1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تصادفات و حوادث
  4. مسئولیت باز نشدن ایربگ ها بر گردن چه کسی است؟

مسئولیت باز نشدن ایربگ ها بر گردن چه کسی است؟

14 بهمن 1400
  • 5

در جدول مشخصات خودروهای داخلی، به قسمت ایمنی یا امکانات رفاهی که می رسیم، در مقابل ردیف ایربگ، گاها اعدادی مثل ۲ یا ۴ به چشم می خورد. اعدادی که بابت آنها رقمی به قیمت خودروها افزوده می شود. اما در تصادف اخیر بهبهان مشخص شد که این اعداد، یعنی این دو یا چهار ایربگ، به قولی که به خریداران خودروها داده شده عمل نکرده و مسافران را در اضطراری ترین وضعیت تنها و بی حفاظ رها کرده اند. زیر قول زدنی که شاید به قیمت مرگ و زندگی صاحبان خودرو تمام شود. حادثه بهبهان زنگ هشدار را برای تمام کسانی که خودروی داخلی مشابه دارند و روی ایربگ های آن حساب کرده اند به صدا درآورد. اما نهایتا این سوال برای مردم باقی مانده است که مقصر (یا مقصران) باز نشدن ایربگ چه کسانی هستند؟   

در حالی  باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف زنجیره‌ای مذکور چند هفته پیش در یکی از محورهای مواصلاتی استان خوزستان نقل محافل است که بررسی‌ها حاکی از نقش اصلی یک شرکت معروف قطعه‌سازی و واردکننده قطعات خودرو در این حادثه است.
به گزارش car.ir به نقل از ایرنا، ۲۰ دی‌ماه امسال در نتیجه تصادف زنجیره‌ای در در محور بهبهان به رامهرمز استان خوزستان بیش از ۵۰ نفر مصدوم و کشته شدند. آن چیزی که در این سانحه موجب حیرت همگان شد، باز نشدن ایربگ‌های خودروهای تولید داخل بود که بار دیگر ضرورت نظارت دقیق‌تر بر کیفیت خودروها را گوشزد کرد. همین موضوع انتقادات زیادی به همراه داشته است و نوک تیز پیکان انتقادات به سمت خودروسازان بزرگ کشور رفت.

با این حال، ردپای شرکت قطعه‌ساز به عنوان یکی از متهمان اصلی در موضوع نقص فنی ایربگ‌ها دیده می‌شود، چراکه گفته می‌شود شرکت یاد شده با انحصار در واردات قطعه حساس ACU و ادعای داخلی‌سازی، تخلفات زیادی مرتکب شده است. بورد کنترلی (ACU) یکی از اجزای حساس و در حقیقت راهبردی‌ترین قطعه ایربگ است که در تصادفات دستور باز شدن یا باز نشدن آن را صادر می‌کند.

اطلاعات واصله حاکی است ‌شرکت مذکور با واردات تعداد محدودی از بورد کنترلی ایربگ از یکی از شرکت‌های معتبر و صاحب‌نام چینی، آن را در اختیار مدیران شرکت‌های بزرگ خودروساز قرار داده است و پس از اخذ تایید کنترل کیفی از آنها، با اقدام متقلبانه، اقدام به واردات بوردهای بی‌کیفیت از شرکتی بی‌نام و نشان و زیرپله‌ای می‌کرده است.

در این راستا، با جعل مُهر شرکت معتبر چینی و همچنین استفاده از لیبل‌های این شرکت، با رشوه به ماموران دستگاه‌های مختلف آنها را وارد کشور کرده و سپس لیبل شرکت مربوطه را به آن می‌چسبانده است.

این در حالی است که مطابق توافق شرکت مذکور با ایران‌خودرو و سایپا، مقرر بود ACU تولیدی شرکت معتبر چینی با قیمت بالایی وارد شود اما ACU بی‌کیفیت ذکر شده چند دلار ارزان‌تر آب می‌خورد که مابه‌التفاوت قیمتی از محل واردات این قطعات بی‌کیفیت به جیب این قطعه‌ساز متخلف رفته است. سوال دیگری که در اینجا وجود دارد این است که این قطعات بی کیفیت چگونه توانسته اند استاندارهای کنترل کیفی خودروسازان را برآورده کنند؟ 

گفتنی است شرکت مذکور در دولت قبل با دعوت از وزیر وقت صمت، از بورد کنترلی به‌اصطلاح داخلی‌سازی شده ایربگ خود رونمایی کرده بود.

منبع ایرنا


نظرات

  • صفا صفا (16 بهمن 1400 ساعت 11:51)

    همه از دم فاسد

  • علی علی (15 بهمن 1400 ساعت 18:22)

    به عهده خود راننده

  • vahid vahid (15 بهمن 1400 ساعت 15:22)

    تنها شرکت قطعه ساز که سهام خودروسازها رو داره که البته خلافم هست و قبلا تو ترخیص خودروهای کف کاروخونه مقصر بوده کروز هست

  • مهدی مهدی (15 بهمن 1400 ساعت 01:53)

    اگرایربک درخودروهای ساخت ایران بازنشد تقصیر راننده است چون آموزشش ندادن محکم سرش راچه قسمتی ازخودرو بکوبد....

  • Sajjad Sajjad (15 بهمن 1400 ساعت 00:36)

    با سلام؛ ازاین قطعه ساز بگیر تا اون بالایی ها همه مسوولن و باید جواب پس بدن دنیا دار مکافات دیر و زود داره ولی سوخت وسوز نداره