1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. آشنایی با عادت‌های بدی که می‌توانند به خودروی شما آسیب جدی وارد کند!

آشنایی با عادت‌های بدی که می‌توانند به خودروی شما آسیب جدی وارد کند!

4 دی 1400
  • 0

طرز نگهداری و استفاده از خودرو جزو مهمترین عواملی است که مستقیم بر سلامت و طول عمر یک خودرو تاثیر خواهد داشت. دانستن اینکه چه عوامل و نکاتی می تواند آسیب جدی به خودرو وارد کند و دوری از این موارد حتی از نحوه رانندگی و رسیدگی به یک خودرو می تواند در افزایش عمر مفید خودروی شما موثرتر باشد.

از نظر آماری، اکثر خودروها بدون اینکه تصادفی شدید داشته باشند به پایان عمر خود می‌رسند. این خودروها به تدریج به حالت اوراقی می‌رسند، یعنی زمانی که هزینه تعمیر آن‌ها بیش از ارزش واقعی‌شان باشد. این پدیده را می‌توان داروینیسم خودرویی یا مصرف‌گرایی افسارگسیخته دانست. به‌هرحال می‌توان این سیکل ناخوشایند را به تعویق انداخت و برای این کار باید برخی قدم‌های کوچک و ساده را بردارید تا خودروی شما در وضعیت خوبی باشد. در ادامه شما را با چیزهایی آشنا می‌کنیم که در صورت دوری از آن‌ها شاهد طول عمر بالای خودروی خود خواهید بود. با ما همراه باشید.

رانندگی با چراغ روغن روشن

برخی چراغ‌های هشدار وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را نادیده بگیرید اما چراغ روغن قرمز از این دسته نیست. اگر این چراغ در زمان رانندگی روشن شد سریعاً خودرو را متوقف کرده و میزان روغن موجود را بررسی کرده و در صورت نیاز مقدار کافی روغن را به خودرو اضافه کنید. اگرچه وجود خطا در سیستم‌های الکترونیکی می‌تواند دلیل روشن شدن این چراغ باشد اما احتمال افت فشار روغن و یا کم کردن روغن پیشرانه نیز را نباید دور از ذهن دانست.

تمام شدن بنزین

تمام شدن بنزین باک می‌تواند باعث ورود ذرات کوچک به سیستم سوخت‌رسانی شود. در بهترین حالت شما باید فیلترهای سوخت را تعویض کنید اما در بدترین سناریو مجبور به پرداخت هزینه سنگین به منظور تعمیر و تعویض سیستم تزریق سوخت خواهید شد. بهتر است اجازه روشن شدن چراغ کمبود بنزین در باک را نداده و همواره سوخت کافی در باک را داشته باشید.

نگه داشتن طولانی‌مدت خودرو زیر چادر

نگه داشتن کوتاه‌مدت خودرو زیر چادر اشکالی ندارد اما نباید این را به یک عادت تبدیل کرد. چادرهای خودرویی رطوبت را حفظ می‌کنند و بنابراین به بدنه آن آسیب می‌رسانند. به همین خاطر بهتر است خودرو را در پارکینگ سرپوشیده نگه دارید. اگر خودروی شما قدیمی است، پارک کردن آن در فضای مرطوب باعث خوردگی بدنه خواهد شد.

عدم توجه به بیشتر شدن خوردگی و زنگ‌زدگی بدنه

مهم نیست که شما مالک یک سوبارو باشید یا پورشه چراکه دیر یا زود خودروی شما با زنگ‌زدگی و خوردگی در بدنه مواجه خواهد شد. در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به تعمیر این موارد کنید. شاید دیدن یک نقطه زنگ‌زده زیر کف‌پوش سمت راننده مشکل خاصی نباشد اما در صورت گذشت زمان شاهد گسترش آن و صرف هزینه بالاتر برای تعمیر خواهید بود.

بنزین زدن به خودروی دیزلی و بالعکس

خودروها هر روز پیشرفته‌تر می‌شوند اما هیچ خودرویی وجود ندارد که بتواند هم‌زمان از سوخت بنزین و گازوئیل استفاده کند. تحت هیچ شرایطی از این سوخت‌ها به‌صورت جایگزین یا اشتباهی استفاده نکنید. اگر به‌صورت تصادفی از سوخت بنزین یا گازوئیل در خودروی خود استفاده کردید استارت نزدید چراکه حتی چرخاندن سوئیچ موجب رسیدن سوخت به پیشرانه شده و هزینه تعمیر آن سر به فلک خواهد زد.

نادیده گرفتن سرویس‌های نگهداری

هر خودرویی نیازمند سرویس‌های ساده بوده اما شاید دوره‌های تعویض روغن و فیلترهای هر خودرو با خودروی دیگر فرق داشته باشد. برای یافتن زمان تعویض روغن پیشرانه خودروی خود دفترچه راهنمای آن را بخوانید. قطعاً تعویض دیرهنگام روغن‌ها و فیلترها در درازمدت آسیب جبران‌ناپذیری به خودروی شما وارد خواهد کرد.

نادیده گرفتن نشتی‌ها

همواره زیر خودروی خود را نگاه کنید تا از نبودن نشتی روغن و مایعات اطمینان حاصل کنید. اگر نشتی را مشاهده کردید منشأ آن را پیدا کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع آن اقدام کنید. روغن و ضدیخ معمول‌ترین نشتی خودروها بوده و خطرناک‌ترین آن‌ها نیز نشت روغن ترمز می‌باشد.

گذاشتن پا روی پدال کلاچ

اگر خودروی شما دارای گیربکس دستی است بهترین راه برای از بین بردن کلاچ آن نگه داشتن پا روی کلاچ می‌باشد. زمانی که دنده‌ها را تعویض نمی‌کنید پا را از روی کلاچ بردارید زیرا حتی کوچک‌ترین تماس و فشار پا با کلاچ باعث اتمام و فرسودگی آن خواهد شد.

رها کردن طولانی‌مدت خودرو در یک مکان

خودروها برای استفاده عادی و روزمره طراحی شده‌اند و رها کردن طولانی‌مدت آن‌ها می‌تواند آسیب زیادی را به آن‌ها وارد کند. این کار به موم‌های محافظتی بدنه آسیب‌ زده و باعث نشتی می‌شود. در این صورت آب و مواد دیگر می‌تواند وارد بدنه و کابین شود. نور خورشید نیز باعث استهلاک قطعات کابین همچون داشبورد و پوشش صندلی‌ها می‌شود.

یدک کشی و بکسل بیش از حد استاندارد

هرگز خودروها یا محموله‌های فراتر از ظرفیت یدک استاندارد خودروی خود را بکسل نکنید چراکه این کار می‌تواند باعث آسیب قوای محرکه، سیستم تعلیق و حتی شاسی شود. تمامی خودروها حتی اسمارت فورتو هم می‌توانند تریلرهای کوچک را بکشند اما باید حداکثر ظرفیت یدک کشی آن‌ها را در نظر گرفت.

استفاده از روغن پیشرانه اشتباه

پیش از ریختن روغن در پیشرانه نگاهی به دفترچه راهنمای خودروی خود داشته باشید. اگرچه برند روغن انتخابی اهمیت چندانی ندارد اما مطمئن شوید روغن انتخابی شما ویسکوزیته مناسب داشته باشد. استفاده از روغن اشتباه یا بی‌کیفیت باعث آسیب پیشرانه خواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید نوع روغن موردنیاز خودروی شما می‌تواند به دمای محیط نیز بستگی داشته باشد. همچنین اگر خودروی شما نیازمند روغن سنتتیک است پس از آن استفاده کنید.

استفاده از نقاط جک اشتباه

اکثر خودروها دارای دو نقطه جک در هر طرف هستند که یکی پشت چرخ جلویی و دیگری جلوی چرخ عقبی است. این نقاط جک زنی از استحکام کافی برای نگه داشتن وزن خودرو بوده و بنابراین اگر نیازمند جک زدن بودید باید از این نقاط استفاده کنید. جک زدن در جایی به غیر از این محل‌ها می‌تواند باعث آسیب رسیدن به پانل‌های بدنه و کف خودرو شود.

عدم اضافه کردن ضدیخ به سیستم خنک‌کننده

سیستم خنک‌کننده خودرو را فقط با آب پر نکنید. آب در زمستان یخ زده و باعث مشکلات زیادی خواهد شد. می‌بایست از ضدیخ و ضد جوش مناسب خودروی خود استفاده کرده و در صورت نیاز آن را با میزان مناسبی از آب مخلوط‌ کنید. شما این اطلاعات را می‌توانید در دفترچه راهنمای خودروی خود پیدا کنید.

باز گذاشتن پنجره‌ها در زمان بارندگی و طوفان

به‌جز برخی استثناها، نباید آب وارد کابین شود. باز گذاشتن پنجره‌ها یا سانروف در زمان بارش باران و طوفان می‌تواند باعث آسیب پوشش صندلی‌ها، کف‌پوش‌ها و تریم ها و همچنین سیستم‌های برقی همچون شیشه‌برقی‌ها شود.

رانندگی با پیشرانه داغ کرده

اگر پیشرانه شروع به داغ کردن کرد سریعاً خودرو را متوقف کنید. آمپر آب خودرو به شما خواهد گفت که در صورت وجود مشکل باید توقف کنید هرچند در برخی خودروها بجای آمپر آب چراغ هشدار وجود دارد. اگر در ظاهر مشکلی وجود ندارد خودرو را از نظر وجود بوی غیرعادی یا دود بررسی کنید. ما افسانه‌های درست و غلط زیادی را درباره داغ کردن پیشرانه‌ها شنیده‌ایم. برخی مدعی هستند سریع‌تر راندن باعث خنک شدن پیشرانه می‌شود درحالی‌که برخی افراد هم می‌گویند روشن کردن بخاری باعث کاهش دمای پیشرانه می‌شود. این ترفندها گاهی جواب می‌دهد اما بهترین نکته توقف خودرو، پیدا کردن مشکل و سعی در رفع آن خواهد بود.

رانندگی در آب عمیق

راندن یک خودروی شهری استاندارد در آب‌های عمیق اصلاً توصیه نمی‌شود زیرا ریسک از کار افتادن پیشرانه وجود دارد. در نظر داشته باشید که اکثر شاسی بلندهای بازار نیز مجهز به ویژگی‌های آفرود سنگین نیستند. تنها راه ایمن برای عبور از یک رودخانه کم‌عمق تجهیز خودرو به اسنورکل کارا و سایر تجهیزات آفرود است.

انتخاب دنده‌عقب در زمان حرکت رو به جلو

تا زمانی که خودرو به‌صورت کامل متوقف نشده دنده‌عقب را انتخاب نکنید. انجام این کار می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به گیربکس وارد کند. این موضوع در خودروهای اتوماتیک جای نگرانی کمتری دارد مخصوصاً اگر خودرو از مدل‌های جدید باشد اما در خودروهای گیربکس دستی این کار ممکن است خسارات زیادی را در پی داشته باشد.

ایجاد تغییرات زیاد در خودرو

صنعت تیونینگ بخش پررنگ دنیای خودرو بوده و قطعات زیادی نیز در بازار وجود دارند اما باید در انجام این کار زیاده‌روی نکرد. اگرچه استفاده از سیستم صوتی ارتقا یافته تأثیر چندانی روی قیمت خودروی شما نخواهد گذاشت اما تغییراتی همچون حذف دستگیره درب‌ها می‌تواند خریداران را فراری دهد.

استفاده از قطعات ارزان‌قیمت

استفاده از قطعات ارزان‌قیمت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها فریبنده به نظر می‌رسد مخصوصاً اگر خودروی شما به اواخر عمر خود رسیده باشد اما این کار هرگز توصیه نمی‌شود. در بهترین حالت قطعات ارزان‌قیمت زودتر از قطعات باکیفیت خراب می‌شوند. در بدترین حالت نیز ایمنی خودرو تحت تأثیر قرار می‌گیرد که شاید خسارات جبران‌ناپذیری به شما و خودرو وارد کند.

اهمیت ندادن به خودرو

صرف‌نظر نوع رانندگی تهاجمی یا بی حاشیه و آرام، فراموش نکنید که خودرو هم یک وسیله بوده و نیازمند اهمیت دادن و دقت است. اگر مطمئن نیستید که فورد فوکوس شما می‌تواند از مسیری گل‌آلود عبور کند یا خیر پس آن را امتحان نکنید. زنده کردن لوئیس همیلتون درونتان در ب ام و سری ۳ هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد اما به خاطر داشته باشید که جاده فقط مختص شما نیست و در رانندگی باید از خود گذشتگی داشته باشید.

منبع پدال


نظرات