ارائه فرمول بورس برای بورسی شدن خودروهای داخلی

15 آبان 14009:26
4 دقیقه


ارائه فرمول بورس برای بورسی شدن خودروهای داخلی

عرضه خودرو در بورس با قیمت گذاری ازرش محصولات داخلی طی معاملات روزانه یک روش برای بفروش رساندن خودروهای داخلی می باشد و ادامه روش فعلی یعنی تعیین قیمت در شورای رقابت یا سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، دوراهی صنعت خودرو برای رهایی از زیانهای انباشته فراوان خودروسازان می باشد. وزارت صمت به عنوان تصمیم گیرنده نهایی هنوز در سردرگمی به سر میبرد و می داند انتخاب هر یک از دو راه طبعات خاص خود را به همراه دارد.

پیشنهادی که اخیرا در حال مطرح شدن می باشد این است که برخی از خودروها را در بورس عرضه کنیم من جمله محصولات خودروسازان خصوصی و برخی دیگر که تاثیر مستقیم بر زندگی و وضعیت اقتصاد جامعه را دارد همچنان در شورای رقابت و یا هر سازمان دیگری با فرمول جدید ارزش گذاری بشود.

در روزهایی که مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار پروژه لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو را دنبال می‌کنند، خبر می‌رسد مذاکراتی نیز بر سر عرضه برخی خودروها در بورس کالا شکل گرفته است.

بنابر گفته معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران، خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری {دستوری} نیستند منعی برای عرضه در بورس کالا ندارند. جواد جهرمی با بیان اینکه خودروهای داخلی به دو بخش تقسیم می‌شوند، می‌گوید: بخش اول، خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت و تحت نظارت دستگاه‌های دولتی قرار دارند و بخش دیگر نیز خودروهای غیر مشمول را شامل می‌شود. به گفته وی، مذاکراتی برای عرضه برخی خودروها (آنهایی که مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند) در بورس کالا با گروه بهمن و ایران‌خودرو انجام شده است. 

 اظهارات وی در شرایطی است که تقریبا از یک سال و نیم پیش طرح عرضه خودرو در بورس توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی دنبال می‌شود، با این حال این طرح فعلا مسکوت مانده و مشخص نیست سرنوشت آن چه خواهد شد. در این طرح، قرار است فروش خودروهای داخلی، به بورس کالا محدود و شورای رقابت نیز مسوولیت تعیین قیمت پایه خودروها را بر عهده داشته باشد. طرح موردنظر البته نه تنها نظر مثبت دولت را به دنبال نداشته، بلکه با مخالفت جدی مسوولان بورس نیز مواجه شده است. از آنجا که ریشه‌های قیمت‌گذاری دستوری در این طرح دیده می‌شود‌(تعیین قیمت توسط شورای رقابت)، بورسی‌ها مخالف عرضه خودرو در بورس کالا البته با شیوه مدنظر مجلس شورای اسلامی هستند. 

این در حالی است که به نظر می‌رسد مسوولان بورس اتفاقا تمایل به بورسی شدن خودرو دارند، منتها بدون قیمت‌گذاری و با فرمول مخصوص خود.  طبق گفته معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران، قرار است گروه بهمن خودرو (یکی از خودروسازان بزرگ بخش خصوصی) مدارک و مستندات خود را ارائه کند و به محض پذیرش، محصولات این شرکت در بورس کالا عرضه شوند. جهرمی این را هم گفته که با ایران‌خودرو نیز درباره عرضه تارا و هایما در بورس کالا مذاکره شده است.  ایران خودرویی‌ها هنوز واکنشی به این ماجرا نشان نداده‌اند، اما رئیس سازمان فروش و خدمات پس از فروش گروه بهمن اعلام کرده «درباره عرضه خودرو در بورس کالا تاکنون هیچ تصمیمی در هیات‌مدیره این شرکت اتخاذ نشده است».

  هرچه هست، با توجه به اظهارات جهرمی، به نظر می‌رسد بورسی شدن خودرو، پیش از تعیین سرنوشت طرح مجلس شورای اسلامی کلید خورده و با توجه به اینکه خودروسازان چندان موافق طرح نمایندگان نیستند، امکان دارد پیش‌دستی کرده و برخی خودروهای خود را روانه بورس کالا کنند. بنا به گفته معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران، با عرضه خودرو در بورس کالا، فاصله‌ قیمت بین بورس و بازار نصیب خودروساز می‌شود و این باعث شفاف شدن فرآیند فروش خواهد شد. در نظر گرفتن این مزیت در حالی است که طبق طرح مجلس، ما‌به‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس و بازار، به حسابی ثالث واریز می‌شود و قرار نیست تمام و کمال در اختیار خودروسازان قرار گیرد.

اخبار اقتصادی
خودروسازان داخلی