بررسی ایتالیایی تند و تیز بازار ایران؛ پرفروش‌ترین محصول آلفارومئو در جهان

30 مهر 14005:20
9 دقیقه


بررسی ایتالیایی تند و تیز بازار ایران؛ پرفروش‌ترین محصول آلفارومئو در جهان

قصد داریم در این مطلب به‌سراغ بررسی یک هاچ‌بک جذاب واقعا ایتالیایی برویم و مشخصات این خودرو را به‌چالش بکشیم. 

خودرویی که چندسالی در بازار کشور ما عرضه شد و به‌لطف ویژگی‌هایی همچون طراحی خاص و زیبا، مشخصات فنی مطلوب با شتاب بالا و مصرف سوخت کم، امکانات رفاهی کامل و قیمت رقابتی، آمار فروش نسبتا خوبی را ثبت کرد. این هاچبک پر قدرت و تند و تیز با برند ایتالیایی آلفارومئو ، جولیتا میباشد که مدل هایی از سال 2012 تا 2017 این خودرو به کشور ما را یافت.

جولیتا رقبای خیلی سرسختی را در بازار ایران ندارد و شاید مهمترین رقیب این خودرو سیتروین سی3 سایپا باشد که این خودرو هم از سال 1397 وارد بازار شده است . از خودروهای هم کلاس جولیتا هم می توان به ب ام و سری 1 اشاره کرد یا فولکس بیتل که اصلا در یک بازه قیمتی قرار ندارند.

56.webp
معرفی آلفارومئو جولیتا

هرچند نام جولیتا در دهه‌های گذشته نیز از سوی آلفارومئو برای خودروهایی در سگمنت‌های دیگر استفاده شده بود، اما آلفارومئو جولیتا هاچ‌بک موسوم به‌جولیتا تایپ 940 نخستین‌بار در سال 2010 معرفی شد و با مدل 2011 به‌بازار جهانی راه پیدا کرد. این خودرو با تغییرات جزئی حدود یک دهه روی خط تولید دوام آورد؛ اما طبق گفته مدیران آلفارومئو، باید تا پایان سال جاری میلادی با این ایتالیایی جذاب خداحافظی کنیم. درواقع آلفارومئو جولیتا نیز قربانی محبوبیت بی‌حدوحصر کراس‌اوورها در عصر حاضر شده است. چراکه حداقل در آینده نزدیک، شاهد نسل جدیدی از این خودرو نخواهیم بود و یک کراس‌اوور به‌نام آلفارومئو توناله جانشین آلفارومئو جولیتا خواهد شد.

آلفارومئو جولیتا تقریبا هم‌زمان با بازارهای جهانی و با مدل 2010 به‌کشور ما وارد شد. این زیباروی ایتالیایی را می‌توان به‌نوعی یک استثنا در بازار خودرو کشور محسوب کرد؛ زیرا تجربه نشان داده است که معمولا هاچ‌بک‌های گران‌قیمت توفیق چندانی در بازار خودرو ایران ندارند؛ اما آلفارومئو جولیتا موفق شد تا حدودی این قانون نانوشته را نقض و خریداران ایرانی نسبتا پرشماری را مجذوب خود کند. آلفارومئو جولیتا تنها محصول این خودروساز ریشه‌دار ایتالیایی بود که به‌صورت پیوسته و تا سال 2017 در بازار کشور ما عرضه شد؛ اما پس از آن، به‌دلیل ممنوعیت واردات خودرو، با بازار ایران خداحافظی و محل ملاقات با علاقه‌مندان خود را به‌بازار خودروهای کارکرده منتقل کرد!

51.webp
مشخصات فنی آلفارومئو جولیتا

آلفارومئو جولیتا با طیف وسیعی از پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و حتی گازسوز LPG در بازارهای اروپایی عرضه شده است؛ اما تمام آلفارومئو جولیتاهای موجود در بازار ایران، مجهز به‌یک پیشرانه 1.4 لیتری بنزین‌سوز و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه هستند. پیشرانه مذکور به‌لطف توربوشارژر و سیستم پیشرفته مالتی‌ایر (Multi Air) قادر است حداکثر قدرت 170 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 250 نیوتون‌متر را تولید کند. آلفارومئو جولیتا با این مجموعه فنی قادر است طی مدت‌زمان 7.8 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برساند و تا حداکثر سرعت 218 کیلومتر برساعت به‌شتاب‌گیری خود ادامه دهد. این هاچ‌بک 1290 کیلویی به‌ازای پیمایش هر 100 کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی، تنها به 5.9 لیتر سوخت نیاز دارد.

مشخصات فنی آلفارومئو جولیتا نکات جذاب زیادی دارد و هنگامی که کاپوت آلفارومئو جولیتا را باز می‌کنید، با نوشته Multi Air Turbo Benzina روی کاور پیشرانه مواجه خواهید شد. تکلیف Turbo Benzina که مشخص است و یادآوری می‌کند که با یک پیشرانه بنزین‌سوز مجهز به‌توربوشارژر روبه‌رو هستید. اما Multi Air به‌چه‌چیزی اشاره دارد؟ در سیستم مالتی‌ایر، سوپاپ‌های ورودی سوخت به‌موتور، از نوع شیرهای الکترومکانیکی هستند که زمان و میزان بازوبسته ‌شدن آن‌ها به‌صورت کاملا هوشمند و از طریق ECU کنترل می‌شود. دررانندگی‌های روزمره و عادی، این سوپاپ‌ها به‌میزان کمتری باز می‌شوند تا مصرف سوخت پیشرانه کاهش یابد؛ اما فشردن ناگهانی پدال گاز سبب می‌شود سوپاپ‌ها مدت‌زمان طولانی‌تری باز بمانند که نتیجه آن، شتاب‌گیری بسیار عالی خودرو است. 

55.webp

گیربکس آلفارومئو جولیتا نیز از نوع دوکلاچه است که شرکت آلفارومئو آن را با نام ALFA TCT )Twin Clutch Transmission) معرفی می‌کند. گیربکس‌های دوکلاچه دارای دو کلاچ مجزا هستند که یک کلاچ با دنده‌های زوج و کلاچ دیگر با دنده‌های فرد و دنده‌عقب درگیر است. این ساختار سبب می‌شود هنگام تعویض دنده، ارتباط پیشرانه و گیربکس قطع نشود و شاهد تعویض دنده‌های سریع‌تر و درنتیجه شتاب‌گیری بهتری باشیم.

درمشخصات فنی آلفارومئو جولیتا، سیستم فرمان چرخ‌دنده دوگانه فعال (Dual Pinion Active) است و عملکرد سیستم مذکور بدین صورت است که هنگام چرخش فرمان، چرخی که در قسمت درونی پیچ قرار دارد (چرخ موافق با جهت چرخش فرمان) به‌میزان بیش‌تری نسبت به‌چرخ مقابل می‌پیچد. همین نکته سبب می‌شود هندلینگ و چسبندگی خودرو به‌میزان قابل توجهی بهبود و شعاع گردش آن کاهش یابد.

در آلفارومئو جولیتا، سیستم تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode) سه‌حالته پیشرفته این خودرو، موسوم به‌آلفا DNA دیده می‌شود و DNA مخفف سه‌حالت تعریف‌شده برای این سیستم با نام‌های Natural، Dynamic و All Weather است که به‌ترتیب معادل حالات اسپرت، نرمال و برفی سایر خودروها هستند.
برخلاف سیستم‌های درایومد به‌کاررفته در برخی خودروهای آسیایی که تفاوت بین حالت‌های مختلف آن‌ها چندان محسوس نیست، با تغییر حالت در سیستم آلفا DNA، تقریبا تمام ویژگی‌های خودرو مثل حساسیت دریچه‌گاز، عملکرد فرمان، ترمزها و سیستم کنترل پایداری تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند تا علاوه‌بر ایجاد بیش‌ترین لذت رانندگی، ایمنی و پایداری خودرو نیز تضمین شود. وقتی خودرو درحالت Dynamic قرار داشته باشد، یک ویژگی ایمنی دیگر به‌نام سیستم پیش‌فعال‌سازی ترمزها (Pre-Fill) نیز وارد مدار می‌شود. سیستم مذکور با بازخوردهایی که از سیستم کنترل دینامیک خودرو (VDC) می‌گیرد، قادر است موقعیت‌های خطرناک را شناسایی و قبل از این‌که راننده پدال ترمز را فشار دهد، ترمزها را فعال کند.

کمپانی آلفارومئو از سیستم خاموش و روشن‌ شدن اتوماتیک خودرو در ترافیک (Stop & Start) نیز در آلفارومئو جولیتا استفاده کرده است. اگر این سیستم فعال باشد، پیشرانه هنگام توقف کامل به‌صورت اتوماتیک خاموش و با برداشتن پا از روی پدال ترمز مجددا روشن خواهد شد. اگر مسیر رفت‌وآمد روزمره شما در مناطق پرترافیک شهر باشد، سیستم Stop & Start می‌تواند به‌کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کمک شایانی کند.

54.webp
ایمنی آلفارومئو جولیتا

آلفارومئو جولیتا به‌عنوان یک خودرو به‌روز اروپایی در بخش ایمنی حتی نسبت به‌امکانات رفاهی نیز غنی‌تر ظاهر شده است و با مجهز شدن به‌انواع سیستم‌های کنترل پایداری در کنار شش عدد ایربگ، هوای سرنشینان خود و عابران پیاده را دارد. علاوه‌بر این، کلیپرهای ترمز مسابقه‌ای با برند بسیار معتبر برمبو (Brembo) نیز به‌صورت سفارشی روی برخی نسخه‌های آلفارومئو جولیتا نصب شده است که قدرت توقف بسیار عالی را به‌این خودرو می‌بخشد. آلفارومئو جولیتا طی این سال‌ها دو بار در موسسه Euro Ncap تحت آزمایش ایمنی قرار گرفته است. آزمایش اول در سال 2010 انجام و منجر به‌کسب پنج ستاره ایمنی شده؛ اما آزمایش دوم در سال 2017، تنها سه‌ستاره ایمنی را برای این خودرو به‌ارمغان آورده است. البته مغایرت نتایج این دو آزمایش، تنها به‌دلیل سخت‌گیرانه‌تر شدن استانداردهای ایمنی در این فاصله هفت‌ساله است و به‌هیچ‌عنوان به‌معنی تغییر در سطح استحکام آلفارومئو جولیتا و تضعیف وضعیت ایمنی این خودرو نیست.

52.webp
جمع‌بندی بررسی مشخصات فنی آلفارومئو جولیتا

در بخش پایانی بررسی مشخصات فنی آلفارومئو جولیتا، می‌توان گفت که این هاچ‌بک معروف ایتالیایی، نقاط قوت بسیاری همچون امکانات رفاهی و ایمنی کامل، طراحی زیبا و رانندگی لذت‌بخش را با یک قیمت نسبتا معقول عرضه می‌کند؛ اما درمقابل، حساسیت و عدم‌سازگاری ویژگی‌های فنی با شرایط ایران، خدمات پس‌ازفروش نه‌چندان گسترده و قیمت گران لوازم‌یدکی این خودرو و از همه چیز مهمتر بازار فروش نه چندان مناسب برای نسخه های کارکرده این خودرو از جمله مواردی هستند که خرید آلفارومئو جولیتا را با ریسک همراه می‌کنند.

اگر شرکت آلفا موتور در خدمات پس از فروش و عرضه قطعات یدکی اورجینال این خودرو با قیمت مناسبی اقدام می کرد و تبلیغات بهتر و گسترده تری را انجام می داد و با توجه به وجود نداشتن هیچی رقیبی دربازار ایران جولیتا می توانست جایگاه خیلی بهتر و بالاتری را در بازار خودروی ایران کسب نماید.

مطلب آموزشی و فنی
اخبار اقتصادی