تارا اتوماتیک طراحی ظاهری مشابه تیپ دنده ای دارد و تنها تفاوت آن ها در وجود رینگ های 16 اینچی آلومینیومی به جای رینگ های 15 اینچی فولادی است. با وجود داشتن پلتفرم یکسان با پژو 301، ایران خودرو تلاش کرده تا ظاهر خودرو تارا اتومات را کاملا متفاوت طراحی کند و در این امر نیز موفق بوده. البته این موضوع چندان خبر خوبی به شمار نمی رود زیرا برعکس پژو 301 که خودرویی جمع و جور با طراحی مینیمال بود، تارا با همان ابعاد طراحی بسیار اغراق آمیز با خطوط شکسته و حجیم دارد که هیچ تناسبی با سایز خودرو در آن مشاهده نمی شود.
در نمای جلو ماشین تارا اتوماتیک اولین مسئله ای که جلب توجه می کند چراغ های کشیده و کاسه ای تارا اتوماتیک هستند که برای ابعاد بدنه کاملا بزرگ به نظر می رسند. جلو پنجره مشکی رنگ با خط های افقی نیز طرحی دمده دارد و بهتر بود ایران خودرو برای یک ماشین تولید 2021 از طرح مدرن تری برای جلو پنجره استفاده می کرد. ورودی هوای سپر نیز در پایین طرحی مشابه جلو پنجره دارد و در اطراف آن چراغ های مه شکن و دی لایت ها قرار گرفته اند.
نمای کناری تارا اتوماتیک نیز کاملا با بی سلیقگی و بی هیچ تناسبی طراحی شده؛ یک خط برجسته از روی چراغ جلو تا روی چراغ عقب امتداد یافته و یک خط دیگر از سپر عقب تا روی درب ها آمده که نمای جانبی را بسیار اغراق آمیز و شلوغ کرده اند. رینگ های 16 اینچی با ابعاد بدنه و گلگیر ها متناسب اند اما طرح حجیم آن ها به مانند خطوط بدنه همچنان با سگمنت خودرو غریب است. به جز این موارد، در نهایت بی ظرافتی، ستون B خودرو همرنگ بدنه است که به خصوص در رنگ های روشن کاملا توی ذوق می زند.
در نمای عقب، ماشین تارا اتوماتیک با چراغ های یک تکه به هم پیوسته احتمالا متفاوت ترین خودروی ساخت ایران است. البته همچنان این تفاوت ها به معنای زیبایی نیستند؛ چراغ های عقب تارا اتوماتیک مانند تک تک اجزای دیگر برای بدنه اش بزرگ هستند و به غیر از آن، گرافیک داخلی آن ها موجب می شود تا در شب مجبور باشیم به جای یک خودروی خاص، به یک افتضاح نورانی نگاه کنیم! به هر حال امیدواریم که ایران خودرو با تغییر گرافیک چراغ های عقب اقدام به نجات محصول خود و چشمان رانندگان خودرو های پشت سر تارا اتومات کند، بجز مواردی که در مورد چراغ های عقب گفته شد، می توان گفت که سایر اجزای نمای عقب تارا اتوماتیک تقریبا اوضاع بهتری دارند و ساده تر طراحی شده اند. روی درب صندوق یک برآمدگی عضلانی به موازات چراغ عقب کشیده شده، سپر عقب نیز تقریبا ساده است و تنها یک دیفیوزر بخش پایینی آن را در بر گرفته.
کابین و فضای داخلی
در داخل کابین خودرو تارا اتوماتیک اوضاع بسیار خوب است! متاسفانه یا خوشبختانه ایران خودرو وقت چندانی برای طراحی داخل کابین تارا اتومات نگذاشته و تقریبا همان داشبورد و رودری های پژو 301 را با اندکی تغییرات به کار برده. این مسئله به این معناست که تارا اتوماتیک یک کابین ارگونومیک با طراحی مناسب دارد. فرمان خودرو از نوع 3 شاخه و D کات است که پیشتر در تولیدات ایران خودرو ندیده بودیم.
همچنین دکمه های کروز کنترل و کنترل سیستم صوتی روی این فرمان به چشم می خورند. داشبورد تارا از جنس پلاستیک خشک است و در کنسول میانی آن سیستم مولتی مدیا قرار گرفته، پایین تر از آن سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک قرار گرفته و سپس در بالای دسته دنده کلید های شیشه بالابر و جا لیوانی قرار دارد. صندلی های تارا اتوماتیک پوشش چرمی دارند و در هر دو ردیف نیز فضای سر و پای مناسبی برای سرنشینان خودرو در نظر گرفته شده. صندوق عقب تارا نیز با 640 لیتر فضا کاملا مناسب سفر های خانوادگی است.
مشخصات فنی
تارا اتوماتیک از یک موتور 1.6 لیتری بهره می برد که 4 سیلندر و تنفس طبیعی است. این موتور که با کد TU5P یا EC5 شناخته می شود می تواند 113 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 144 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید کند. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود و تارا اتوماتیک را طبق اطلاعات اعلامی ایران خودرو طی 13 ثانیه از سرعت 0 به 100 می رساند.
تارا اتوماتیک در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی بهره می برد. همچنین ترمز های خودروی تارا اتومات در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی هستند که به سیستم های کمکی نظیر ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی اضطراری (EBA) نیز مجهزند. مصرف سوخت این خودروی 1190 کیلوگرمی در یک سیکل ترکیبی شهر و جاده 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش اعلام شده است.
امکانات ایمنی و رفاهی
تارا اتوماتیک به 4 ایربگ مجهز است که شامل ایربگ راننده، سرنشین جلو و جانبی های جلو هستند. این خودرو به طور مستقیم در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده اما به دلیل داشتن پلتفرم و اتاق مشترک با پژو 301، می توان ادعا کرد که این خودرو 3 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ دارد و نسبت به سایر خودرو های تولید داخل یک خودروی ایمن و قابل اطمینان محسوب می شود.
طبق ادعای سازنده تارا اتوماتیک از ورق Dual Phase در بدنه خود استفاده می کند که باعث استحکام بیشتر خودرو می شود. همچنین وجود سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS) و سیستم کمک حرکت در سربالایی (HSA) به ایمن تر شدن هرچه بیشتر رانندگی با تارا اتوماتیک کمک می کنند.
تارا اتوماتیک علاوه بر تمام امکاناتی که در نسخه دنده ای این خودرو مشاهده می شد، امکانات بیشتری را نیز به سرنشینان خود ارائه می دهد.
شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی با قابلیت تنظیم با تاشوندگی برقی، سانروف دو حالته برقی، سیستم مولتی مدیا با کلید های کنترل روی فرمان، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، صندلی راننده 6 حالته برقی، سنسور نور، سنسور باران، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ای، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، سیستم ISOFIX و سنسور TPMS امکاناتی هستند که روی تارا اتوماتیک عرضه شده اند.
تارا اتوماتیک در بازار
تارا اتوماتیک در بازار امروز رقیبانی مانند فردا 511 و چری آریزو 5 توربو دارد و ممکن است در آینده شاهین اتوماتیک نیز به این جمع اضافه شود. چری آریزو 5 به صورت صفر کیلومتر مقداری از تارا اتوماتیک و فردا 511 گران تر است اما در همه زمینه ها بهتر از آن دو عمل می کند و ارزش خرید بالاتری دارد.
تارا در مقابل فردا بازار خرید و فروش و خدمات پس از فروش بهتری دارد همچنان گیربکس 6 دنده AT آن نیز به گیربکس 5 دنده DCT فردا 511 برتری دارد.
مشکل نرمافزاری داره وقتی می خای روشن کنی استات می خوره ولی روشن نمی شه باید یه باتری ساز کنارت باشه
فقط دزدی.... لگن به قیمت مرسدس و..... کاش این دوتا شرکت بسوزن و خاکستر بشن
با سلام و خسته نباشيد: آيا خودروي تارا ، نسخه دنده اتوماتيك ، (همانند خودروي دنا پلاس توربو اتوماتيك) مجهز به موتور توربو شارژ است يا خير؟؟؟؟؟