1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. الزام خودروهای وارداتی تولید ۲۰۱۸ به داشتن معاینه فنی + جزئیات

الزام خودروهای وارداتی تولید ۲۰۱۸ به داشتن معاینه فنی + جزئیات

23 دی 1400
  • 0
  • 2754

الزام به داشتن معاینه فنی برای خودروهای کارکرده یکی از عواملی است که می تواند در وخیم تر نشدن وضعیت آلودگی در شهر های بزرگ در کشور موثر باشد. در خودروهای داخلی به علت پایین بودن کیفیت تولید، بیشتر نیاز به اخذ این گواهی احساس می شود. خودروهای وارداتی به دلیل اجبار در پاس کردن استانداردهای آلودگی، نقش کمتری را در آلودگی هوا بر عهده دارند ولی نباید از کیفیت پایین بنزین های داخلی هم گذشت کرد. اخیرا پلیس راهور در اظهار نظری عنوان کرده بود که تعدادی از مراکز معاینه فنی و گواهی های صادر شده آنها مورد تاییدشان نیست. سن معاینه فنی در کشور کاهش یافته است و از 5 سال به 4 سال رسیده است. این موضوع باعث شده است که هم اکنون خیلی از خودروهای صفر کیلومتر وارداتی با مدل 2018 هم ملزم به اخذ معاینه فنی بشوند!

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران اعلام کرد که با توجه به ورود به سال میلادی جدید ۲۰۲۲ وسائل نقلیه وارداتی مدل ۲۰۱۸ با لحاظ و بسته به ماه تولید مشمول معاینه فنی هستند.

 

حسین مقدم با بیان اینکه با  توجه به ورود به سال میلادی جدید ۲۰۲۲ وسائل نقلیه وارداتی مدل ۲۰۱۸ با لحاظ و بسته به ماه تولید مشمول معاینه فنی هستند، گفت: بر اساس قانون هوای پاک دوره معافیت انجام معاینه فنی از زمان تولید برای وسائل نقلیه شخصی و دولتی ۴ سال و برای وسائل نقلیه عمومی ۱ سال تعیین شده است.

وی درخصوص نحوه مراجعات موتورسیکلت ها به مراکز معاینه فنی شهر تهران گفت: طبق قانون جهت اطمینان از صحت عملکرد فنی ، ایمنی و کنترل آلایندگی انجام معاینه فنی کلیه وسائل نقلیه موتوری شامل خودروها و موتورسیکلت ها الزامی است و شهر تهران  ۱۱ خط معاینه فنی موتور سیکلت دارد و راکبین این وسائل نقلیه به راحتی با پرداخت مبلغ۱۲ هزار تومان خارج از الزامات قانونی می توانند از وضعیت سلامت فنی موتور سیکلت خود آگاه شوند.

مقدم گفت: لازم به توضیح است معاینه فنی در کشورها به صورت ملی یا محلی باهدف کنترل ایمنی  و وضعیت انتشار آلایندگی وسائل نقلیه پس از پروسه تولید جهت اطمینان از مطابقت وسیله نقلیه با مقررات حاکم ایجاد و برنامه ریزی شده و مراکز معاینه فنی خودرو به صورت دوره ای که مدت زمان آن در قانون مشخص شده نسبت به پایش و کنترل شرایط لازم در یک وسیله نقلیه جهت تردد ایمن اقدام می کنند و بدون تردید موتور سیکلت ها به عنوان یک وسیله نقلیه از این کنترل مستثنی نبوده و قانون گریزی این وسائل از اخذ معاینه فنی میتواند خسارت های جبران ناپذیری در حوزه ایمنی و سلامت به شهر و شهروندان تحمیل کنند.

وی بیان کرد: مطابق قانون، گواهی معاینه فنی یک خودرو تا زمانی دارای اعتبار است که خودرو دارای نقص فنی که موجب کاهش ایمنی در عبور و مرور و یا انتشار بیش از حد مجاز گازهای آلاینده هوا و یا آلودگی بیش از حد مجاز صدا شود، نباشد.

مقدم افزود: خودرویی که پس از اخذ معاینه فنی نسبت به تغییر وضعیت ظاهری و نصب تجهیزات غیر استاندارد مانند گارد و یا لامپ های زنون و هدلایت اقدام می کند، توسط پلیس متوقف و بلافاصله معاینه فنی آن ابطال می شود.

وی گفت: از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی های شهرتهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی،شقایق،دماوند،چمران،نیایش رایگان است و خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است ،می توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول، استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ ۴۷ هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر ۱۰ سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت بایستی هر ۶ ماه یکبار و خودروهای تاکسی با عمر بالای ۱۰ سال هر سه ماه یکبار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند، افزود: ضمنا تاکید می شود پذیرش خودروهای تاکسی  در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می شود و رانندگان محترم تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها بایستی به یکی از پنج مرکز اعلامی مراجعه کنند.

منبع ایسنا



نظرات