1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. بررسی سه گزینه وزارت صنعت برای تولید خودروی ارزان‌قیمت در کشور

بررسی سه گزینه وزارت صنعت برای تولید خودروی ارزان‌قیمت در کشور

4 مرداد 1399
  • 6
  • 4874

 

با خارج شدن پژو ۴۰۵ و پراید از خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور که از محبوبیت بالایی نزد خانوارهای ایرانی برخوردار بودند، موضوع جایگزینی آنها به‌ویژه با خودروهایی که بتوان در همان بازه قیمتی آنها را تهیه کرد، بیش از پیش اهمیت یافته است. در این راستا تولید خودروی ارزان در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

22 خرداد ماه امسال آخرین خودروی پژو 405 جی. ال. ایکس در سایت ایران‌خودرو خراسان تولید شد و پس از 27 سال تولید این خودروی محبوب خانوادگی متوقف شد. هرچند به تعداد محدود تولید نوع دوگانه‌سوز آن برای ناوگان تاکسیرانی و فیس‌لیفت (Face Lift) اس. ال. ایکس آن با موتور تی. یو5 ادامه خواهد یافت.

همچنین مطابق مصوبه شورای عالی استاندارد، تولید انواع پراید به‌جز وانتپراید که آن هم به درخواست وزارت صنعت و برای رفع معضل کمبود وانت در کشور انجام شده، متوقف شد.

الزام به اعمال استانداردهای ایمنی و استانداردهای 85‌گانه سبب افزایش هزینه‌های تولید و مقرون به‌ صرفه نشدن تولید این خودروها و در نهایت خارج شدن آنها از خط تولید شد.

با پایان کار این خودروها در کشورمان به‌ویژه در بازه قیمتی که قرار داشتند و امکان خرید آنها را برای اکثر خانواده‌های کم‌بضاعت فراهم می‌کرد، اکنون تولید خودروی ارزان قیمت در همان فاصله قیمتی یا کمتر در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

جزییات تولید سه خودروی ارزان قیمت

در این زمینه «امیر جعفرپور» معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت گفت: با توجه به خروج پراید و از خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور بنا به اقتضائات استانداردی و نیاز به دگرگونی و نوگرایی در خودروسازان، مشتریان دیگر قادر به خرید خودروهایی در بازه قیمتی 30 تا 40 میلیون تومان (که این روزها با قیمت های جدید به حدود 2 برابر افزایش یافته) نبودند.

وی افزود: در این راستا، وزارت صنعت سه گزینه تولید میکروکارها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کم‌مصرف و موتورسیکلت‌های چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی را برای خانواده‌های ایرانی برگزیند.

جعفرپور با بیان اینکه میکروکار به خودروهای کوچک‌مقیاس دو، سه یا چهار نفره اطلاق می‌شود، ادامه‌داد: این خودروها می‌تواند پاسخگوی نیاز تردد شهری بوده و فضای پارک زیادی نیاز ندارند.

وی با بیان اینکه خصیصه دوم با توجه به کمبود فضای پارک در منازل و خیابان‌های شهرهای بزرگی مثل تهران می‌تواند قابل توجه باشد، اضافه کرد:‌ تولید این خودروها با دو نیرو محرکه برقی یا هیبریدی برنامه‌ریزی می‌شود.

به گفته این مسوول، در پنج سال گذشته تلاش‌های زیادی برای تولید موتورهای کم‌مصرف انجام شده و به‌خصوص یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی موفق به تولید موتورهای سه سیلندر و چهار سیلندر با مصرف سوخت پنج لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش شده است.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ تولید انبوه این  نوع از موتورها و خودروهای متناسب با آنها، گزینه دوم پیش رو برای تولید خودروهای ارزان است.

معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، همچنین به گزینه سوم مد نظر مسوولان اشاره کرد و گفت: این گزینه، تولید خودروهایی است که در حقیقت موتورسیکلت‌های چهارچرخ هستند، وزن این خودروها کمتر از 450 کیلوگرم بوده و سرعتی کمتر از 50 کیلومتر در ساعت دارند.

وی افزود:‌ این خودروها برقی خواهند بود که بین سه تا 6 ساعت زمان برای شارژ نیاز داشته و با هر بار شارژ، می توانند بین 200 تا 400 کیلومتر پیمایش داشته باشند.

جعفرپور، در عین حال از تلاش ایران خودرو در سال‌های گذشته به منظور تولید موتورهای کم مصرف و کم‌هزینه خبر داد و گفت: اکنون با همراهی خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان، همچنین مسوولان ایدرو و وزارت صنعت، بررسی این گزینه‌ها در دستور کار است و امیدواریم تا یکی دو ماه آینده بتوانیم به نتیجه‌ای که برای مردم و مشتریان مناسب‌تر است، دست یابیم.

وی توضیح‌داد:‌ شاید تلاش برای تولید میکروکارها، لزوما با کاهش هزینه همراه نباشد، زیرا این قبیل خودروها باید بتوانند استانداردهای 85 گانه را پاس کرده و از برخی امکانات رفاهی نیز برخوردار باشند، ضمن اینکه گاهی اوقات کوچک شدن خودروها ممکن است با هزینه‌های بالاتری همراه باشد.

این مسوول وزرات صنعت خاطرنشان‌کرد:‌ در تلاشیم با موافقت سازمان ملی استاندارد، این نوع خودروها با تعداد استانداردهای کمتری (در حد 60 استاندارد) تولید شود تا هزینه‌های تولید کاهش یابد.

وی اظهارداشت:‌ تولید موتورسیکلت‌های چهارچرخ با 25 تا 35 استاندارد مد نظر است و هرچند اجازه عبور از بزرگراه‌ها و آزادراه ها را نخواهد داشت، برای عبور این خودروها از تونل‌ها و مناطق کم سرعت با پلیس راهور در حال رایزنی هستیم.

جعفرپور ادامه‌داد: این خودروها با میانگین قیمتی 30 تا 50 میلیون تومان و با سیستم برقی عرضه خواهند شد و به همین دلیل شاید در ابتدا هزینه بالایی داشته باشند، اما طول عمر بالایی نیز خواهند داشت.

وی گفت: همه این طرح ها اکنون به عنوان گزینه‌های پیش‌رو مطرح است و هنوز هیچ گزینه‌ای نهایی نشده است، ضمن اینکه با وزارت نیرو برای تامین جایگاه‌های شارژ با وزارت نفت برای تامین یارانه مورد نیاز از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت، همچنین تامین مبالغی به صورت بلاعوض، سود تسهیلات و غیره با سایر دستگاه‌ها رایزنی‌هایی در حال انجام است.

معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت با بیان اینکه مطابق آمارهای مرکز آمار ایران، میانگین مالکیت خودرو در هر خانوار به 75 صدم رسیده، یادآورشد: بررسی‌ها نشان داده 20 میلیون نفر جمعیت روستایی کشور فقط دو میلیون دستگاه خودرو دارند، اما 65 میلیون نفر جمعیت شهری از 22 میلیون خودرو برخوردارند.

وی با اشاره به مالکیت بیشترین تعداد خودرو در خانواده های کم‌جمعیت، ادامه‌داد: این در حالی است که اکثر خانواده‌های بزرگ با جمعیت چهار نفر به بالا توان خرید خوردو ندارند و باید برنامه‌ای تدوین کنیم تا عدالت بیشتری در این زمینه شاهد باشیم.

 

 

 

 

 

منبع ایرنا



نظرات

  • حاجیتون جنتلمه حاجیتون جنتلمه (7 مرداد 1399 ساعت 12:45)

    همین پراید تو بعصی کوچه پس کوچه های تهران بزور بالا میره .کوچه ک نیس رو کوه و تپه خونه ساختن. اگه این خودروهای صعیف برگردن عقب چی؟ سرعت پنجاتا تو اتوبان باعث ترافیک نمیشه؟ با پنجاتا سرعت میتونن برن مسافرت تو جاده؟ با قیمت پنجا میلیون؟ نمیتونن ی پراید دس دوم پنجا میلیونی بگیرن ۱۶۰ تا باهاش برن؟ اونوقت اختلاف بین همسایه ها نمیفته چرا ماشینتو زدی ب برق ما پول برق نمی دیم ؟ کلا چقد فکر کردید؟ یا موتور برقی چهار چرخ ک میخواین درست کنید ک میگین باید ی جایی تو خیابون براش درست کنیم .اصلا چقد از عرض خیابوناتون مونده یا دادید بی ار تی یا جدیدا ی متر کم کردید ک دو نفر از جون گدشته لای ماشینا دوچرخه بازی کنن.حال آدمو بهم میزنید عقب مونده ها

  • یاسر یاسر (6 مرداد 1399 ساعت 01:21)

    استاد، خجالت نمی کشی؟؟واردات با تعرفه ۲۰٪ آزاد کن ببینم یک عدد لگن می فروشید؟؟ چرا با اعصاب مردم بازی می کنید؟ خودت با موتور سه چرخ برو مسافرت فکردی اینجا بنگلادش است !!!!!

  • سیدجعفرکاظمی سیدجعفرکاظمی (5 مرداد 1399 ساعت 09:51)

    یادتونه قدیما میگفتند : بزک نمیر بهارمیاد؟ هنوز بعضی ازکمبوزه های این دولت را ندیده اید/.

  • حمید حمید (5 مرداد 1399 ساعت 05:00)

    برید خجالت بکشین یعنی شأن ایرانی اینه که بیاد با خانواده سوار موتور چهارچرخ بشه که، بخاطر هزینه زیادی که رو گاریهاتون یا بهتر بگم ارابه مرگتون گذاشتین، بجای اینکه بیاد هزینه هاتون رو پایین بیارین حرف مزخرف میگین، میشینید برایه خودتون تصمیم الکی میگیرین????????????????

  • مجتبی مجتبی (4 مرداد 1399 ساعت 23:30)

    لطفا اسم این زباله های تولیدیتون رو خودرو نذارید. این ها فقط به درد مراکز اوراق میخورند که مستقیم از کارخانه به اوراقی منتقل شوند.

  • میعاد میعاد (4 مرداد 1399 ساعت 07:49)

    از محبوبیت بالایی نزد خانوارهای ایرانی برخوردار بودند!!!
    نه اینکه گزینه های دیگری موجود بود اینارو انتخاب میکردن
    از اولشم مجبور بودن یکی از محصولات این دو ظالم رو انتخاب کنن