1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. بیمه شخص ثالث، برای جبران حوادث

بیمه شخص ثالث، برای جبران حوادث

30 بهمن 1400
  • 1

شش ماه اول سال، وقت سفر و زدن به دل جاده‌هاست. برای رفع خستگیِ انباشته، باید همه تدارک‌های لازم را ببینیم تا هیچ موردی سد راه یک سفر خاطره‌انگیز نباشد. در کنار رو به راه کردن ماشین‌مان برای سفر در جاده‌ها نباید از تمدید بیمه‌های لازم آن غافل شویم.

در واقع، اگر نگاهی به آمار تصادف‌ها بیاندازیم متوجه می‌شویم که تهیه بیمه حتی از سرویس ماشین و رفع ایرادات فنی آن هم واجب‌تر است.

در دو ماه فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۰ دو هزار ۵۹۶ نفر در حوادث رانندگی جانشان را از دست دادند. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، یعنی دو ماه نخست ۱۳۹۹، حدود ۳۱ درصد افزایش داشته‌است.

بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی سال ۲۰۲۰ منتشر کرد؛ وضعیت ایران از نظر نرخ کشته‌های تصادف رانندگی با کشورهایی مثل لیبی، بولیوی، چاد، السالوادور، مغولستان، پاراگوئه، افریقای جنوبی و مالزی برابری می‌کند.

عوامل زیادی در به وجود آمدن چنین آماری دخیل است. از غیر استاندارد بودن خودروها و جاده‌ها گرفته تا رعایت نکردن قوانین، همگی در به وجود آمدن این ارقام نجومی نقش دارند.

به عنوان شهروند، شاید در شرایط کنونی قدرتی برای تغییر وضعیت خودروها و جاده‌ها نداشته باشیم اما با انجام دادن دو کار می‌توانیم احتمال به وقوع پیوستن حادثه را، حداقل از جانب خودمان، به صفر برسانیم.

«رعایت قوانین رانندگی» و «تهیه بیمه مناسب» خیال ما را از دو جهت راحت می‌کنند. با رعایت قوانین رانندگی، احتمال وقوع حادثه برای خودمان و دیگری را کاهش می‌دهیم و با تهیه بیمه مناسب، خیال‌مان بابت روزهای بعد از حادثه و نحوه جبران هزینه‌ها راحت می‌شود.

همراه روز مبادا

بیمه شخص ثالث، مهم‌ترین، پر فروش‌ترین و با سابقه‌ترین بیمه در ایران است.

از زمان ورود خودرو به ایران دغدغه این بیمه وجود داشت. تا اینکه چند سال بعد، تهیه آن را اجباری کردند.

در حال حاضر به ازای هر ماشینی که در خیابان هست؛ یک بیمه شخص ثالث صادر شده هم وجود دارد که کارایی‌هایش کم نیست.

در این بیمه، شخص اول، فردی است که بیمه را خریداری می‌کند(بیمه‌گذار) شخص ثانی، شرکت بیمه‌ای است که تعهد دارد در ازای دریافت هزینه، خسارت را در مواقع لزوم جبران کند و شخص ثالث، فردی زیان دیده غیر از راننده مقصر در حادثه با ماشین است.

رانندگی بدون داشتن بیمه شخص ثالث، تخلف است. در نتیجه این تخلف، پلیس می‌تواند ماشین ما را توقیف کند و به پارکینگ انتقال دهد. در این صورت، علاوه بر پرداخت جریمه و خرید بیمه شخص ثالث مناسب، هزینه پارکینگ را هم باید از جیب بدهیم. اگر هم بیمه شخص ثالث مدتش تمام شده‌باشد؛ حق خرید و فروش ماشین را نخواهیم داشت.

مواردی که این بیمه تحت پوشش قرار می‌دهد شامل جبران هزینه‌های شخص ثالث زیان دیده در حوادث رانندگی (جانی و مالی) و جبران هزینه‌های جانی و مالی سرنشینان خودرو و حتی خود راننده مقصر می‌شود.

معیار تعیین حق بیمه شخص ثالث، یک دیه کامل در ماه حرام است. قوه قضائیه آن را اعلام و سازمان مرکزی بیمه به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کند.

در سال ۱۴۰۰ دیه کامل یک فرد در ماه حرام ۶۴۰ میلیون تومان اعلام شد و بر اساس رویه جاری، سازمان مرکزی بیمه، یک چهلم دیه (یعنی ۲.۵ درصد) آن را مبنای حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث اعلام می‌کند.

یعنی در سال ۱۴۰۰ تمامی طرح‌های بیمه ثالث باید تا حداقل ۱۶ میلیون تومان خسارت‌های وارد شده را جبران کنند. برای اینکه خیال‌مان راحت باشد، می‌توانیم با پرداخت حق بیمه بیشتر، جبران خسارت‌های بیشتر از این مبلغ را پوشش دهیم. نوع کاربری ماشین، تخفیف‌ سال‌های عدم خسارت، نداشتن جریمه دیرکرد و تخفیف‌هایی که شرکت‌های بیمه ارائه می‌دهند هم در تعیین میزان حق بیمه تاثیرگذار است.

 

بیمه شخص ثالث برای جبران حوادث 2.jpg

 

جایزه سال‌های عدم خسارت

سال ۱۴۰۰ تغییر دیگری در قانون بیمه شخص ثالث به وجود آمد و آن «راننده محور» شدن این بیمه بود. دلیل تغییر این قانون، حفظ تخفیف‌ سال‌های عدم خسارت برای رانندگانی است که قانون‌مدار هستند.

تا پیش از این، اگر مالک خودرو قصد فروش ماشینش را داشت، باید بیمه شخص ثالث و تخفیف‌های مرتبط به آن را به خریدار جدید انتقال می‌داد. اما با قانون جدید، تخفیف‌ها سال‌های عدم خسارت به مالک خودرو تعلق دارد که می‌تواند آن را به ماشین جدیدی که می‌خرد یا اعضای درجه یک خانواده (به شرط آنکه بالای ۱۸ سال سن داشته‌باشند) انتقال دهد.

انتقال این تخفیف‌ها از راننده‌ای به راننده دیگر، بدون داشتن نسبت نزدیک، ممنوع است و در صورت انجام، جرم تلقی می‌شود.

از کجا بخریم؟

در روزهایی که کرونا در کمین نشسته تا ما را گرفتار کند؛ بهترین گزینه برای تهیه ملزومات، خرید اینترنتی و آنلاین است. این امتیاز به لطف اینترنت و فراگیر شدن آن فراهم شده‌است.

 علاوه بر این مزیت، یکی از چندین امتیاز خرید آنلاین بیمه، در دسترس بودن طرح‌های مختلف و امکان مقایسه آنها با یکدیگر است.

بنابراین برای خرید، بهتر است به دنبال جایی باشیم که امکان مقایسه و تصمیم‌گیری صحیح را برای خرید بیمه مناسب فراهم می‌کند.

وقتی برای خرید کالای مورد نیازمان اول به بازار آن سر می‌زنیم؛ برای خرید بیمه آنلاین هم بهتر این است که به بازارش رجوع کنیم. در سایت بیمه‌بازار می‌توانیم مطالعه، تحقیق و مقایسه انواع طرح‌های بیمه را به راحتی انجام دهیم. در صورت داشتن هر سوالی آن را با پشتیبانی در میان بگذاریم و از تخفیف‌های همیشگی موجود در سایت برای خرید و تمدید بیمه‌ها استفاده کنیم.



نظرات

  • عدالت عدالت (30 بهمن 1400 ساعت 17:30)

    ای قانون احمقانه که لزوما باید بیمه برای شخص فروشنده و یا بستگانش باقی بماند بر اساس چه دلیل عقلی یا شرعی است؟
    بنده سالها پیش خودرویی را خریداری کرده ام ولی به دلایلی نتونسنم به نام بزنم. حالا باید تخفیف ها را بدهم به اون فروشنده؟