تارا دنده ای 1399

کشور
ایران ایران
شرکت خدمات دهنده
ایساکو
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
784,742,000 (تومان)
قیمت بازار
895,000,000 (تومان)
مزایا
  • فراوانی قطعات موتوری
  • فضای مناسب صندوق و کابین
  • پیشرانه مجهز به CVVT
معایب
  • طراحی نا مناسب چراغ های عقب
  • ارگونومی نه چندان مناسب کابین
  • کمبود آپشن در نشخه دنده ای
تارا دنده ای از موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری TU5P با 113 اسب بخار قدرت 144 نیوتون متر گشتاور به همراه یک گیربکس 5 دنده دستی بهره می برد.
خیر تارا دنده ای به سانروف مجهز نیست، اما مدل جدید این خودرو با کد V3 از سانروف برقی بهره می برد.
قیمت مصوب این خودرو در اردیبهشت ماه 1402، در محدوده 393 میلیون تومان است.
مشخصات فنی تارا دنده ای
190 KM/H
حداکثر سرعت
12.5 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1600 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی
7.06 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
وزن1170 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو185/65R15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب185/65R15
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری با پاشش چند نقطه ای سوخت
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)144 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)68.75 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک50 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
روغن مناسب برای خودرو5w30 SN
روغن مناسب برای خودرو 210w40 SN
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS، EBA، HSA، ESC
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم فرماندارای قدرت کمکی برقی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت190 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)12.5 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
محدوده گارانتی
محدوده گارانتی3سال يا 60/000 كيلومتر(هر كدام زودتر فرا برسد)
امکانات رفاهی تارا دنده ای
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )دو عدد، کیسه هوای راننده و سرنشین
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای ایموبلایزر، قفل مرکزی
سیستم فرمان و هدایت پذیریدارای فرمان برقی
نوع غربیلکدارای کلید های کنترلی سیستم صوتی روی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه با تنظیمات الکتریکی اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریدارای 6 بلندگو(درب جلو، داشبورد و طاقچه عقب)
سیستمهای مولتی مدیادارای نمایشگر 7 اینچی، پورت USB، بلوتوث، قابلیت میرورلینگ
سیستم صندلیهای جلودارای روکش پارچه ای، تنظیمات دستی 6 جهته برای راننده و 4 جهته برای سرنشین
سیستم صندلیهای عقبدارای سیستم ISOFIX، صندلی های تاشو
سیستم آیینه هاآینه های جانبی برقی
سیستم شیشه هاشیشه های جلو و عقب برقی، دارای گرمکن شیشه عقب
سیستم روشنایی جلوچراغهاي نئون جلو، چراغ روز ، مه شكن، تنظيم ارتفاع چراغ هاي جلو از داخل، سيستم روشنايي ترك خودرو
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن عقب
سنسورهای پیش فعالدارای سنسور دنده عقب، دارای سیستم پایش فشار باد تایر هاTPMS
سیستم های کمک رانندگیدارای کروز کنترل
9 دقیقه


تفاوت تارا V1 و تارا V1 پلاس چیست؟

شرکت ایران خودرو در سال 1402 نسخه جدیدی از تارا دستی را با نام تارا V1P یا V1 پلاس معرفی کرد. اما تفاوت V1 پلاس با V1 عادی چیست؟
تارا V1 پلاس در بخش مشخصات فنی از یک گیربکس جدید 6 دنده دستی استفاده می‌کند. در بخش طراحی ظاهری نیز ایران خودرو با تغییر دادن گرافیک چراغ‌های عقب، یکی از مشکلات اساسی تارا را حل نموده است.
کابین این دو خودرو نیز تفاوت‌هایی دارد؛ تارا V1P کنسول وسط متفاوتی دارد و کلیدهای شیشه بالابر از کنسول به رودری ها منتقل شده اند. همچنین آپشن‌هایی نظیر آنتن کوسه‌ای، زیر آرنجی عقب، جاموبایلی جلو، سنسور نور، سنسور باران، سنسور پارک عقب و دوربین دنده عقب نیز به این خودرو اضافه شده اند.

تارا دستی یک خودروی سدان کلاس B است که توسط ایران خودرو طراحی و ساخته شده. این خودرو پلتفرم مشترکی با پژو 301 دارد و در واقع جایگزین 301 در بازار ایران است. ایران خودرو در ابتدا تیپ دنده ای تارا را معرفی و سپس در اوایل سال 1400 به بازار ایران عرضه کرد.

 

مشخصات فنی تارا V1

تارا دنده ای از یک موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.6 لیتری ساخت داخل بهره می برد که با کد TU5P یا EC5 شناخته می شود. این موتور توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 144 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. این نیروی تولید شده از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود و بر اساس ادعای ایران خودرو تارا دنده ای را طی 12.5 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. تارا دنده ای در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی و ترمز های دیسکی بهره می برد. این ترمز ها به امکانات کمکی نظیر ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی اضطراری (EBA) بهره می برند. مصرف سوخت این خودروی 1150 کیلوگرمی نیز 7 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است.

 

امکانات ایمنی و رفاهی تارا V1

تارا دنده ای در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده اما اگر این خودرو را با پژو 301 یکسان در نظر بگیریم، می توانیم بگوییم که این خودرو 3 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ دریافت کرده و خودروی بدی در زمینه ایمنی محسوب نمی شود و در واقع از لحاظ ایمنی فاصله معنا داری با سایر خودرو های تولید داخل دارد. تارا دنده ای همچنین از 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو بهره می برد و طبق گفته سازنده ورق های بدنه آن از نوع Dual Phase هستند که استحکام بالایی دارند. همچنین این خودرو با بهره وری از سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HSA) ایمنی ضمن رانندگی را نیز افزایش می دهد.

تارا دنده ای با وجود اینکه تیپ پایه تارا محسوب می شود در زمینه امکانات رفاهی همچنان حرف هایی برای گفتن دارد؛ امکاناتی مانند شیشه بالابر های برقی، آینه جانبی برقی، فرمان برقی EPS مجهز به تلسکوپی و کلید های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سیستم مولتی مدیا، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کامپیوتر سفری، سنسور TPMS، صندلی راننده با تنظیم 6 حالته دستی و سیستم ISOFIX از امکانات قابل ذکر این خودرو هستند.

 

بررسی طراحی بدنه

تارا دستی با وجود بهره بردن از پلتفرم پژو 301 طراحی ظاهری کاملا متفاوتی با آن دارد و ایران خودرو تلاش کرده تا با طراحی کردن بدنه ای جدید برای تارا دنده دستی، ظاهر منحصر به فردی برای این خودرو به وجود بیاورد و در این امر هم موفق شده، اما اگر تصور می کنید نتیجه این تلاش ها مثبت بوده سخت در اشتباه هستید! تارا دنده ای چهره کاملا متفاوتی دارد که در نگاه اول همه چیز در آن ناهماهنگ به نظر می رسد؛ خطوط حجیم و عضلانی و چهره خاص خودرو همراه هیچ تناسبی با ابعاد آن ندارند و از سوی دیگر چراغ های عقب یک تکه نیز در روز جالب و در شب تقریبا غیر قابل تحمل اند.

در نمای جلو تارا دنده ای از چراغ های کشیده کاسه ای بهره می برد که یک جلو پنجره مشکی رنگ با خط های افقی در میان آن ها قرار گرفته اند. متناظر با جلو پنجره، ورودی هوا روی سپر به چشم می خورد که در در اطراف آن چراغ های مه شکن و دی لایت ها نصب شده اند. کاپوت خودرو نیز بسیار حجیم است و چند خط تیز روی آن از عقب به جلو کشیده شده اند.

نمای کناری این خودرو نیز بسیار اغراق آمیز طراحی شده؛ یک خط برجسته از روی چراغ های جلو تا روی چراغ های عقب کشیده شده و در پایین درب ها نیز یک خط به صورت شیب دار طراحی شده و باعث شلوغ شدن نمای کناری شده است. رینگ های تارا دنده ای از نوع فولادی با قالپاق هستند اما طراحی متفاوت باعث شده تا از دور شبیه به رینگ آلومینیومی به نظر برسند.

نمای عقب تارا دستی احتمالا متفاوت ترین بخش این خودرو است. طراحان ایران خودرو در این نما از چراغ عقب های یکپارچه استفاده کرده اند که در خودرو های ساخت داخل منحصر به فرد است. البته همانطور که پیشتر گفتیم این منحصر به فرد بودن لزوما خبر خوبی به شمار نمی رود؛ زیرا مانند تمامی اجزای طراحی این خودرو، چراغ های عقب آن نیز برای ابعاد بدنه بزرگ به نظر می رسند. به غیر از این، گرافیک داخلی چراغ های عقب باعث می شود که در شب بجای یک نمای خاص و زیبا با یک فاجعه پرنور طرف باشیم! به هر صورت، اگر ایران خودرو تصمیم بگیرد تا گرافیک داخلی چراغ ها را تغییر دهد پیشرفتی قابل توجه در چهره تارا دنده ای در شب بدست خواهد آمد. از چراغ ها که بگذریم، خطوط حجیم و عضلانی در نمای عقب خودرو نیز به چشم می خورند. روی درب صندوق و بالای سپر عقب عقب تارا دنده ای یک برآمدگی به صورت خطی زیر چراغ عقب کشیده. پایین سپر نیز یک دیفیوزر قرار گرفته که مه شکن های عقب را درون خود جای داده است.

 

تارا دستی

 

بررسی کابین و فضای داخلی تارا دنده ای

برخلاف ظاهر خودرو، کابین تارا دنده ای تفاوت چندانی با پژو 301 ندارد و همین موضوع باعث شده تا طراحی آن منطقی و زیبا به نظر برسد.

ایران خودرو در کابین تارا از متریال با جنس پلاستیک خشک و روکش پارچه ای برای صندلی ها استفاده کرده است. غربیلک فرمان تارا دنده ای از نوع 3 شاخه D کات است و روی آن کلید های مربوط به کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار دارند. صفحه کیلومتر تارا دنده ای نیز زیبا بوده و در میان آن کامپیوتر سفری برای نشان دادن اطلاعات پیمایش و مصرف سوخت قرار گرفته است. در کنسول میانی داشبورد سیستم مولتی مدیا خودرو و پایین تر از آن سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به چشم می خورند. کلید های شیشه بالابر نیز به سبک برخی خودرو های اروپایی در کنسول میانی قرار گرفته اند و یک جا لیوانی در میان آن ها وجود دارد. صندلی راننده تارا دنده ای 6 جهته دستی است و فضای سر و پای قابل قبولی در هر دو ردیف جلو و عقب وجود دارد. صندوق عقب نیز با 640 لیتر حجم بسیار جادار و مناسب است.

 

tara1.jpg

 

 

تارا دنده ای در بازار

هنگامی که نام تارا دنده ای در بازار خودروی ایران شنیده می شود، شاید اولین رقیبی که برای این خودرو به ذهن ما می رسید شاهین، محصول جدید سایپا باشد که با موتور 1.5 لیتری توربو شارژ در مقابل تارا دنده ای قد علم می کند. به غیر شاهین، رقیبان دیگری مانند دنا پلاس، برلیانس H330 و پژو 207 اس دی نیز در بازار مقابل تارا دنده ای صف آرایی می کنند.

این خودرو در مقایسه با رقبای خود ایمنی بهتری دارد و وجود سیستم کنترل پایداری در این خودرو یک مزیت غیر قابل انکار است. طراحی کابین منطقی، فضای صندوق و پای مناسب، آپشن های کاربردی و جدید بودن در بازار مزایای تارا دنده ای هستند. اما از سوی دیگر شاهین شتاب و طراحی بسیار بهتری دارد که ممکن است برای برخی دیگر از خریداران نقطه قوت محسوب شود.

در مجموع، اگر چهره عجیب تارا دنده ای برای شما قابل قبول است و احتیاجی به گشتاور بیشتر شاهین ندارید، تارا دستی می تواند یک انتخاب منطقی برای شما در بازار امروز باشد.

نظرات کاربران
علی هزی
علی هزی
27 آذر 1400
خودرو تارا سلام خودرو من از ناحیه گیربکس و کمک های جلو صدا می دهد به نمایندگی مراجعه کردم از ناحیه کمک درخواست قطعه دادند ولی ازناحیه گیربکس اعلام داشتند که خودروهای تارا همه این مشکل را دارند ودراینده رفع عیب می شود مگر مشتری( محل ازمون خطای ایران خودرو هست) که به دست مشتری ماشین بدهید ومشتری عیبش را پیدا کند پس مسئول فنی واستاداردشما ها چه کارهستند(. حتما باید در فضای مجازی تبلیغ کنیم مردم ما اشتباه کردیم خودرو تارا خریدم شمانخرید این خودرو از سرتاپا درای عیب میباشد) مثل خودرو رانا