ورود لاماری اکو به رقابت سدان‌های اقتصادی با پیشرانه مشترک شاین‌مکس

25 آبان 140416:00
9 دقیقه

محمدحسن مرادزاده
محمدحسن مرادزاده
مرتضی احمدیه

رقابت میان سدان‌های چینی شاید به اندازه نبرد کراس‌اوورها داغ نباشد، اما همچنان چند مدل پرفروش میدان را در اختیار دارند. حالا اما نام تازه‌ای وارد این رقابت شده است؛ لاماری اکو، سدانی که در اصل نسخه ری‌برند شده دانگ‌فنگ Yixuan است و با برند لاماری توسط آرین پارس موتور راهی بازار ایران می‌شود. خودرویی که قرار است در سگمنت شلوغ و حساس سدان‌های اقتصادی برای خودش جایی باز کند.

لاماری اکو (3).webp

ورود اکو ادامه همان مسیری است که لاماری ایما طی چهار سال گذشته در بازار ایران رفت. ایما برخلاف بسیاری از خودروهای چینی تازه‌وارد، توانست با پایداری عرضه، تامین مناسب قطعات و شبکه خدمات پس از فروش فعال جایگاه قابل‌اعتمادی به‌دست بیاورد؛ تا جایی که بخش زیادی از مالکان این خودرو، تجربه‌ای مثبت و کم‌دردسر از خدمات آرین پارس موتور گزارش کرده‌اند. همین عملکرد منظم موجب شد برند لاماری در مدت کوتاهی به یکی از نام‌های قابل‌اتکای بازار ایران تبدیل شود و حالا به نظر می‌رسد اکو قرار است این مسیر را ادامه دهد.

لاماری اکو (2).webp

مشخصات فنی و تجربه رانندگی لاماری اکو؛ پیشرانه آشنا، عملکرد قابل‌قبول

لاماری اکو از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوی نسل‌جدید دانگ‌فنگ استفاده می‌کند؛ موتوری که پیش‌تر در شاین‌مکس ایران‌خودرو نیز دیده‌ایم و با کد C15TDR شناخته می‌شود. این پیشرانه با تزریق مستقیم سوخت (GDI)، توان ۱۹۵ اسب‌بخار و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و نیروی آن توسط گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه (DCT) به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

پیشرانه لاماری اکو.webp

اما فراتر از اعداد روی کاغذ، تجربه رانندگی واقعی نکات جالب‌تری را نشان می‌دهد. در تست چندروزه‌ای که توسط تیم CAR.IR انجام شد، نخستین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند عدم وجود لَختی اولیه معمول در گیربکس‌های دوکلاچه است. خودرو پس از فشردن پدال، بسیار سریع درگیر می‌شود و حتی در سطح لغزنده، احتمال هرزگردی چرخ‌ها وجود دارد.

ضرایب دنده‌ها کاملاً کوتاه و اسپرت‌وار تنظیم شده‌اند؛ خصوصاً دنده دوم که نقش مهمی در شتاب‌گیری خودرو دارد و تقریباً در هر دور موتوری، گشتاور پرقدرتی ارائه می‌دهد. هماهنگی موتور و گیربکس نیز بسیار خوب بوده و در حالت تیپ‌ترونیک، گیربکس فرمان‌های راننده را برای معکوس‌دادن یا سبک‌کردن دنده با سرعت و دقت بالا می‌پذیرد موضوعی که در بسیاری از خودروهای هم‌رده دیده نمی‌شود.

لاماری اکو (9).webp

با وزن ۱۲۵۳ کیلوگرمی و توان بالا، نتیجه طبیعی است:
شتاب‌گیری بسیار سریع و رقابتی برای این کلاس. اکو در تست صفر تا صد، عدد ۹.۰۸ ثانیه را ثبت کرده و طبق ارزیابی تیم تست، اگر محدودیت نرم‌افزاری در شروع حرکت (۰ تا ۲۰ کیلومتر بر ساعت) وجود نداشت، شتاب این خودرو به‌راحتی وارد کانال ۸ ثانیه‌ای می‌شد.
در سرعت‌های میانی (۲۰ کیلومتر به بالا)، لاماری اکو عملاً از بسیاری از رقبا سریع‌تر عمل می‌کند و تنها رقیب مستقیم آن از نظر چابکی، آریزو ۶ GT عنوان شده است.

نکته مثبت و مهم دیگر این است که در طول تست‌های شهری و بین‌شهری، لاماری اکو برخلاف بسیاری از خودروهای توربو، رفتار حساسی نسبت به کیفیت بنزین ایران از خود نشان نداد. پیشرانه در رانندگی روزمره بدون ریپ، ناک یا افت توان حرکت می‌کرد و عملکرد پایدار و قابل‌اعتمادی داشت؛ موضوعی که با توجه به افت کیفیت سوخت کشور، امروز برای خریداران بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

لاماری اکو (5).webp

در بخش تعلیق، همچنان از ساختار اقتصادی تورشن‌بیم برای محور عقب استفاده شده است. این سیستم به‌دلیل هزینه نگهداری پایین و دوام بالا در سدان‌های این رده رایج است، اما از نظر هندلینگ و پایداری در پیچ‌ها به فناوری چنداتصالی (مولتی‌لینک) نمی‌رسد.

امکانات ایمنی و رفاهی لاماری اکو؛ ترکیبی کاربردی برای یک سدان شهری

لاماری اکو در بخش امکانات ایمنی و رفاهی ترکیبی از تجهیزات ضروری و کاربردی را ارائه می‌دهد؛ مجموعه‌ای که اگرچه کامل‌ترین پکیج این کلاس نیست، اما نیازهای روزمره یک سدان شهری و خانوادگی را به‌خوبی پوشش می‌دهد.

لاماری اکو (7).webp

در بخش ایمنی، اکو به مجموعه‌ای از سیستم‌های پایداری مانند ESC، TCS، VDC و ABS/EBD مجهز است و در کنار آن تجهیزاتی نظیر AutoHold، کمک‌حرکت در سربالایی (HHC)، رادار نقطه‌کور (BSD)، هشدار خروج از پارک (RCTA)، هشدار باز شدن درب (DOW) و دوربین ۵۴۰ درجه را ارائه می‌دهد. وجود ایموبلایزر، پایش فشار باد تایر، ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، شیشه‌های دارای Anti-Pinch و ورود بدون کلید نیز سطح ایمنی روزمره را تقویت می‌کند. اکو با ۴ ایربگ عرضه می‌شود که شامل ایربگ‌های جلو و جانبی است.

لاماری اکو (1).webp

در بخش رفاهی هم امکانات قابل قبولی در اختیار سرنشینان قرار گرفته است؛ از جمله فرمان برقی دی‌کات، صندلی راننده برقی ۶ جهته و صندلی شاگرد ۴ جهته، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، سانروف برقی، روکش چرمی دو رنگ، تهویه اتوماتیک با فیلتر PM2.5، نمایشگر ۱۳ اینچ و کلاستر ۷ اینچ، شارژر بی‌سیم، ۶ بلندگو، آینه‌های تاشو برقی با گرمکن، برف‌پاک‌کن اتوماتیک و دو پورت USB برای جلو و عقب.

در مجموع، هرچند لاماری اکو همانند برادر بزرگتر خود در بخش امکانات ایمنی و رفاهی نسبت به برخی رقبا کم‌و‌کاستی‌هایی دارد، اما مجموعه‌ای از تجهیزات ضروری و کاربردی را ارائه می‌دهد که نیازهای اصلی سرنشینان را به‌خوبی پاسخ می‌دهد.

لاماری اکو (8).webp

 اکو در برابر رقبا و جمع‌بندی

لاماری اکو با طراحی به‌روز، پیشرانه قدرتمند، کابین مدرن و شبکه خدمات شناخته‌شده آرین پارس موتور وارد بازاری شده که نیاز جدی به سدان‌های اقتصادی جدید دارد.

لاماری اکو (4).webp

ورود اکو به بازار ایران در حالی صورت می‌گیرد که سدان‌های متعددی در این محدوده قیمتی حضور دارند؛ از سوزوکی سیار، ام‌جی جی‌تی و ۵ گرفته تا خودروهای مونتاژی چینی مانند آریزو ۵ اسپرت، رسپکت بهمن موتور و فونیکس Z6 GT. بیشتر این خودروها سال‌هاست در ایران حضور دارند و جایگاهشان تثبیت شده است؛ بنابراین اکو باید برای گرفتن سهم بازار، هم از نظر قیمت‌گذاری و هم طرح‌های فروش اقساطی رقابتی عمل کند.

آرین پارس موتور طی چهار سال گذشته با لاماری ایما نشان داده که می‌تواند در زمینه عرضه، تامین قطعه و خدمات پس از فروش عملکردی منظم داشته باشد. اگر همین روند برای اکو نیز ادامه یابد، این سدان تازه‌نفس می‌تواند شانس واقعی برای رقابت با رقبای باسابقه داشته باشد.

منبع: car.ir