1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. بازار خودرو در 3 سال گذشته، چنین ریزشی را تجربه نکرده بود + قیمت برخی خودروها

بازار خودرو در 3 سال گذشته، چنین ریزشی را تجربه نکرده بود + قیمت برخی خودروها

بازار خودرو در 3 سال گذشته، چنین ریزش شدیدی را تجربه نکرده بود
9 آذر 1399
  • 20

 

ریزش قیمت خودرو در آبان، مطابق پیش‌بینی‌ها روند نزولی خود را تا پایان ماه حفظ کرد حتی همچنان در آذر ماه ادامه دارد و برخی از کارشناسان انتظار کاهش بیشتر قیمتها را تا روی کار آمدن دولت جدید بایدن در آمریکا دارند . از طرفی احیای برجام و از سر گیری واردات خودرو نیز عوامل بسیار مهمی بر سرنوشت صنعت خودروی کشور می باشند که تنها در آینده ای نزدیک و با اتفاق افتادن آنها می توان در مورد آن قضاوت کرد. عامل نزول قیمت‌ها نیز کاهش ریسک‌های اقتصادی و تورم انتظاری بود. آنچه مشخص است طی سه سال گذشته همراه با تورم انتظاری، موتور خریدهای غیرمصرفی در بازار خودرو با دور تندی به چرخش افتاد.

این در شرایطی است که از اواسط آبان‌ماه و با کاهش قیمت در بازارهای سکه و ارز و کاهش نرخ رشد مسکن و همچنین قیمت خودرو نیز در مسیر نزولی قیمت‌ها قرار گرفت؛ به‌طوری‌‌که بخش بزرگی از حباب این بازار در آبان‌ماه تخلیه شد.

ریزش قیمت خودرو که از اواسط آبان ماه همراه با افت قیمت ارز آغاز شد، روند نزولی خود را همچنان حفظ کرده است. بررسی ها نشان می‌دهد که هر چند از سرعت کاهش 30 درصدی قیمت‌ها در اواسط آبان کاسته شده اما روند کاهشی آن همچنان ادامه داشته به‌طوری‌که اوایل همین ماه به حدود 10 درصد رسیده است.

افزایش قیمت خودرو در مهرماه به‌صورت لحظه‌ای اتفاق می‌افتاد. این اتفاق بیش از هر چیز ناشی از بدبینی مردم نسبت به افق آینده اقتصادی کشور بود. افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها در مهر در شرایطی رقم خورد که به گفته فعالان بازار، در آن مقطع نه خریداری در بازار بود و نه فروشنده‌ای حاضر بود خودروی در اختیار خود را به فروش برساند و قیمت‌ها روی کاغذ جابه‌جا می‌شد.

با آغاز هشتمین ماه سال و فشرده شدن رقابت‌های انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا و انتشار روزانه نظرسنجی‌ها در مورد برنده انتخابات در ینگه دنیا تا حدودی این امیدواری در کشور ایجاد شد که تغییری در وضعیت تحریم‌ها و همچنین گشایش‌هایی در شرایط اقتصادی کشور به وجود آید.

این اتفاق سبب شد تا این ذهنیت در جامعه شکل بگیرد که در آینده نزدیک گشایشی در افق اقتصادی کشور ایجاد خواهد شد. دولتمردان نیز با اظهارات خود به نوعی بروز شرایط جدید را برای اقتصاد کشور نوید می‌دادند. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از کاهش ریسک‌های غیر اقتصادی در فضای اقتصادی کشور سخن می‌گفت و علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز پایان جنگ اقتصادی را نزدیک می‌دانست.

آنچه مشخص است در ماه آبان و آذر قیمت‌ها در بازار خودرو تحت تاثیر کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و انتظارات تورمی کاهشی شد. این در شرایطی است که پیش بینی می‌شود عوامل مذکور تا پایان سال شیب نزولی قیمت‌ها را حفظ کند. در این زمینه بسیاری از دست‌اندرکاران بازار اذعان می‌کنند از حدود سه سال گذشته، بازار خودرو چنین افت قیمتی را به خود ندیده بود.

در حال حاضر دیروز شنبه خودرو سمند ال ایکس با قیمت 158 میلیون، پژو 45 SLX و 206 تیپ 2 هر دو 164 میلیون، پارس سال 179 میلیون، دنا پلاس توربو اتوماتیک 400 میلیون، 207 اتوماتیک 365 میلیون و مدل 207 دستی آن 265 میلیون، پارس دوگانه سوز 210 میلیون، پارس ال ایکس 215 میلیون، پراید 131 حدود 95 میلیون، تیبا صندوقدار 107 و مدل تیبا هاچ بک آن 115 میلیون تومان قیمتگذاری شدند.

 

 



نظرات

  • علی علی (11 آذر 1399 ساعت 02:58)

    باسلام بخداقسم بگذلریدمردم نفس راحتی بکشند خودروراواردکنیدمایحتاج مملکت راواردکنیدجلوواردات رامانندکشورهمسایه عراق آزادکنید.عمرمانکفاف این رنجهاوسختی هارانمی دهد.

  • IHND IHND (10 آذر 1399 ساعت 20:31)

    از افزایشهای نجومی چی

  • ALI ALI (10 آذر 1399 ساعت 17:21)

    سلام -پرايد6ميليوني رو ميفرماييد95 ميليون بعد مي گوييد چنين ريزشي بي سابقه بوده ؟!نكنه شما هم جزء همون مافياي خودرو هستيد؟.شما اگر فكر ميكنيد قيمتها واقعا بي سابقه كاهش داشته همين آشغالايي مثل پرايد رو به عراق و افغانستان بفرستيد ببينيد بيشتر از صد دلار به شما پول ميدن.اونوقت به اين ملت بيچاره ميفروشيد 95ميلييييييون !!!بعد هم با تمام بي شرمي ميفرماييد چنين ريزش قيمتي بيسابقه ست؟!!!
    خانه از پاي بست ويرانست خواجه در انديشه نقش ايوانست!!!

  • کریم کریم (10 آذر 1399 ساعت 12:40)

    چه ریزشی پراید 95 میلیون تومن؟؟؟ با حقوق ماهی 3 میلیون باید 3 سال نه بخوری نه بپوشی نه تفریح کنی تا یک لگن قراضه 7 میلیونی رو 95 میلیون بهت بندازن بعد میگن ریزش گسترده قیمت؟؟؟؟ جمع کنین این بازار کثیف دلالی تون رو چرا من نباید با 95 میلیونی که برای لگنی مثل پراید میدم اگه واردات آزاد بود یک ماشین ایمن و راحت خارجی سوار نشوم .

  • ایرانی ایرانی (9 آذر 1399 ساعت 18:50)

    نباید به این بگین ریزش قیمت چون خیلی مونده به قیمت واقعی برسه

  • بربادرفته بربادرفته (9 آذر 1399 ساعت 17:03)

    جوونیمون بر باد رفت : لاستیک ایرانی 50% افزایش - قیمت کارخانه خودرو هر 3 ماه 30% افزایش - چطور میخواد ارزون بشه؟ تا کی میخواهیم الکی خوش بین باشیم . التماس تفکر

  • مهدی مهدی (9 آذر 1399 ساعت 16:28)

    از دو سال پیش که قیمتها با افزایشهای نجومی بالا می رفتن و خودروسازها هم دائم میخواستن با حاشیه بازار قیمتشونو بالا ببرن کسی نگران چند صد درصد افزایش قیمت خودرو نبود. الان چی شده که 40% کاهش قیمت حباب خودرو ، اسمش شده ریزش قیمت ؟؟! نگران مردمید یا مافیای خودرو ؟ میدونید چقدر مونده خودرو به قیمت واقعیش نزدیک بشه ؟ این تیتر اصلا معنای خوبی نمیده!

  • کاربر سایت کاربر سایت (9 آذر 1399 ساعت 16:02)

    یه جا آدرس بدید که با این قیمت ماشین دارن برای فروش.اگه کسی به این قیمت فروش داره لطفا شماره اعلام کنه.ممنون.

  • milad milad (9 آذر 1399 ساعت 14:46)

    هیچ کس با این قیمتها نمیفروشه.این تیترهافقط جنبه روانی داره.به قول دوستمون یکیو معرفی کنید با این قیمتها ماشین بده.دیروز ماشین خودمو 405مدل 94بیمه کردم بر اساس 150میلیون حق بیمه ازم گرفته حالا توقع دارین طرف ماشین صفر رو بده 164میلیون

    شهاب شهاب (9 آذر 1399 ساعت 20:13)

    تو زیاد بیمه کردی خخخخخ قیمت ماشین بد جور میوفته

    سینا سینا (10 آذر 1399 ساعت 15:02)

    شارلاتان دلال دیگه این کلکاتون روشده بدبخت دیگه کسی گول شما ونظرات فیکتون که میخواهیدجوروانی برای بالا ماندن قیمت ایجادکنین رونمیخوره قیمتها بایدتا300درصدکم بشه هیچ ماشین ایرانی بالای 50 میلیون ارزش خریدنداره

  • مژگان مژگان (9 آذر 1399 ساعت 13:50)

    هنوز مونده تا به قیمت واقعی قبل از صعود وحشتناک دو سه سال پیش برگرده یعنی تیبای 22 میلیون پژو پارس 36 میلیونی

  • حسین حسین (9 آذر 1399 ساعت 13:26)

    ریزش!!! بهمن پارسال با التماس جک s3 210 تومن کسی نمیخرید. الان 550 ت شده. مثلا بشه ۵۰۰ . خنده ات نمگیره . میدونید چرا در ایران به این چیزا ارزش و سرمایه قائلند. چون اقتصاد انحصاری و رانت و ریسکی. و هزار مشکلت دیگه پس کسی جرئت وارد شدن در تولید و بازارنداره.

  • محمد محمد (9 آذر 1399 ساعت 12:56)

    بعد از تیتر این خبر پنگوئن ها بال درآورده و به پرواز درآمدند آیا کسی باور میکند؟ دلار بیاد روی 4200 تومن پراید همون 100 میلیون چون انحصار دولت جرائت دارن رقیب وارد بازار کنن اون موقع معلوم میشه پراید چنده ؟ لطفا قبل از جذب مخاطب کمی در مورد اخبار خود بیندیشید.یا حق

  • ایران ایران (9 آذر 1399 ساعت 12:28)

    داداچ اشتباه تیتر زدی یا توهم زدی یا تو کما بودی بعد سه سال به هوش اومدی بازار خودرو تو این سه سال چنین افزایش رو تجربه نکرده بود 300 درصد قیمت افزایشی شد 40 درصد اومد پایین

  • احمد احمد (9 آذر 1399 ساعت 11:48)

    عجب تیتر مسخره ای!

  • محمد محمد (9 آذر 1399 ساعت 10:42)

    دلال محترم! امیرو شهرامو شهلا اصغر و.. که یکی هستی حق یه ملت رو خوردن جوابش همینه که خدا بهتون میده شماها حقتون هست چون پراید واقعا حتی در این اقتصاد هم ۶۰ تومن نمی ارزه ماشینی که کلی مشکل داره و دیگه تولید نمی شه در جوابت بگم از اینم پایین تر میاد تا رو دستتون باد کنه می دونی چرا ؟ چون هم خودروساز ها احتکار کرده بودن یه سال هم دلالای گردن کلفت چند هزار تا ماشین احتکار کرده بودن الا یه سری صف کش که رفتن بالا خریدن و ازشون سو استفاده کردن . با این وضعیت اقتصادی مردم هم این چند هزاران ماشین مشتری نداره و...

  • میثم میثم (9 آذر 1399 ساعت 10:18)

    در سه سال گذشته هم چنین افزایش قیمتی نداشته است این مطلب هم در خبرتون ذکر کنید.پژو پارس سه سال قبل ۳۶ میلیون بوده این هم ذکر کنید و جدول مقایسه قیمت ها در ۹۶ و۹۹ هم منتشر کنید

  • امیر امیر (9 آذر 1399 ساعت 09:54)

    اینقدر داد ریزش ریزش سر ندهید اصلا ریزشی نداشته مگر قیمت خودروها واقعی است که ادعای ریزش دارید

  • شهرام شهرام (9 آذر 1399 ساعت 09:11)

    خوب حالا یه آدرسی یا شخصی معرفی کنید که با این قیمتها اتومبیل بخرم.
    من یکی لازم دارم سمند EF7 بنزینی
    با این قیمتی که هیچکی حاضر نیست بفروشه !!!!