تست درایو لوکانو L8؛ ورود کراس‌اوور فول سایز چری به ایران

10 خرداد 140417:01
7 دقیقه

محمدحسن مرادزاده
محمدحسن مرادزاده
علی خیرخواه

سال گذشته، مکث موتور برای نخستین‌بار اقدام به برگزاری تست درایو رسمی با محصول لوکانو L7 در پیست آفرود آیلند کرد. حال کمتر از یک سال بعد، این شرکت در روز پنجشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۴، دومین رویداد تست درایو و بررسی محصول جدید خود یعنی لوکانو L8 را در پیست فرمول‌ وان آیلند برگزار کرده است.

تست درایو لوکانو l8 (3).webp

در حاشیه پیست، موانعی به‌ صورت هدفمند و برنامه‌ ریزی‌ شده توسط تیم برگزار کننده در نظر گرفته شده بود تا تمرکز اصلی بر عملکرد سیستم تعلیق لوکانو L8 باشد. سیستم تعلیق این خودرو از نوع CDC است که به نوعی سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر مگنتیک است؛ سیستمی که بسته به حالت رانندگی، واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهد و یکی از ویژگی‌های خاص و برجسته این کراس‌اوور چری محسوب می‌شود.

تست درایو لوکانو l8 (2).webp

لوکانو L8 در حال حاضر یکی از بزرگ‌ ترین کراس‌اوورهای چینی بازار ایران به شمار می‌آید؛ خودرویی چهار چرخ محرک که در صورت عرضه توسط مدیران‌ خودرو، با نام تیگو ۹ شناخته می‌شد. اما حالا این محصول با برند مکث موتور و نام لوکانو L8 به بازار معرفی شده است.

این خودرو یک کراس‌اوور فول‌ سایز با سیستم چهار چرخ محرک است که برخی آپشن‌ها را برای اولین بار در میان محصولات چینی مونتاژی به بازار کشور می‌آورد. از جمله ویژگی‌های برجسته این خودرو می‌توان به موارد سیستم تعلیق CDC، دستگیره‌های مخفی شونده، قابلیت تنظیم فرمان برقی، هداپ دیسپلی سه‌ بعدی، ماساژور صندلی‌های جلو و زیر پایی برقی برای صندلی کمک‌ راننده اشاره کرد.

تست درایو لوکانو l8 (7).webp

با توجه به ابعاد بزرگ و کلاس بدنه، انتظار می‌رفت لوکانو L8 به‌صورت یک خودروی ۷ نفره عرضه شود، اما این کراس‌اوور تنها در قالب یک خودروی ۵ نفره طراحی شده است؛ هرچند فضای پا در ردیف دوم کاملاً جادار و رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود.

عملکرد سیستم تعلیق و تجربه رانندگی لوکانو L8

در تست‌هایی که روی موانع تعیین‌شده انجام شد، عملکرد سیستم تعلیق CDC کاملاً قابل لمس بود. هنگام تغییر حالت از Comfort به Sport، واکنش خودرو به‌ وضوح تغییر می‌کرد و این تفاوت کاملاً احساس می‌شد.

تست درایو لوکانو l8 (5).webp

چند دستگاه از لوکانو L8 در پیست تست درایو فرمول وان آیلند در اختیار خبرنگاران و فعالان خودرویی قرار گرفته بود. در تست کوتاهی که انجام شد، مشخص شد خودرو هندلینگ خوبی دارد و حتی در سرعت‌های بالا، خبری از پیش‌فرمانی نیست البته در صورت ورود نادرست به پیچ‌ها، کم‌ فرمانی در برخی موارد مشاهده می‌شد.

تست درایو لوکانو l8 (9).webp

با وجود گرمای شدید هوا (۳۵ تا ۴۰ درجه) و استفاده‌ی مداوم از خودروها در طول روز، گاهی صدای ناک موتور به گوش می‌ رسید که نشان دهنده ی ناسازگاری این خودرو با کیفیت سوخت موجود در ایران دانست.

هرچند امکان ثبت شتاب دقیق فراهم نشد، اما تخمین زده می‌شود در شرایط استاندارد، شتاب صفر تا صد این خودرو زیر ۱۰ ثانیه باشد.

تست درایو لوکانو l8 (10).webp

گیربکس دوکلاچه، انتخابی برای رانندگی پویا

لوکانو L8 از گیربکس دوکلاچه (DCT) بهره می‌برد که در رانندگی اسپرت و سرعت‌های بالا، عملکرد بهتری نسبت به گیربکس AT که در برخی محصولات اکستریم مانند TX-L استفاده شده دارد. البته برای استفاده شهری، گیربکس AT با شروع حرکت نرم‌تر، ممکن است راحت‌ تر باشد و به اصطلاح شاهد آن لختی شروع حرکت گیرکبس DCT نیستیم. با این حال از نظر نویسنده برای این موتور ۲ لیتری، گیرکبس DCT گزینه مناسب‌ تری به نظر می‌رسد.

تست درایو لوکانو l8 (4).webp

نسخه پلاگین‌هیبرید در راه است

در ورودی پیست، یک نمونه‌ی PHEV از لوکانو L8 نیز به نمایش گذاشته شده بود. به گفته مکث موتور قرار است این نسخه پس از عرضه مدل بنزینی، وارد بازار شود. طبق شنیده‌ها، نسخه پلاگین‌هیبرید قدرتی در بازه‌ی ۵۰۰ تا ۶۰۰ اسب بخار و گشتاور حدود ۷۰۰ نیوتن‌متر خواهد داشت؛ اعدادی که می‌توانند رکوردهای جالبی در تست شتاب ثبت کنند.

رقبا، قیمت و آینده لوکانو L8

براساس برآوردها، محدوده قیمتی لوکانو L8 چیزی بین ۳.۵ تا ۳.۸ میلیارد تومان خواهد بود. رقبای اصلی این کراس‌ اوور فول‌سایز را می‌توان خودروهایی مانند تیگو ۸ پرو مکس، اکستریم TX-L و VX دانست. با توجه به طراحی به‌روز، ظاهر جذاب و امکانات خاصی که برای نخستین‌ بار ارائه می‌دهد، باید دید واکنش بازار به این محصول فول سایز چگونه خواهد بود.

تست درایو لوکانو l8 (8).webp

آینده سبد محصولات مکث موتور

احتمال می‌ رود پس از لوکانو L8، مکث موتور مدل‌های جدیدی مثل لوکانو ۵ و لوکانو ۷ PHEV نیز به سبد محصولات مکث موتور اضافه شوند. هنوز مشخص نیست این اتفاق در سال جاری رخ می‌دهد یا باید منتظر آن در سال آینده باشیم.

تست درایو لوکانو l8 (1).webp

منبع: Car.ir