1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. آغاز شمارش معکوس برای خداحافظی با تولید نیسان آبی!

آغاز شمارش معکوس برای خداحافظی با تولید نیسان آبی!

12 آذر 1399
  • 2

این روز‌ها سناریوی بدعهدی خودروسازان موضوع جدیدی نیست. مدتی پیش خبر عدم تحویل خودرو‌های ساندرو خبرساز شد، خودرو‌هایی که از سال ۹۷ ثبت نام شدند، اما به دلیل محدودیت‌های جدید در انبار خودروسازان ماند و متقاضیان از این رویه شاکی بودند.  

یکی از متقاضیان خرید خودرو ساندرو گفت:  خودرو ساندرو که قرار بود مرداد سال ۹۷ تحویل بدهند را هنوز نتوانستیم تحویل بگیریم. حتی دعوتنامه هم برایمان نیامده است.  

او گفت: مرداد سال ۹۸ به تعزیرات شکایت کردم تا آبان ۹۸ به شعبه ۹ تهران واگذار شده است، از آن تاریخ هیچ تماسی نشده است، هرچه زنگ میزنم می‌گویند خبر می‌دهیم. با شرایط کرونا مراجعه حضوری هم  ندارند. علت این عدم تحویل را نداشتن استاندارد لازم آلایندگی می دانند چرا که از سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست قانونی را گذاشته که خودروسازان باید از استاندارد یورو پنج برای خودروهای تولیدی استفاده کنند در حالی که خودروهای ساندرو از استاندارد یورو چهار استفاده می کنند.

این متقاضی ادامه داد: اکنون که سه سال است از ثبت نام خودرو ها می گذرد هیچ ارگانی پاسخگو نیست و ضرر زیادی کرده ایم. 

این موضوع تنها به ساندروهایی که در انبار پارس خودرو در حال خاک خوردن هستند خلاصه نمی شود بلکه تعداد زیادی از مشتریان هستند که هنوز در انتظار دریافت خودروهایی نظیر H30 کراس ، هایما اس ۷ و هایما اس ۵ ، سوزوکی گرند ویتارا و دنا پلاس توربو اتوماتیک هستند ولی برایشان نه دعوت نامه آمده و نه خبری مبنی بر دریافت خودروهایشان .

 

بیش از یک دهه است که کلانشهر‌های کشور بیش از گذشته آلودگی هوا را تجربه می‌کنند، آلودگی هوایی که نفس افراد حساس و غیر حساس را تنگ می‌کند. به دنبال این ماجرا‌ها سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش این مسئله با سازمان‌ها و نهاد‌هایی که در این موضوع دخیل هستند، جلساتی را برگزار کرد که نتیجه آن تصویب قانون هوای پاک در سال ۹۶ بود.

در یکی از ماده‌های این قانون به استاندارد آلایندگی خودرو‌ها اشاره شده است که بر اساس آن خودروسازان داخلی موظف هستند خودرو‌های تولید شده را از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا دهند. این قانون برای خودروسازان از ابتدای سال ۹۸ اجرا شد، اما با رایزنی‌ها و برگزاری جلساتی این موضوع یک سال به تعویق افتاد و محیط زیست از ابتدای سال ۹۹ مصمم‌تر از سال گذشته بر عملی شدن این موضوع پافشاری کرد.

سازمان محیط زیست در پایان سال ۹۸ اعلام کرد که از ابتدای سال ۹۹ خودرویی که مجهز به استاندارد یورو ۴ باشد شماره گذاری نخواهد شد و این قانون مشکلات زیادی را برای خودروهای ساندرو ایجاد کرد و تعداد زیادی از افراد را با مشکل رو به رو کرد.

1.jpg
اما حالا خبر‌هایی حاکی از توقف تولید وانت نیسان به گوش می‌رسد. خودرو‌هایی که تمام افراد جامعه از حضور آن در جاده‌ها وحشت داشتند، حالا این خودرو‌ها هم باید مجهز به استاندارد یورو پنج باشند تا پلاک شوند و از این رو حدود ۶ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازی سایپا انبار شده است ، با این وجود شرکت سایپا هنوز اقدام به فروش و پیش فروش این خودرو بدون در نظر گرفتن مشکل پلاک گذاری و آلایندگی زیاد این محصولات می کند . باید عنوان کرد که نه در ایران و نه در سایر کشورها خودرویی را نمی توان جایگزین وانت نیسان آبی کرد با این قیمت و با این مشخصات .


۶ هزار خودرو نیسان آبی در پارکینگ خودروسازان 

یک منبع آگاه گفت:  از زمانی که سازمان حفاظت محیط قانون استفاده از استاندارد یورو پنج را برای خودرو‌ها در نظر گرفت، مشکلاتی را برای خودروسازان و مردم ایجاد کرد. از سال گذشته الزام برای استفاده از استاندارد یورو پنج الزامی شد، اما اجرایی شدن این قانون از ابتدای امسال الزامی شد.

او بیان کرد: الزام در اجرای این قانون باعث شد خودرو‌های ساندرو تحویل مشتریان داده نشود، اما با رایزنی‌های صورت گرفته قرار شد که این خودرو‌ها با پلاک سال ۹۸ تحویل مشتریان داده شود. اما مجدد این قانون گذاشته شده مشکل خودرو‌های نیسان شده است و اکنون حدود ۶ هزار خودرو در پارکینگ وجود دارد.

3.jpg

یکی از خریداران خودرو نیسان گفت: بهمن سال  ۹۸ نیسان دوگانه آپشنال با موعد تحویل مرداد امسال، ثبت نام کردم. تا موعد تحویل دوبار افزایش قیمت به این خودرو خورد که با مکافات توانستیم مبلغ را تهیه کنیم.

او بیان کرد: قرار بود یک ماهه خودرو را تحویل دهند، بعد از یک ماه پیام دادند تحویل نیسان آپشنال به مشکل خورده است و جهت تسریع تحویل به نیسان معمولی تغییر مدل بزنید. در صورتیکه در همان زمان نیسان معمولی دوگانه هم پلاک نمی‌شد و مشکل داشت، اکنون سند و بیمه ماشین را تحویل داده اند، اما خود ماشین را تحویل نمی‌دهند و می‌گویند مشکل یورو پنج دارد.  

کیفیت پایین برخی از محصولات خودروسازی همواره از چالش‌ها و گلایه مندی‌ها مردم بوده است. موضوعی که رزم حسینی، وزیر صمت در اولین روز‌ها از آغاز مسئولیتش در وزارتخانه، به آن اشاره کرد و از بابت تولید خودرو‌های بی کیفیت طی چند دهه اخیر از مردم عذرخواهی کرد.


توقف تولید چند خودرو جدید تا پایان سال

نیره سادات پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه توقف تولید چند خودرو جدید تا پایان سال را خواهیم داشت،  گفت: چند مدل خودرو از استاندارد‌های لازم برخوردار نبودند لذا به تولیدکنندگان آنان اخطار‌های لازم داده شده است.

رئیس سازمان استاندارد ضمن حمایت و تشکر از رویکرد وزیر صمت گفت: ما خوشحالیم که مدیریت جدید در وزارت صمت به دنبال ارتقا کیفیت خودرو‌های تولید داخل هستند.

او با اشاره به اینکه رعایت استاندارد‌ها با ارتقا کیفیت محصولات رابطه مستقیم دارد، گفت: سازمان استاندارد به طور جدی پیگیر رعایت استاندارد‌ها ۸۵ گانه می‌باشد.

پیروزبخت با بیان اینکه هر محصول استاندارد‌های ۸۵ گانه را نداشته باشد، اجازه تولید نخواهد یافت گفت: بر همین اساس تولید پراید و پژو را متوقف کردیم.

او در ادامه با اشاره به تصمیمات جدید شورای عالی استاندارد گفت: چند مدل خودرو از استاندارد‌های لازم برخوردار نبودند لذا به تولیدکنندگان آنان اخطار‌های لازم داده شده است.  به این تولیدکنندگان تا پایان سال فرصت داده ایم تا استاندارد‌های ۸۵ گانه را رعایت کنند در غیر این صورت خط تولید آنان متوقف خواهند شد.

حالا خبر‌ها حاکی از آن است که شمارش معکوس برای پایان تولید نیسان آغاز شده است.

بهزاد اشجعی یکی از فعالان محیط زیست با بیان اینکه قرار است خودرو نیسان از رده خارج شود، گفت: طی تصمیمات صورت گرفته قرار است که خودرو نیسان از رده خارج شود و اکنون خودرو‌هایی که تولید می‌شود آخرین سری از این محصول خواهد بود.   

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نیسان‌های تک سوزی که هم اکنون ثبت نام می‌شوند مشخص نیست که پلاک شوند یا خیر؟، گفت: تمام تولیدات خودروسازی‌ها تا پایان سال پلاک خواهد شد و بعد از آن تولیدات متوقف خواهد شد. در صورتی که مدت های مدیدی می باشد که انواع محصولات تولیدی رنو در پارس خودرو مثل ساندرو معمولی ، ساندرو استپ وی ، ال ۹۰ و پارس تندر در حال خاک خوردن هستند.

اکنون سوالی که به وجود می‌آید این است که خودروسازی سایپا اقدام به ثبت نام خودرو‌های  نیسان تک‌سوز با لاستیک رادیال و نیسان دوگانه سوز با لاستیک رادیال کرده است که موعد تحویل این خودرو‌ها سال آینده خواهد بود، اما آیا این خودرو‌ها تحویل داده خواهد شد؟ آیا مجدد مردم باید منتظر عدم تحویل خودرو‌های ثبت نامی باشند؟

 

 



نظرات

  • ع. ک ع. ک (12 آذر 1399 ساعت 14:49)

    انشالله با توکل بر خدا موتورش را میذارن روی یه اتاق دیگه، مثل سرنوشت پیکان که در کمال پررویی اتاق پژو را وانت کردن‌ با موتور پیکان

  • محسن محسن (12 آذر 1399 ساعت 12:43)

    با سلام نیسان خودرویی قوی برای عموم مردم هست کم خرج با دوام که مردم با درامد کم از ان بهره می برند حالا هر خودرویی دیگر بیاید بعید است قیمت ان برای عموم مناسب باشد سه شاهکار خودرو تو ایران نیسان وانت- ماک تریلی- بنز ده تن و موتور سیکلت هوندا گفتند ماک ماشینی برای چند نسل