1. خانه
  2. مقالات
  3. توصیه های خرید خودرو
  4. ارزان ترین خودروهای خارجی بازار کدامند؟

ارزان ترین خودروهای خارجی بازار کدامند؟

20 مهر 1402
  • 0

اگر بودجه نسبتا کمی برای خرید خودرو در اختیار داشته باشیم، معمولا خودروهای ایرانی اولین گزینه هایی هستند که در بازار توجه ما را جلب می کنند. این خودرو ها همیشه بازار خرید و فروش داغی دارند، لوازم یدکی آن ها معمولا ارزان قیمت است و در هیچ نقطه ای از ایران مشکل لوازم یدکی و تعمیرکار ندارند. با  این حال، این خودروها مشکلات فراوانی دارند که به هیچ عنوان قابل کتمان نیستند؛ ایمنی ضعیف بزرگترین مشکل خودروهای داخلی است. ضعف شدید در کیفیت ساخت، استهلاک بالا و نداشتن پرستیژ دیگر مشکلات اساسی این خودروها هستند.

خودروهای ایرانی برای یک مصرف کننده عمومی که درآمدی عادی داشته و خودرو را تنها به چشم یک وسیله نقلیه نگاه می کند، گزینه مناسبی (البته از روی ناچاری!) است. چینی ها نیز تعدادی خودروی اقتصادی در این قیمت ها دارند که البته آن ها هم هرکدام دنیای خاص خود را دارند... بازار خرید و فروش ضعیف، قطعات یدکی گران قیمت و کمبود مکانیک خبره از مشکلات رایج این خودروها به حساب می آید. ضمن اینکه اگر تاحدی به دنبال متفاوت بودن در خیابان باشیم، خودروی چینی ارزان قیمت نیز باج چندانی به تولیدات وطنی نمی دهند.

اما اگر با بودجه نسبتا کم، قصد خرید خودرویی داشته باشیم که در یک تصادف احتمالی حافظ جانمان باشد، احساس سواری یک خودروی با کیفیت و نه یک گاری موتوردار را بدهد، از کیفیت ساخت آن لذت ببریم و تاحدودی پرستیژ بیشتری در خیابان داشته باشیم، گزینه ای جز خرید یک خودروی خارجی نداریم.

خودروی خارجی که بتوان آن را با قیمت کم تهیه کرد معمولا سن و سال بالایی دارد، معمولا مونتاژی یک شرکت خصوصی و گاهی وارداتی است و توسط برخی افراد ناآگاه "قدیمی" نامیده می شود. اما قدر زر، زرگر شناسد و قدر گوهر گوهری! کسی که تجربه رانندگی با یک خودروی خوب داشته باشد دیگر هیچ وقت نمی تواند داخلی هارا تحمل کند... بهانه های کلیشه ای مانند خرابی های بیشتر، لوازم یدکی گران، بازار خرید و فروش متوسط و غیره نیز معمولا از سوی افرادی می آید که سفت به خودروی وطنی خود چسبیده اند!

اما در بازار کنونی و با قیمتی معقول، کدام خودروهای خارجی را می توان خرید؟ در این مقاله از Car.ir نگاهی به ارزان ترین خارجی های بازار می اندازیم تا بتوانیم بهترین گزینه برای خرید را به شما معرفی کنیم.

مزدا 3

نسل اول سدان شهری و محبوب مزدا که بین سال های 86 تا 89 در سه تیپ توسط بهمن موتور مونتاژ می شد. مزدا 3 به یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی با گیربکس 4 دنده اتوماتیک AT مجهز است. این خودرو به شتاب بالا، هندلینگ قوی و سواری اسپرت و جوان پسند شناخته می شود.

رانندگی با مزدا 3 بسیار لذت بخش است. آپشن های این خودرو در نسخه فول آپشن (تیپ 3) نیز کم نقص به نظر می رسند.

1.jpg

رنو مگان

رنو مگان ابتدا به صورت وارداتی به ایران آمد و سپس تا سال 92 توسط پارس خودرو مونتاژ شد. این خودرو هم اکنون در دو نسخه 2 لیتری اتوماتیک و 1.6 لیتری دنده ای در بازار پیدا می شود. رنو مگان سواری بسیار نرمی دارد. هندلینگ خوب و ترمزهای قوی نیز از دیگر ویژگی های این خودرو هستند. با این حال برخلاف مزدا 3، مگان هیچ وقت به شتاب بالا مشهور نبوده و خودرویی خانوادگی تر است.

5.jpg

هیوندای آوانته

هیوندای آوانته یا همان النترا در سال 1384 توسط خودروسازان راین، یکی از زیرمجموعه های کرمان موتور به ایران آمد و تا سال 91 روی خط تولید باقی ماند. آوانته از یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی با گیربکس 4 دنده اتوماتیک و 5 دنده دستی تولید می شد. سواری نرم و راحت، استهلاک بسیار کم و شتاب بی نقص (در نسخه دنده ای) از ویژگی های قابل توجه هیوندای آوانته هستند.

البته باید گفت که برخلاف مزدا 3 و مگان، آوانته چندان ظاهر جذابی نداشته و داشبورد آن نیز بسیار ساده است. اما کیفیت ساخت و کم استهلاکی آن، نقطه قوتش در برابر دو رقیب قبلی محسوب می شوند.

2.jpg

کیا سراتو

کیا سراتو 2008 را می توان به نوعی برادر هیوندای آوانته نامید. این دو خودرو در پلتفرم، موتور، گیربکس و سیستم تعلیق مشترک بوده و تنها تفاوت آن ها در طراحی ظاهری و کابین است. با این حال، کیا سراتو 2008 چند سالی پس از آوانته طراحی شده و اندکی مدرنن تر به نظر می رسد. وارداتی بودن سراتو نیز برای عده ای از خریداران می تواند یک مزیت مهم باشد.

7.jpg

نیسان ماکسیما

سدان خانوادگی محبوب، بزرگ، قدرتمند و پرمصرف نیسان! نیسان ماکسیما از اول دهه 80 تا اوایل دهه 90 توسط پارس خودرو مونتاژ شد و به محبوبیت و فروش بسیار بالایی رسید. ماکسیما یک موتور 6 سیلندر 3 لیتری دارد و در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک تولید شده است. در بازار کنونی نیز مدل های زیر 84 این خودرو را می توان با قیمتی مناسب تهیه کرد. یک ماکسیمای سلامت سواری راحت، کابین لوکس و قدرت موتور خوبی را در اختیار شما قرار می دهد. اما در طرف مقابل، هندلینگ ضعیف و مصرف سوخت بالا نیز از ویژگی های بارز این خودرو هستند.

3.jpg

سیتروئن C5

اگر بخواهیم مسستقیما به بهترین ویژگی C5 اشاره کنیم تنها یک جمله کافیست: با این خودرو متوجه خرابی آسفالت نخواهید شد!

سیتروئن C5 سواری بسیار نرمی دارد و کابین آن نیز بسیار راحت است. سایپا در دهه 80 تعدادی از این خودرو را به صورت وارداتی به ایران آورد. با این حال پیچیدگی های موجود در سیستم تعلیق عجیب آن باعث شده تا  امروزه نگهداری از C5 کار چندان راحتی نباشد... قیافه نه چندان عامه پسند آن نیز به  جای خود!

6.jpg

ام جی 3

در بین لیستی از خودروهای مطرح دهه هشتاد، نام یک هاچ بک جذاب بریتانیایی به شدت می درخشد. MG3 در  سال 2015 توسط مدیا موتور به بازار ایران وارد شد. این خودرو از یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی با گیربکس 6 سرعته AMT بهره می برد. شتاب گیری آن از 206 تیپ 5 بهتر است و هندلینگی باور نکردنی در اختیارتان قرار می دهد. چهره جذاب و جسور شبیه به کاراکتر های انگری بردز و رنگ های متنوع نیز از دیگر جذابیت های MG3 در بازار سیاه و سفید ایران هستند.

8.jpg

سانگ یانگ موسو

اگر با بودجه ای محدود به دنبال خرید یک SUV واقعی هستید، سانگ یانگ موسو 4 سیلندر با موتور 2300cc مرسدس بنز و گیربکس 5 دنده دستی یکی از گزینه های موجود در بازار است. موسو در اوایل دهه 80 توسط مرتب خودرو به ایران آمد و به علت استفاده از موتور های ساخت مرسدس بنز مشهور شد. موسو چهار سیلندر خودرویی دویفرانسیل، جادار و با سواری نرم است که قابلیت های آفرودی و خانوادگی خوبی دارد. اصلی ترین مشکل موسو، ضعف ترمز و بازار خرید و فروش ضعیف است.

11.jpg

رنو سیمبل

دومین خودروی نسبتا مدرن موجود در این لیست، رنو سیمبل است. رنو سیمبل در سال های آخر آزادی واردات توسط نگین خودرو به ایران آمد اما به دلایل مختلف (که مهم ترین آن ها ضعف شدید نگین خودرو در عرضه و قیمت گذاری خودروها بود) نتوانست به موفقیت چندانی در بازار برسد. با این حال، سیمبل هم اکنون یک خودروی وارداتی با قیمت مناسب و ارزشمند برای خرید است. سیمبل از مشخصات فنی یکسان با تندر 90 بهره می برد و در واقع اصلا نسل جدید همان تندر 90 خودمان است! سیمبل با موتور 1.6 لیتری K4M، سدانی اقتصادی و بسیار کم استهلاک محسوب می شود.

9.jpg

تویوتا یاریس

تویوتا یاریس خودروی کوچک شهری سگمنت B تویوتا است که در دو نسخه سدان و هاچ بک توسط ایرتویا به ایران وارد شده. این خودرو یک موتور 1.3 لیتری و یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک AT دارد. یاریس خودرویی کم استهلاک، کم مصرف، نرم و راحت است. با این حال موتور کم حجم آن تنها مناسب مصارف شهری است و برای سفرهای خانوادگی گزینه قدرتمندی محسوب نمی شود. نکته جالب در مورد تویوتا یاریس، طراحی خاص داشبورد این خودرو است؛ صفحه کیلومتر یاریس دقیقا در وسط داشبورد قرار گرفته و روبروی راننده نیست!

10.jpg

پژو 407

پژو 407 در سال 2009 توسط ایران خودرو وارد ایران شد و در آن زمان به علت قیمت بالا نتوانست موفقیت چندانی در برابر رقبای کره ای و ژاپنی نظیر سوناتا و کمری کسب کند. 407 از یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس 4 دنده اتوماتیک بهره می برد. در حال حاضر 407 را می توان با قیمتی کمتر از رقبای مذکور خرید و از سواری اروپایی یک سدان خانوادگی لذت برد. با این حال مشکل اصلی این خودرو، بازار خرید و فروش راکد، پس از گذشت سال ها همچنان پابرجاست.

4.jpg

سخن نهایی

در این مقاله ارزان ترین خودروهای خارجی بازار را معرفی کردیم و به صورت اجمالی به بررسی آن ها پرداختیم. با توجه به نوسانات عجیب بازار در ایران، در این نوشته به قیمت خودروها هیچ اشاره ای نشد زیرا قیمت ها در ایران تنها برای مدتی کوتاه اعتبار دارند! با این حال، یک نگاه اجمالی به سایت های خرید و فروش خودرو می تواند قیمت روز این خودروها را به شما نشان دهد. در صورتی که تمایل به خرید یک خودروی متفاوت و خوب دارید، یک انتخاب مناسب از بین گزینه های موجود در این صفحه می تواند برای شما ایده آل باشد.

منبع Car.ir


نظرات