1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دلیل افزایش قیمت 3 میلیون تومانی پراید چیست؟

دلیل افزایش قیمت 3 میلیون تومانی پراید چیست؟

9 آبان 1400
  • 1

قیمت پراید دربازار آزاد حدود 3 میلیونتومان طی 10 روز اخیر رشد داشته است و این رشد قیمت با توجه به وضعیت کنونی بازار خودرو و رکود سنگینی که در بازار حاکم شده است کمی قابل تامل می باشد.

برای بررسی دلایل این افزایش قیمت با توجه به اینکه قیمت ارز و دلار تقریبا ثبات نسبی داشته است به شرایط بازار باید نگاهی دقیق تر داشته باشیم. شاید مهمترین دلیل رشد قیمت پراید بیشتر جنبه روانی داشته باشد تا دلایل منطقی ولی موضوعی که از کنار آن نمی توان به سادگی رد شد این است که با توقف تولید این خودرو از تیرماه سال 1399 هر چه به جلو پیش برویم قطعا از تعداد نسخه های صفر کیلیومتر این خودرو کاسته خواهد شد و با کمیاب شدن آن احتمال افایش قیمت آن باز وجود خواهد داشت.

4.jpg
از طرفی هنوز هم ارزانترین خودروی صفر کیلومتر بازار پراید 131 می باشد و با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی در کشور یقینا تقاضای خرید برای این خودرو همچنان بالا است و با بودجه حدود 140 میلیون تومان خرید این خودرو با توجه به معایب زیادی هم که دارد باز هم به صرفه تر می باشد.

در کنار این دلایل، علت های دیگری را هم می توان ذکر کرد که به وضعیت کلی بازار خودرو در کشور مربوط می باشد. خودروسازان در عرضه مناسب خودرو به بازار خوب عمل نمی کنند و وجود خودروهای ناقص در کف کارخانه ها به جای حضور در بازار گواه این شاهد است. وقتی عرضه مناسب نباشد به تبع آن تقاضای کاذب در بازار ایجاد می شود و بالا رفتن تقاضا در زمان کمبود عرضه منجر به بالار رفتن قیمت می شود، هر چند که بازار در رکود باشد و تقاضای واقعی در بازار وجود نداشته باشد.

به عنوان مثال وقتی عرضه محصولات سایپا به خصوص خودروهای ارزان قیمت این شرکت نظیر ساینا و تیبا به بازار کم می شود (چند ماهی است که فروش فوق العاده محصولات سایپا به خودروهای کوییک و انواع وانت این شرکت محدود شده است و از تیبا معمولی و ساینا معمولی خبری نیست) تقاضا برای این خودروها بالا می رود و با رشد قیمت این خودرو که به مراتب ارزش خرید بیشتری را نسبت به پراید 131 دارد توجهات مجددا سمت پراید بر می گردد و چرخه دوباره تکرار می شود: رشد تقاضا ، عرضه نامناسب نتیجتا رشد قیمت را باعث می شود.

منبع car.ir


نظرات

  • علی علی (9 آبان 1400 ساعت 08:14)

    بی عرضگی مسئولین .