برلیانس H330 اتوماتیک 1.65 یک خودروی سدان سگمنت B است که توسط کمپانی برلیانس کشور چین تولید می شود. این خودرو یک سال پس از معرفی مدل هاچ بک H320، در سال 2013 به بازار چین عرضه شد و جایگزین برلیانس FSV سدان شد. در سال 1394 سایپا که به تازگی همکاری خود را با کمپانی برلیانس آغاز کرده بود مونتاژ این مدل را آغاز کرد و پس از 2 سال در اواخر سال 1396 با افزایش حجم موتور آن به 1650 سی سی و افزودن برخی آپشن ها اقدام به ارتقای این خودرو کرد تا به فروش بیشتری در بازار ایران دست پیدا کند.
طراحی ظاهری
طراحی کلی برلیانس H330 اتوماتیک 1.65 زیباست و این زیبایی یکی از دلایل موفقیت عمده این خودرو در بازار پر از چهره های تکراری ایران است.
در نمای جلو این خودرو از چراغ های کاسه ای با طرح مشابه سایر اعضای خانواده H300 استفاده می کند که البته گرافیک داخلی آن ها کرومی رنگ بوده و یک جلو پنجره دو تکه بزرگ با خط های عمودی میان آن ها قرار گرفته است. طرح سپر جلو نیز تفاوت هایی با مدل هاچ بک H320 دارد و ورودی هوا، مه شکن ها و تزئینات اطراف آن ها متفاوت اند.
نمای کناری برلیانس H330 اتوماتیک 1.65 دقیقا همان H320 است با این تفاوت که یک صندوق عقب به آن اضافه شده! گلگیر ها بسیار حجیم هستند و خطوط آن ها از زیر درب ها به یکدیگر متصل است. یک خط نیز در بالای درب ها از گلگیر جلو تا انتهای گلگیر عقب رفته تا نمای کناری این خودرو را عضلانی تر کند. رینگ های 15 اینچی با لاستیک های فاق 65 (نیاز به بررسی) نیز به خوبی فضای داخل گلگیر ها را پر کرده اند و شاید تنها کمبود یک رکاب در زیر درب ها در این نما احساس می شود.
نمای عقب این خودرو تقریبا هماهنگ با نمای جلو است و خودرو هارمونی کلی مناسبی دارد؛ چراغ های عقب از نوع LED و ذوزنقه ای شکل اند و قسمت بالایی آن ها مشکی رنگ می باشد. سپر عقب فرمی هماهنگ با قوس گلگیر ها دارد و در دو طرف آن چراغ های دنده عقب خودرو به چشم می خورد. در قسمت پایینی سپر نیز یک دیفیوزر قرار گرفته که البته خروجی اگزوز ندارد و تنها چراغ مه شکن عقب در بالای آن نصب شده است.
کابین و فضای داخلی
طراحی کابین برلیانس H330 اتوماتیک 1.65 بسیار ساده است و کاملا مشابه با H320 و C3 می باشد. متریال داشبورد و رودری ها از جنس پلاستیک خشک است که کیفیت آن ها در نقاطی مانند کنسول میانی داشبورد و قاب دور دنده به زیر خط فقر می رسد و از زمانی که خودرو صفر کیلومتر است صدای جیر جیر از این نقاط شنیده می شود.
تریم داخلی برلیانس H330 اتوماتیک 1.65 مشکی رنگ است و در دور فرمان و دسته دنده آن از چرم دوزی استفاده شده است. صفحه کیلومتر خودرو از نوع سوپر ویژن است و در کنسول میانی یک مانیتور و پایین تر از آن پنل تهویه مطبوع دستی به چشم می خورد. صندلی های جلوی آن فرم مناسبی دارند و راحت هستند اما در ردیف عقب اوضاع متفاوت است و صندلی ها سفت و نیمکتی اند. فضای پای ردیف عقب نیز از 206 اس دی بزرگ تر و از پژو 405 کوچک تر است و در کل برای خانواده ای که تمام اعضای آن قد بلند نباشند مناسب تلقی می شود.
مشخصات فنی برلیانس H330 اتوماتیک 1.65
این خودرو پیشرانه ای مشابه با پیشرانه 1.5 لیتری سابق خود دارد اما با این تفاوت که در موتور جدید سایز پیستون ها تغییر یافته و حجم موتور با 150 سی سی افزایش به 1650 سی سی رسیده است. این موتور جدید می تواند 114 اسب بخار توان در 6000 دور در دقیقه و 154 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید کند. گیربکس 4 دنده اتوماتیک خودرو نیز دچار تغییراتی شده و با کوتاه تر شدن ضریب فاینال دیفرانسیل، هماهنگی موتور و گیربکس افزایش یافته و راندمان خودرو بالاتر رفته است.
مجموعه این تغییرات باعث شده تا این خودرو نسبت به نسخه 1.5 لیتری خود چیزی در حدود 1.5 ثانیه بهبود شتاب صفر تا صد را تجربه کند. برلیانس H330 اتوماتیک 1.65 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل بهره می برد. ترمز های خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی هستند که توسط سیستم های کمکی مانند ABS (ترمز ضد قفل) و EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) حمایت می شوند. در نهایت، مصرف سوخت این برلیانس 1250 کیلوگرمی در یک رانندگی سیکل ترکیبی حدود 8 لیتر بنزین به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش است.
امکانات ایمنی و رفاهی
برلیانس H330 اتوماتیک 1.65 دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو دارد و تست تصادف معتبری نیز از آنن وجود ندارد. اما می توان گفت که ایمنی این خودرو قابل قبول بوده و در سطح رقبایش در بازار داخلی است.
امکانات رفاهی آن در سطحی متوسط است اما در مقایسه با رقبا مناسب تلقی می شود. سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم پخش مولتی مدیا با 6 اسپیکر و دکمه های کنترل روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع دستی، سانروف برقی دو حالته، شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در 8 جهت و پر کن گودی کمر، صفحه کیلومتر سوپر ویژن، کامپیوتر سفری، کروز کنترل و صندلی های عقب مجهز به سیستم ISOFIX از جمله امکانات رفاهی این خودرو به شمار می روند.
برلیانس H330 اتوماتیک 1.65 در بازار
برلیانس H330 اتوماتیک 1.65 در بازار امروز رقبایی مانند بسترن B30، جک J4، پژو 207 سدان، تارا، دنا پلاس و چری آریزو 5 را در مقابل خود می بیند و برای رقابت با آن ها کار سختی دارد. این خودرو شتاب قابل قبول، هندلینگ خوب، آپشن های کاربردی و خدمات پس از فروش مناسبی دارد و گزینه ای مناسب برای افرادی است که به دنبال یک خودروی بی دردسر و راحت برای استفاده روزمره می گردند.
از نظر من ماشین خوبیه