1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. توقف فروش تایرسازان به بهانه افزایش قیمت‌ها

توقف فروش تایرسازان به بهانه افزایش قیمت‌ها

15 آبان 1397
  • 1

به‌نظر می‌رسد تایرسازان داخلی با توقف فروش محصولات خود در آبان‌ماه ‌ ادامه فعالیت خود را منوط‌به موافقت دولت با افزایش قیمت‌ها کرده‌اند.

کمتر از یک‌ماه قبل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با درخواست انجمن صنفی صنعت تایر ایران برای افزایش 30درصدی قیمت انواع تایر موافقت کرد. اما به فاصله یک‌روز از این موافقت،‌کارگروه تنظیم بازار تایر مخالفت خود با هرگونه افزایش قیمت را اعلام کرد تا پرونده بالا رفتن قیمت تایرهای ایرانی برای مدتی بسته شود. مخالفت دولتی با بالا رفتن قیمت تایر در شرایطی صورت گرفت که مواداولیه ساخت تایر از نوع داخلی آن به‌شدت افزایش یافت و سه‌ نهاده اصلی یعنی نخ تایر،‌ دوده و کائوچو طبیعی که توسط کارخانه‌های ایرانی تامین می‌شد، افزایش قیمتی حداقل دوبرابری پیدا کرد. همین روند کافی بود تا کارخانه‌های تایرسازی فعالیت خود را با زیان ادامه دهند و به‌ویژه در بخش تولید لاستیک‌های بایاس نخی با 25درصد زیان دست‌به تولید بزنند.

‌بررسی‌های صورت‌گرفته در بازار حکایت از توقف فروش شرکت‌های تایرسازی در دومین‌ماه پاییز دارد. البته تولیدکنندگانی مانند کویرتایر و لاستیک دنا حتی در مهرماه هم سبدی برای فروش اعلام نکردند و حال با ورود به دومین‌ماه پاییز،‌ کمبود محصولات این دو کارخانه بیش‌از دیگران در بازار احساس می‌شود. بررسی بازار در نیمه‌ آبان‌ماه، ‌حکایت از توقف فروش شرکت‌های تایرسازی دارد. در این بین تنها گروه صنعتی بارز اقدام به اعلام سبد فروش آبان‌ماه کرده است، آن‌هم با تعدادی کمتر از سبد ماه‌های گذشته که به‌گفته مازیار روغنی، مدیرکل بازاریابی و صادرات گروه صنعتی بازر تنها برای عدم ایجاد التهاب در بازار تایر به عاملان فروش ابلاغ شده است. به‌نظر وی فروش در شرایط فعلی برای گروه صنعتی بارز زیان‌آور است اما این تایرساز تنها برای تزریق آرامش به بازار، ‌محصولات خود را با زیان به فروش می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه درصورت عدم موافقت دولت با افزایش قیمت تایر،‌گروه صنعتی بارز تولیدات خود در گروه محصول بایاس را به‌شدت کاهش خواهد داد و تولید رادیال سواری را نیز محدود خواهد کرد، گفت: در چنین شرایطی که مواداولیه افزایش قیمت دوبرابری داشته‌اند، ‌امکان تولید تایر بدون افزایش قیمت وجود ندارد.

به‌گفته منابع آگاه در صنعت تایر، ‌درحال‌حاضر تمام تایرسازان داخلی فروش آبان‌ماه را منوط به تصویب افزایش قیمت‌ها کرده‌اند، به‌همین‌دلیل با وجود گذشت 15روز از ماه، هنوز سبد فروش محصولات خود را اعلام نکرده‌اند. ازسوی‌دیگر حذف ارز دولتی برای واردات تایرهای رادیال سواری که به‌دلیل حمایت از تولید داخلی صورت‌گرفته بود، باعث شده است تجار تمایلی برای واردات لاستیک‌های سواری نداشته باشند. در شرایط فعلی،‌کاهش تولید تایرسازان داخلی و عدم واردات کالا از خارج کشور می‌تواند بازار لاستیک‌های سواری را با تورم بی ‌سابقه‌ای روبه‌رو کند و دولتی‌ها این‌بار تجربه تایرهای باری-اتوبوسی را نیز در بخش سواری تکرار کنند.



نظرات

  • ایلیا ایلیا (15 آبان 1397 ساعت 12:33)

    مث لبنیات گرون ش کنید. کی به کیه؟