1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. فروش پژو پارس۳۰ میلیون زیر قیمت تولید!!! افزایش قیمت خودرو کافی نیست

فروش پژو پارس۳۰ میلیون زیر قیمت تولید!!! افزایش قیمت خودرو کافی نیست

17 اردیبهشت 1400
  • 3
  • 6144

سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره افزایش قیمت خودرو اعلامی شورای رقابت گفت: این که بازار روند نزولی دارد ربطی به قیمت کارخانه‌ای محصولات ندارد. روند نزولی قیمت‌ها در بازار به دلیل افزایش ثبات اقتصادی و انتظارات روابط بین‌الملل است. 

خودرو از سر هم بندی قطعات تولید می‌شود و باید قیمت قطعات بررسی شود. تورم بخشی را بانک مرکزی اعلام کرده که سال گذشته خودروسازان به چه میزان تورم تجربه کرده‌اند. شورای رقابت بر اساس این تورم اعلامی عدد را محاسبه کرده و بعد از کم کردن افزایش قیمت‌های قبلی به رقم اعلام شده، رسیده است.

او با تاکید بر این که تا به امروز تعلل شورای رقابت ضرر و زیان‌هایی را به خودروسازان تحمیل کرده است، گفت: این افزایش قیمت‌ها واقعا چاره کار خودروسازان نیست؛ اصلا فرمول  قیمت گذاری شورای رقابت و شیوه محاسبه قیمت جوابگوی مشکلات خودروسازها نیست. Ic که جزو قطعات خودرو است و همه خودرو سازان دنیا آن را از طریق واردات تامین می‌کنند از ۲ یورو به حدود ۲۵ یورو رسیده است. مس و ورق فولاد افزایش قیمت چشمگیری داشته است.

معمارباشی گفت: به جز خودرویی مثل کوئیک که با قیمت بازار متعادل شده‌اند در اغلب خودرو‌ها شرکت‌ها در حال زیان دادن هستند. امروز ایران خودرو مجبور به کاهش تیراژ تولید پژو پارس شده است ،چرا که روی هر خودرو پژو پارس حدود ۳۰ میلیون تومان ضرر می‌دهد. این زیان باعث می‌شود سبد محصولات تولیدی خود را به سمت محصولات با زیان کمتر سوق دهد و ممکن این خودرو‌ها در توان خرید همه مردم نباشد.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان کرد: از سال گذشته تعداد زیادی از پروژه‌های استاندارد را منوط به رفع مشکلات قیمت گذاری خودرو کرده بودیم و وعده حل این مشکل داده شده بود، اما امروز این شرکت‌ها با حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان مواجه است. آیا شورای رقابت الآن حاضر است در قبال این اختلاف و استاندارد‌های اجرایی نشده پاسخگو باشد و مسئولیت عقب افتادن پروژه‌های استاندارد سازی و توسعه محصول را بپذیرد؟

او اظهار کرد: پیشنهاد جهش تولید، افزایش تیراژ تولید و متعادل شدن قیمت‌ها طرحی بود که از طرح سازمان گسترش مطرح شد، اما امروز برای فروش محصول به قیمت تمام شده باید خواهش کنیم. تورم ۱۸ درصدی که بانک مرکزی اعلام می‌کند با آنچه که کف کارخانجات احساس می‌شود، متفاوت است. ادامه دار شدن این روند تعطیلی خودرو ساز‌ها و در نهایت آسیب جدی برای اقتصاد به همراه دارد.

 




نظرات

  • مجید چیلیس مجید چیلیس (17 اردیبهشت 1400 ساعت 18:21)

    این افزایش قیمتها جوابگوی مشکلات خودروسازان نیست؟؟ جابگو نیست بهروی شون ببرند بالا،کاری که از عهده هزار نفر برمیاد ندن دست پنج هزار کارگر ،یه ریزه توی دریافتی مدیراشون تغییرات بدن ، اینهمه املاک و پارکینگهاشون بفروشن جای انبار کردن خودرو، فقط باید از جیب مشتری تامین بشه؟؟؟

  • جوان بیکار جوان بیکار (17 اردیبهشت 1400 ساعت 02:51)

    هر کاری که خواستند خوردوسازان بر سر این ملت اوردن سالی ۱۲بار قیمت خودرو را بالا میکشند یه ادم دلسوزی نیست که به فکر مردم بیچاره باشه دست همه توی یه کاسه هست خدا را خوش نمیاد که اینقدر به مردم ظلم کنند بعد از مردم طلبکار هم باشند

  • مسعود مسعود (17 اردیبهشت 1400 ساعت 00:58)

    چه اصراری بر تولیدات این دو بنجل ساز تاریخ ایران وجود دارد؟