1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تنها راهکار لغو قرعه‌کشی در خودروسازان فروش خودرو در حاشیه بازار است

تنها راهکار لغو قرعه‌کشی در خودروسازان فروش خودرو در حاشیه بازار است

8 دی 1400
  • 2

ابداع طرح قرعه کشی در فروش محصولات دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا در زمان خود به عنوان منطقی ترین و کارآمدترین طرح در رساندن خودرو به دست مصرف کننده نهایی معرفی و اجرا شده بود، هم اکنون از آن به عنوان معضل بزرگ خودروسازان و دلیلی بر توزیع رانت در جامعه یاد می شود. حتی کار به جایی رسید که از اسامی دیگری مثل لاتاری و توزیع رایانه خودروساران برای آن در سطح کشور استفاده می کنند.  در حال حاضر کارشناسان و مدیران این دو خودروساز به دنبال راه حلی برای این مشکل هستند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: حذف قرعه‌کشی خودرو به دلیل وجود نقدینگی سرگردان در جامعه امکان‌پذیر نیست اما در صورت صدور مجوز فروش در حاشیه بازار و تولید روزانه هر کدام از دو شرکت ایران خودرو و سایپا به 2 هزار و 500 دستگاه امکان‌پذیر است.

احمد نعمت بخش به دنبال تاکید مجدد وزیر صمت بر برقراری تناسب میان عرضه و تقاضا در سال آینده و حذف قرعه‌کشی اظهار داشت: متاسفانه کاهش تقاضای کاذب و حذف رانت از بازار خودرو حتی در صورتی که تیراژ تولید خودرو افزایش بیابد، به دلیل وجود 4 میلیون میلیارد تومان نقدینگی سرگردان بعید به نظر می‌رسد، مگر اینکه زمینه تک نرخی شدن خودرو فراهم شود. البته وزیر صمت تاکنون درباره اقدامات و راهکارهایی که می‌تواند خودرو را به سمت تک نرخی شدن سوق دهد، سخنی نگفته است.

وی صدور مجوز فروش در حاشیه بازار را تنها راهکار تک نرخی شدن خودرو اعلام کرد و افزود: در طرح فروش فوق‌العاده‌ای که در آذر ماه به اجرا گذاشته شد، بیش از 5 میلیون نفر برای بیش از 10 هزار دستگاه خودرو ثبت‌نام کردند و این وضعیت مشابه بلیت بخت‌آزمایی، فرصتی را برای برندگان فراهم ساخته تا خودروی موردنظر را با سود کلان در بازار به فروش برسانند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران معتقد است: به دلیل وجود نقدینگی سرگردان در جامعه روش قرعه‌کشی همچنان ادامه خواهد داشت، اما در صورت صدور مجوز فروش خودرو در حاشیه بازار البته مشروط به پرداخت 20 هزار میلیارد تومان تحت عنوان وام یا کمک زیان ناشی از قیمت‌های تکلیفی به شکل متساوی به دو شرکت ایران خودرو و سایپا تا در اختیار قطعه‌سازان قرار بگیرد تا قطعات موردنیاز خطوط تولید خودرو با سرعت بیشتری تامین شده و بدین ترتیب تولید روزانه هر کدام از دو شرکت ایران خودرو و سایپا به 2 هزار و 500 دستگاه می‌رسد و شرط دیگر نیز همراهی صدا و سیما و مطبوعات است.

نعمت بخش در ادامه بیان کرد: فروش خودرو در حاشیه بازار موجب حذف تدریجی تقاضای کاذب از بازار خودرو و افت هفتگی 5 میلیون تومانی قیمت‌ها در بازار شده و ظرف سه ماه خودرو تک نرخی شده و بدین ترتیب رانت موجود در بازار از بین می‌رود و آن زمان است که خودروسازان باید ضمن اقدام در جهت ارتقای کیفیت، برای فروش محصولات خود در برابر مردم و خریداران فرش قرمز پهن نمایند.

وی تصریح کرد: اکنون خریداران واقعی خودرو 20 درصد و 80 درصد از تقاضای موجود را نیز سرمایه‌گذار و دلالان تشکیل می‌دهند، اما اگر خودرو تک نرخی شود، دیگر نیازی به ادامه شیوه قرعه‌کشی نیست و توقف زیان‌دهی خودروسازان و در مقابل سودآوری تولید و تمرکز بر روی ارتقای کیفیت و توسعه محصول اتفاق می‌افتد در حالی که اکنون دلالان به طور رایگان از بازار خودرو منتفع می‌شوند و مالیاتی نیز به دولت نمی‌پردازند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان در این باره شهامت در تصمیم‌گیری نشان دهند و مدبرانه وارد عمل شوند، زیرا غیر از فروش در حاشیه بازار راهکار دیگری برای لغو قرعه‌کشی وجود ندارد.



نظرات

  • علی علی (10 دی 1400 ساعت 17:39)

    بعد مدتها یه نفر راهکار درست داد . تنها راه خارج شدن از این وضعیت همین راه است .‌.

  • Ali Ali (9 دی 1400 ساعت 07:42)

    سالاد ماست دوغ نوشابه چیز دیگه‌ای میل ندارین؟!
    چقدر پر رو و وقیح...
    هم قیمت بشه حاشیه بازار که یعنی انواع پژو پارس و سمند بی‌کیفیت و نا ایمن ۲۵ سال پیش بشه ۳۰۰ میلیون!
    هم دولت ۲۰ هزار میلیارد تومن تسهیلات بی‌زبون رو بریزه تو حلقوم این گاریسازان تا با قدرت به حیات نکبت‌بار خودشون ادامه بدن...
    حیف یک ریال کمک دولت به شماها که فقط به فکر کسب منافع خودتون هستید و کوچکترین ارزش و احترامی برای مصرف کننده قائل نیستید.
    ای خدا بشه این مذاکرات به نتیجه برسه و مضیقه ارزی برطرف بشه، اونوقت هم دلار کمی کاهشی میشه و هم واردات خودرو میتونه آزاد بشه.
    ببینم اونموقع کدوم .... میره ۱۴ هزار دلار بده بابت تارای مسخره!