ساینا اتوماتیک

کشور
ایران ایران
شرکت خدمات دهنده
سایپا یدک
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
توقف تولید
قیمت بازار
توقف فروش

مشخصات فنی ساینا اتوماتیک

165 KM/H
حداکثر سرعت
14.6 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1503 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
مصرف سوخت ترکیبی
7 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
وزن 81085 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان 95
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 10185/R
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 11185/60R14
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها 158
آرایش قرار گیری سیلندرها 16خطی مستقیم
محل قرار گیری موتور 17موتور جلو
سیستم سوخت رسانی 18انژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 2087 اسب بخار در 5300 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 21128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 2258 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک 6741 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
روغن مناسب برای خودرو 9010w40 SL
روغن مناسب برای خودرو 2 9310w40 SJ
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده 25کنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) 26موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمز 27سیستم ترمز ABS + EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو 28دیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب 29کاسه ای
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلو 31مک فرسون
تعلیق عقب 32میل پیچشی
نوع سیستم فرمان 35برقی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت 36165 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 3714.6 ثانیه
استاندارد آلایندگی 41یورو 4
امکانات رفاهی ساینا اتوماتیک
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )راننده / سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم ایموبلایزر / دارای قفل مرکزی با ریموت
نوع غربیلک3شاخه مجهز به کلید کنترل سیستم صوتی
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریAux دارای ورودی و خروجی USBجهت شارژ موبایل / دارای بلندگوی ردیف جلو و عقب /
سیستم صندلیهای عقبمجهز به ISOFIX
سیستم آیینه هاآینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی
سیستم شیشه هاگرمکن شیشه های عقب / شیشه های عقب و جلو برقی
سیستم روشنایی جلودارای چراغ های همراهی تا درب منزل / دارای مه شکن / تنظیم دستی ارتفاع چراغ
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن
سنسورهای پیش فعالسیستم هشدار سرعت با بوق VAS / سنسور پارک دنده عقب / سیستم هشدار نبستن کمربند راننده /
سیستم های کمک رانندگیکروز کنترل / محدود کننده سرعت /

ساینا اتوماتیک لوکس در اواخر سال 96، با به ثمر رسیدن مذاکرات سایپا وشرکت گیربکس سازی پانچ بلژیک با لقب ارزان ترین خودروی اتوماتیک ایران وارد بازار شد. در سال 97 با بالاتر رفتن تیراژ تولید این خودرو، ساینا اتوماتیک پلاس به مقبولیت بیشتری در بازار ایران رسید و رفته رفته فروش خوبی را تجربه کرد. اما خیلی زود بخت به این خودرو پشت کرد و با افزایش تحریم ها، واردات گیربکس از بلژیک متوقف شد و ساینا اتومات نیز در سال 97 از خط تولید خارج شد.

 

طراحی ظاهری ساینا دنده اتومات

ظاهر این خودرو به طور کلی مشابه تیپ های دنده ای آن است. اما با کمی دقت بیشتر متوجه دو تغییر جزئی در نمای کناری خودرو می شویم؛ دستگیره در های قبلی با مدل معروف به آسان بازشو (Easy Open) عوض شده اند و همچنین رینگ های 13 اینچی قبلی نیز جای خود را به نمونه 14 اینچی داده اند. این تغییر سایز رینگ ها تاثیر بسزایی در زیبایی نمای کناری ساینا داشته و تناسب میان ابعاد قطعات بدنه و چرخ ها را به شکل محسوسی افزایش داده است.

 

ساینا اتوماتیک لوکس.jpg

 

کابین و فضای داخلی

کابین ساینا اتومات جایی است که عمده ترین تغییرات نسبت به نسخه دنده ای را مشاهده می کنیم. فرمان جدید D کات، صفحه کیلومتر جدید که یک کامپیوتر سفری را در خود جای داده و افزوده شدن طیف وسیعی از آپشن ها و امکانات رفاهی تفاوت های عمده کابین این تیپ با ساینا دنده ای را تشکیل می دهند.

 

ساینا اتوماتیک.jpg

 

مشخصات فنی ساینا اتومات

ساینا پلاس اتومات از همان پیشرانه 1.5 لیتری 8 سوپاپ موجود در مدل دنده ای بهره می برد. این پیشرانه 87 اسب بخار توان در 5300 دور در دقیقه و 128 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید می کند. این نیرو توسط یک "گیربکس اتوماتیک CVT" به چرخ های جلو منتقل می شود. این گیربکس ساخت شرکت پانچ بلژیک بوده و 6 دنده مجازی نیز هنگام استفاده از حالت تیپ ترونیک در اختیار راننده قرار می دهد.

 

نوع پیشرانه 8 سوپاپ 1.5 لیتری
قدرت 78 اسب بخار
نوع گیربکس اتوماتیک cvt

 

این مجموعه شتاب صفر تا صد 14.6 ثانیه ای را (مشاهده تست شتاب ساینا اتوماتیک) برای این خودرو به ارمغان می آورند. سیستم تعلیق ساینا اتومات لوکس در جلو مک فرسون و در عقب یکپارچه است و به علت استفاده از رینگ های 14 اینچی، هندلینگ و پایداری بهتری را نسبت به نمونه های دنده ای با رینگ 13 اینچی ارائه می دهد. ترمز ها در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای هستند که توسط سیستم های ABS و EBD نیز حمایت می شوند.

استاندارد آلایندگی این خودرو یورو 4 است که البته قابل ارتقا به یورو 5 نیز می باشد. مصرف سوخت آن 8 لیتر در صد کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است که با توجه به وزن 1080 کیلوگرمی آن و اتوماتیک بودن گیربکس عدد مناسبی بنظر می آید اما در مقایسه با مدل دنده ای کمی پر مصرف تر است.

 

موتور ساینا اتوماتیک.jpg

 

امکانات ایمنی و رفاهی

ساینا دنده اتوماتیک دارای 2 ایربگ راننده و سرنشین جلو است، از سیستم های ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز میان چرخ ها بهره می برد و صندلی عقب آن نیز مجهز به نگهدارنده صندلی کودک یا همان ISOFIX است. با این وجود تست تصادف معتبری از این خودرو در دسترس نیست اما با توجه به استفاده از پلتفرم X200 در ساینا، می توان مطمئن بود که ایمنی بیشتری از خانواده پراید در انتظار سرنشینان است. این خودرو مجهز به سیستم ضد سرقت ایموبلایزر نیز هست.

 

داخل ساینا اتومات.jpg

 

در بخش امکانات رفاهی این خودرو آپشن های کامل تری را به خریدار خود ارائه می دهد. علاوه بر آپشن هایی مانند شیشه بالابر ها و آینه های برقی، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، تنظیم ارتفاع نور جلو و دماسنج که پیشتر در ساینا EX دیده بودیم، امکانات بیشتری مانند کروز کنترل و محدود کننده سرعت، کلید های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ های همراهی تا درب منزل و کامپیوتر سفری نیز در آن موجود است که می تواند تجربه رانندگی بهتری را برای مالک خود به ارمغان بیاورد.

 

شرایط بازار و رقبا

ساینا اتومات لوکس یک سواری نرم با مصرف سوخت پایین و هزینه نگهداری پایین را به راننده خود ارائه می کند. این خودرو در زمانی که تولید می شد ارزان ترین خودروی صفر کیلومتر با گیربکس اتوماتیک در بازار بود. اکنون که دیگر نمونه های صفر کیلومتر این خودرو قابل تهیه نیست، ما نیز می توانیم آن را با برخی دیگر از خودرو های اتوماتیک دست دوم مقایسه کنیم.

کیا ریو، تندر 90، مزدا 323، 206 اس دی و پژو پارس برخی از خودرو هایی هستند که با گیربکس اتوماتیک در رنج قیمتی این خودرو قابل تهیه اند. شاید تنها مزیتی که ساینا اتوماتیک لوکس در برابر این رقبا داشته باشد سن و سال بسیار کمتر و هزینه های نگهداری پایین تر آن باشد، اما در زمینه های دیگر قطعا قائله را به رقبای مسن ترش می بازد. 

گالری ویدیوها
شتاب ساینا اتوماتیک
خودروهای هم‌رده
نظرات کاربران
ابراهیم
ابراهیم
15 دی 1398
سلام حقیقتش من این ماشینو سه هفتس خریدم اصلا راضی نیستم داشبردش صدا میداد که خودم درستش کردم در حالت بی حرکت بدنه ماشین لرزش داره توی حرکتم لرزش داره نمیدون