آریا دنده ای یک خودرو در کلاس هاچ بک کراس است که ابتدا با مشخصاتی شبیه به شاهین به فروش خواهد رسید. آریا دندهای طبق گفته سایپا، تیپ پایه خودروی آریا محسوب می شود که از نظر امکانات رفاهی و ایمنی و همچنین مشخصات فنی کاملا مشابه با شاهین دندهای است.
بررسی طراحی ظاهری
از نظر طراحی ظاهری تفاوتی میان ماشین آریا دنده ای و آریا اتوماتیک وجود ندارد. نمای جلو همان طراحی خشن و پر از خطوط تند و تیز را دارد. چراغ های اصلی کاملا مشابه با شاهین هستند و تنها جلوپنجره نسبت به خودروی شاهین کمی تغییر پیدا کرده و با زوایای تیز بیشتری تشکیل شده است. بر روی سپر نیز چراغ های مه شکن و دی لایت داخل یک قسمت پلاستیکی مشکی رنگ قابل مشاهده هستند.
در نمای جانبی همان طراحی شاهین را تنها با چند تفاوت می بینیم. در آریا دندهای به رسم خودروهای کراس اور و هاچ بک کراس روف رک و فلاپ های پلاستیکی دور تا دور خودرو دیده می شود. همچنین طرح رینگ ها نیز تغییر کرده و بزرگتر شدهاند.
نمای عقب طراحی نسبتا ساده اما هماهنگ با دیگر بخش های خودرو دارد. چراغ های اصلی به صورت دو تکه با اندازهای بزرگ طراحی شدهاند. در صندوق در قسمت بالای چراغ های عقب یک بیرون زدگی دارد که کمی خودرو را شبیه به کراس اورهای کوپه کرده است. سپر نیز طراحی زخمت و درشتی دارد که میزبان چراغ های مه شکن و یک دیفیوزر ساده است.
بررسی کابین و فضای داخلی
با ورود به کابین ماشین آریا دنده ای طراحی آشنای شاهین دنده ای را شاهد هستیم که سایپا هیچ زحمتی را برای ایجاد تغییرات بر روی آن به خود نداده است. متریال به کار رفته درون کابین و داشبورد این خودرو از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است و بیشتر قسمت های داشبورد از پلاستیک خشک بی کیفیت تشکیل شده است. دریچه های هوای سیستم تهویه مطبوع، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی به همراه کلیدهای کنترلی و پنل تنظیمات تهویه مطبوع، اجزای تشکیل دهنده داشبورد میانی خودرو هستند. اما نکته مثبت این کابین ارگونومی مناسب و فضای قابل قبول برای هر دو ردیف خودرو است که آریا این مورد را مدیون پلتفرم SP100 است.
مشخصات فنی آریا دنده ای
از نظر مشخصات فنی، هم اکنون خودرو آریا دندهای با مشخصاتی شبیه به شاهین دندهای بر روی خط تولید سایپا قرار گرفته است. پیشرانه این خودرو همان پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ معروف M15 TC می باشد که 1/5 لیتر حجم دارد و ساخت مگا موتور است. این پیشرانه توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت تولید شده توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلوی آریا دندهای منتقل می شود. همچنین استاندارد آلایندگی این خودرو یورو 5 است. البته سایپا اعلام کرده که به زودی قرار است از پیشرانه 3 سیلندر توربو شارژ ملی ساخت شرکت تیوان بر روی محصولات خانواده SP100 استفاده کند و این یعنی در آینده شاهد استفاده از پیشرانهای جدید بر روی این خودرو هستیم.
همانطور که قبل تر نیز اشاره کردیم آریا دندهای تیپ پایه این هاچ بک کراس ملی محسوب می شود و به امکاناتی نظیر کیلس و استارتر دکمهای، نمایشگر 7 اینچی مرکزی مجهز به رهیاب ماهوارهای و دوربین پارک، سنسور دنده عقب، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک (تک کاناله)، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، دی لایت و اتولایت، چراغ مشایعت، شیشه بالابرها و آینههای جانبی برقی (مجهز به سیستم تاشو برقی)، نشانگر وضعیت دندهها، سيستم ضد سرقت immobilizer، كامپيوتر سفری، ترمزهای 4 چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، حسگر فشار باد تایرها TPMS، هشدار دهنده صوتی و تصویری بستن كمربند ايمني و صندلی عقب مجهز به Iso Fix و همچنین دو کیسه هوا راننده و سرنشین جلو مجهز شده است.
قیمت و رقبای آریا دنده ای
ماشین آریا دنده ای با توجه به مشخصات فنی و امکانات رفاهی که دارد رقبای سرسختی را مقابل خود نمی بیند. تنها رقبای این خودرو از نظر قیمت و یا کلاس خودروهایی نظیر تیپ های دندهای کوییک، دانگ فنگ H30 کراس و برلیانس c3 دانست که اگر سایپا آن را با قیمت معقولی عرضه کند می تواند فروش خوبی را برای این خودرو رقم بزند.
سلام سايپا خوب كاري كرده طراحي اش را مثل شاهين كرده و جنسش خيلي هم خوبه الحمدلله.