استودیوی طراحی امریکای شمالی هیوندای در کالیفرنیا بازدید کرده تا درباره آنچه مشتریان بر اساس مطالعات داخلی خودروساز می‌خواهند بدانند گزارش دهد، در این بازدید هاک سو، معاون HDNA، بیان داشت که هیوندای در ابتدا تحت تأثیر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی انقلابی تسلا قرار گرفت و همه چیز در یک صفحه نمایش بزرگ تعبیه شده بود. با این حال، شرکت کره ای متعاقباً متوجه شد که دسترسی به تمامی تنظیمات تنها از طریق یک نمایشگر اصلا قانع کننده نیست.

نمایشگر لمسی یا دکمه های فیزیکی (2).webp

او اظهار داشت:
"در حالی که ما مشغول اضافه کردن صفحه نمایش یکپارچه [اطلاعات سرگرمی] در وسایل نقلیه خود بودیم، سعی می کردیم کنترل‌های مبتنی بر صفحه نمایش لمسی را در خودروها قرار دهیم، اما مشتریان چندان تمایلی به آن نداشتند. هنگامی که با تیم توسعه خود این موارد را آزمایش کردیم، متوجه شدیم که افراد تحت استرس و حس بد قرار می‌گیرند و وقتی می‌خواهند چیزی را به سرعت تنظیم کنند، متاسفانه نمی‌توانند این کار را انجام دهند."

لمس کردن نمایشگر برای تنظیم دما یا عملکردهای اساسی می‌تواند حواس پرتی ایجاد کند. در مقابل، دکمه‌های سنتی همیشه در یک قسمت هستند و راننده می‌تواند از روی حافظه کلید را فشار دهد تا حواسش به جاده باشد. ما کاملاً مخالف صفحه نمایش‌های لمسی نیستیم، اما برخی از کنترل‌ها باید به راحتی در دسترس باشند. اگر هیوندای تحقیق را در مقیاس جهانی دوباره انجام دهد، نتیجه احتمالاً یکسان خواهد بود، زیرا عقل سلیم نشان می‌دهد که طرح صفحه نمایش تمام لمسی چندان ایده آل نیست.

نمایشگرهای بزرگ می‌توانند موجب حواس پرتی شوند و نگرانی‌های پیرامون به وجود آمدن حوادث رانندگی را افزایش دهند. سال گذشته، سانگ یوپ لی، رئیس طراحی جهانی هیوندای اشاره کرد: "هنگامی که در حال رانندگی هستید، کنترل صفحه نمایش لمسی سخت است، در این بین فشردن یک دکمه فیزیکی که همیشه در یک قسمت قرار دارد، امر ساده‌‌ای محسوب می‌شود."

نمایشگر لمسی یا دکمه های فیزیکی (1).webp

اگرچه خودروسازان هرگز به این موضوع اعتراف نخواهند کرد، اما خلاص شدن از شر دکمه‌ها و دستگیره‌های فیزیکی هزینه تولید را کاهش خواهد داد. استفاده از یک صفحه نمایش لمسی در خودرو به مراتب هزینه کمتری نسبت به استفاده چندین دکمه فیزیکی و متعلقات آن دارد. برخلاف برندهای دیگر، تسلا عملی متفاوت را انجام می‌دهد و سعی دارد بیشتر کلیدها را در خودرو حذف کند، این کمپانی تا جایی پیش رفت که حتی شیفتر دنده را درون نمایشگر لمسی تعبیه کرده است.

به هر حال هیوندای با تحقیقات خود سعی دارد از نظرات مشتریان آگاه باشد تا خودرویی خوش فروش را در بازار عرضه کند.

منبع: motor1