1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. واردات خودرو توسط خودروسازان؛ آیا انحصار جدیدی در راه است؟

واردات خودرو توسط خودروسازان؛ آیا انحصار جدیدی در راه است؟

9 خرداد 1401
  • 1

کارشناس حوزه خودرو: اگر واردات خودرو برای عموم مردم باز نشود، گره ای در بازار خودرو ایجاد می شود که باز کردن آن بسیار سخت خواهد بود و موضوع را از آنچه که هست، پیچیده تر می کند. زمانی که قیمت بالاست و کیفیت محصولات پایین، بدیهی است که خودروسازان اجازه نخواهند داد که واردات به گونه ای انجام شود که به لحاظ کیفیت و قیمت، محصولات خودشان را تحت الشعاع قرار دهد. به نظر من کسی که این طرح را تصویب کند، به مردم خیانت کرده است. 

همزمان با پیش بینی ها در خصوص اینکه دو شرکت بزرگ خودروساز کشور در کنار نمایندگی های رسمی و غیررسمی و نیز، شرکت های مونتاژ خودرو  ایران، واردکنندگان اصلی خودرو به کشور خواهند بود، برخی شنیده ها حاکی از آن است که  واردات خودروهای اقتصادی سهم عمده ای است که نصیب خودروسازان داخلی و به خصوص دوخودرو ساز بزرگ کشور قرار خواهد گرفت. در این خصوص با علی خسروانی، کارشناس حوزه خودرو گفت‌و‌گو کرده ایم که د رادامه به آن می پردازیم:

علی خسروانی، کارشناس حوزه خودرو در گفت و گو با car.ir می گوید: درصورتی که واردات خودرو را در اختیار دو خودروساز بزرگ قرار گیرد، این به منزله دامی است که در جلوی پای واردات قرار داده می شود و به طور بالقوه، خطر در این رابطه احساس می شود. این به مثابه پوست خربزه ای است که مجدداً جلوی پای این دو خودروساز انداخته می شود و مشکلات آنان را صدچندان می کند و بدین شکل، انحصار جدیدی در این حوزه خواهیم داشت. 
وی ادامه داد: واردات زمانی است که برای همه آزاد شود، بدون محدودیت، یأس و دسته بندی. به این معنا که اشخاص حقیقی و حقوقی، طبق ضوابطی که دولت تعیین می کند، با پرداخت حقوق گمرکی و عوارض مالیاتی، بتوانند خودرو وارد کنند. اینکه عده ای می خواهند دوباره واردات را در اختیار خودروسازها قرار دهند، طرح را به بیراهه می کشاند و نتیجه خوبی از آن گرفته نخواهد شد. با این حال اطمینان دارم که قصد بر انجام این کار وجود داشته و دارد.

خسروانی اضافه کرد: در جلسه ای که چندوقت پیش در مجمع تشخیص مصلحت نظام، با حضور نمایندگان قطعه سازان و نمایندگان خودورسازها برگزار شد، همین موضوع مطرح شده بود که تنها با مخالفت دادفر،دبیر انجمن واردکنندگان خودرو جلوی این طرح گرفته شد؛ وگرنه قصد برهمین بود و ذیل ماده 4، این موضوع دیده شده بود که واردات خودرو، در ازای صادرات خودرو و قطعه باشد که در آنجا هم یکی از قطعه سازان معروف و دبیر انجمن قطعه سازان، گفته بود که از ما قطعه بخواهید، آن را صادر کنید و در ازای آن، خودرو وارد می کنیم.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: بنابراین این موضوع، طبیعتاً کاری غیرقابل انجام است و قطعات تولیدی حتی در کارخانه های داخلی هم داد تولیدکنندگان و مونتاژکاران را درآورده است؛ بنابراین عملاً امکانی برای این کار وجود ندارد . مردم عادی که می خواهند برای مصرف شخصی خود خودرو بیاورند، چگونه می توانند قطعه صادر کنند که در ازای آن خودرو بیاورند. با این حال، هنوز این بحث به طور جدی مطرح نیست. 
از طرف دیگر، به دلیل اینکه خبری مبنی بر چگونگی جزئیات و آیین نامه های اجرایی منتشر نمی شود، احتمال لابی ها و فشارها را پررنگ تر می کند که دوباره واردات را منحصر کنند و این خطرناک است.

وی افزود: به طور کلی هدف ما از واردات خودرو، تعدیل قیمت خودرو در بازار است؛ اینکه چه خودروهایی در بازار گرانتر از قیمت واقعی خود است؟ کیفیت کدام خودروها پایین است؟ آیا قرار است که واردات، با این خودروهای بی کیفیت رقابت کند؟ پس به نظر می رسد اینکار، به معنی سپردن گوشت به دست گربه است. یعنی دوباره واردات را به دست کسانی بدهیم که همه نهادها از آن‌ گله مند هستند، کسانی که خود بانیان وضع موجودند. زمانی که خودشان به وجود آورنده مشکلی هستند، نمی توانند حلال آن باشند و طبیعتاً می بایست راه حل دیگری اندیشیده شود. 

خسروانی گفت: بنابراین به نظر من اگر واردات خودرو برای عموم مردم باز نشود، گره ای در بازار خودرو ایجاد می شود که باز کردن آن بسیار سخت خواهد بود و موضوع را از آنچه که هست، پیچیده تر می کند. زمانی که قیمت بالاست و کیفیت محصولات پایین، بدیهی است که خودروسازان اجازه نخواهند داد که واردات به گونه ای انجام شود که به لحاظ کیفیت و قیمت، محصولات خودشان را تحت الشعاع قرار دهد. به نظر من کسی که این طرح را تصویب کند، به مردم خیانت کرده است. 

 


نظرات

  • قلی قلی (10 خرداد 1401 ساعت 12:04)

    دوباره زجر مردم و غارت جبیشون توسط خودروسازهای جلاد. واقعاً خیانت به مردم بدبخته